Over de Basiskwalificatie Onderwijs
De Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) is een bewijs van de didactische bekwaamheid van docenten in het wetenschappelijk onderwijs. lees meerOver de Basiskwalificatie Onderwijs
De Nederlandse universiteiten hebben in VSNU-verband een keurmerk opgesteld voor docenten. Deze zogeheten Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) is een bewijs van de didactische bekwaamheid van docenten in het wetenschappelijk onderwijs. In 2008 hebben alle Nederlandse universiteiten de overeenkomst getekend omtrent wederzijdse erkenning van de BKO. De landelijk vastgestelde BKO-eisen kunnen qua uitwerking enigszins verschillen per instelling of per faculteit.Eigen BKO-profiel Radboudumc
Op basis van de landelijke eisen is binnen het Radboudumc een eigen BKO-profiel ontwikkeld. Hierbij is nadrukkelijk rekening gehouden met de onderwijskundige basisprincipes van studeren in de Nijmeegse curricula.Aanmelden
Als je je wilt aanmelden, vraag dan eerst een intakegesprek aan. stuur je e-mailIn het kort
-
Docenten van het Radboudumc die betrokken zijn bij de initiële academische opleidingen.
lees meer
Voor wie
In samenspraak met je afdelingshoofd kun je besluiten of je een BKO wilt gaan behalen. Voor alle docenten van het Radboudumc van de wetenschappelijke staf in vaste dienst, met een onderwijsaanstelling van >0.2 FTE, is het behalen van een BKO verplicht.
Een BKO is een voorwaarde voor benoeming tot Universitair Hoofddocent en Junior Principal Lecturer en voor benoeming in bepaalde centrale onderwijsrollen, zoals kwartaalregisseur of lijncoƶrdinator. -
De startdatum wordt bepaald tijdens het intakegesprek.
-
Houd rekening met 1 tot 1,5 jaar. Het groepstraject duurt 1 jaar. De tijd die nodig is voor afronding van het portfolio kan variëren.
-
Toelating wordt besproken tijdens het intakegesprek. Daarnaast ben je in het bezit van de Startkwalificatie.
lees meer
Zo word je toegelaten
Het Radboudumc kent een Startkwalificatie als een algemene opstapkwalificatie binnen het onderwijs. Deze is verplicht voor alle docenten en wordt behaald door het afronden van de cursus Startkwalificatie (voorheen Introductie Nijmeegse curricula).
Vanuit de Startkwalificatie kan worden toegewerkt naar twee hogere kwalificatieniveaus:- Basiskwalificatie Onderwijs
- Uitgebreide Kwalificatie Onderwijs
Je moet in het bezit te zijn van een Basiskwalificatie om een Uitgebreide Kwalificatie te kunnen behalen.
Competentieprofiel BKO
Toelichting op BKO-certificering:
De Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) is een onderdeel van de continue ontwikkeling van de rol van docent/opleider. Het vormt een onderdeel van de continue professionalisering van docenten de kwalitatieve verbetering van onderwijs. Het docentprofiel bestaat uit competentiedomeinen en leerdoelen waarin docenten en opleiders zich ontwikkelen richting de BKO. Het toewerken naar deze leerdoelen en competentiedomeinen ondersteunt de ontwikkeling van de (startende) docent en legt de basis voor een verdere ontwikkeling en bredere rol in het onderwijs. Om een BKO te behalen dient de onderwijspraktijk van de docent diverse vormen van onderwijs te bevatten zodat er in het BKO-traject een brede didactische basis wordt gelegd.
De gestelde competenties kunnen zowel behaald worden binnen het domein van de bacheloren masteropleidingen geneeskunde, biomedische wetenschappen, tandheelkunde en aanverwante opleidingen zoals de medische (specialistische) vervolgopleidingen. Daar waar de rol van ‘docent’ en ‘student’ beschreven staat, kan ook respectievelijk 'opleider’, ‘onderzoeker’, ‘stagebegeleider’, en ‘coassistent’, ‘promovendus’ of ‘AIOS’ etc. gelezen worden. De opleidingsmomenten zoals die wordt gegeven bij overdrachten, onderwijs bijeenkomsten, labtraining, voortgangsgesprekken en patiĆ«nt demonstraties vallen ook onder onderwijs. Daarbij is het belangrijk te vermelden dat deze opleiding- en/of onderwijsmomenten op de werkplek in het kader van een BKO, actief en bewust worden vormgegeven.
Het BKO-competentieprofiel bevat de volgende 4 competentiedomeinen:
- Professionaliteit,
- Ontwikkelen en vernieuwen van onderwijs/opleiding,
- Uitvoeren van onderwijs/opleiding, en
- Toetsing en feedback.
1. Professionaliteit
Context: Je werkt als een academische, kritisch-reflectieve docent/opleidingsprofessional en blijft op de hoogte van recente ontwikkelingen in het onderwijs en werkplekleren in je vakgebied, met oog voor je eigen welzijn en vitaliteit en die van je collega’s.
Competenties: Je ontwikkelt permanent je docent/opleidingscompetenties, doordat je:
- je eigen leerplan inricht en dat omzet in activiteiten.
- je leerplan baseert op de voor jou relevante docent/opleidingscompetenties.
- gebruik maakt van de mogelijkheden voor scholing, coaching, feedback en intervisie, dan wel eigen alternatieve methoden kiest.
Je reflecteert op je functioneren in je docent/opleidingsrollen en leert daarvan. Dit doe je systematisch:
- aan de hand van situaties uit je eigen onderwijs/opleidingspraktijk
- mede op grond van gevraagde en ongevraagde (inter)professionele feedback van verschillende bronnen, zoals studenten, collega’s, leidinggevenden, coaches en patiĆ«nten.
- gerelateerd aan de uitgangspunten van het curriculum en/of de opleiding.
Je houdt je vakkennis bij ten behoeve van het goed verzorgen van je onderwijs en/of opleiding. Je doet dit door:
- recente wetenschappelijke ontwikkelingen in je vakgebied te volgen.
- wetenschappelijke ontwikkelingen te beoordelen op hun relevantie binnen de context van de opleiding en te implementeren in je onderwijs.
Je houdt balans in je verschillende werkzaamheden, doordat je:
- weet wat er concreet van je verwacht wordt.
- je docent/opleidingstaken naast je overige taken uitvoert.
- overbelasting tijdig onderkent en met collega's, leidinggevende of andere betrokkenen bespreekt
2. Ontwikkelen en vernieuwen van onderwijs/opleiding
Context: Je ontwikkelt en vernieuwt onderwijs in de voornaamste werkvormen van academisch onderwijs en/of de opleidingspraktijk. Hierbij houd je rekening met de verschillende docent/opleidingsrollen die je vervult.
Competenties: Je baseert je ontwerp en ontwikkeling van onderwijs/opleiding op:
- je gedegen kennis van het curriculum, de opleiding en/of opleidingsplannen, zoals de achtergronden, uitgangspunten, eindkwalificaties, opbouw, inhoud en toetsing.
- onderwijskundige/opleidingskundige literatuur en wetenschappelijke inzichten.
- veiligheidseisen voor mens en milieu, regels voor discretie rond patiƫnten en patiƫntmateriaal, en correcte behandeling van onderzoeksgegevens.
- je stemt de didactische ontwikkelingen en verbeteringen van onderwijs/opleiding af met je collega’s
De leermiddelen die je ontwerpt en ontwikkelt:
- sluiten aan bij de leerdoelen van het onderwijs.
- zijn didactisch onderbouwd, rekening houdend met de didactische principes die vanuit het onderwijs/opleiding worden gehanteerd.
- dagen de studenten uit tot constructief, zelfsturend, praktijk georiƫnteerd en samenwerkend leren. o bevatten mogelijkheden voor (zelf)toetsing met feedback, waarmee studenten hun eigen leerproces kunnen evalueren en bijsturen.
- zijn gevarieerd in vorm en mediumgebruik.
- hebben een betekenisvolle context.
3. Uitvoeren van onderwijs/opleiding
Context: Je voert onderwijs/opleidingsactiviteiten uit in de voornaamste werkvormen van academisch onderwijs. Hierbij houd je rekening met de verschillende docentrollen/ opleidingsrollen die je vervult.
Competenties: Je kunt waar nodig aan studenten en collega’s de structuur, inhoud, organisatie, toetsing en regelgeving (OER) van het curriculum uitleggen en hen verwijzen naar aanvullende informatie.
De onderwijs/opleidingsactiviteiten die je verricht:
- dagen de studenten uit tot constructief, zelfsturend, praktijk georiƫnteerd en samenwerkend leren.
- passen bij de behoeften en persoonlijke kenmerken van de studenten.
- ondersteunen de leerdoelen van de student binnen het kader van het curriculum/de opleiding.
Je interactie met studenten:
- sluit aan bij de dynamiek van de groep.
- draagt bij aan hun en jouw academische ontwikkeling.
In het kader van de interactie met andere docenten:
- weet je wie er binnen en buiten je vakgebied in het onderwijs/opleiding actief zijn, en indien nodig stem je met hen af en werk je samen.
- besteed je welbewust aandacht aan het praktisch en sociaal functioneren van elk team waarin of waarmee je je onderwijs/opleidingsactiviteiten uitvoert, alsmede aan het functioneren van de afzonderlijke teamleden.
- stem je je werkzaamheden af op de onderwijs/opleidingsvisie van je afdeling (centrum) en op de daar voor het onderwijs geldende mogelijkheden, beperkingen en ontwikkelingen.
- geef je ongevraagd en gevraagd constructieve feedback, zoals aan collega’s, leidinggevenden en coaches.
Je draagt zorg voor een betrouwbare en veilige leeromgeving.
4. Toetsing en Feedback
Context: Je ontwikkelt toetsing en voert die uit in de voornaamste werkvormen van academisch onderwijs. Daarnaast geef je feedback. Je toetsing en feedback dienen het leerproces te ondersteunen.
Competenties: De toetsing die je ontwikkelt en inzet, en de feedback die je geeft:
- zijn desgewenst voorbesproken met collega’s en toetsexperts.
- passen bij de uitgangspunten van het curriculum.
- sluiten aan bij de leerdoelen van de onderwijs/opleidingseenheid (module, cursus, stage, coschap en/of leerlijn) en het curriculum. o geven de student inzicht in diens competentie en verbeterpunten.
- geven de docent/opleider inzicht in de ontwikkeling van de student.
- geven de examinator de informatie die nodig is voor een betrouwbare beoordeling.
Je beoordeelt prestaties van studenten transparant en billijk, en geeft hun adequate feedback in de sterke en zwakke punten van hun kennis, vaardigheden, houding en/of gedrag, en de mogelijkheden om die doelgericht te veranderen.
Je stimuleert de studenten om:
- educatieve toetsing in te zetten om hun voortgang individueel of gezamenlijk te toetsen en daarmee hun leerproces te verbeteren.
- onderling feedback te vragen, geven en verwerken.
Je communiceert effectief met de module coƶrdinator en draagt bij aan de kwaliteitszorgcyclus van de het onderwijs/de opleiding.
Hoe behaal je de BKO?
Je doorloopt een BKO-traject met een peer-group en maakt een individueel portfolio.
lees meerHoe behaal je de BKO?
Als je nieuw bent binnen het Radboudumc, kun je rekenen op een gemiddelde duur van een jaar voor het samenstellen van een portfolio. Dit is mede afhankelijk van de mate waarin je bij aanvang van een traject reeds aan de beoordelingscriteria voldoet en de mate waarin je materiaal hebt om dit aan te tonen.
Bij de verschillende stappen in het traject zijn online documenten beschikbaar, die je kunnen helpen bij het samenstellen van jouw portfolio.
- Docent en afdelingshoofd maken een afspraak over het deelnemen aan een Onderwijscertificeringstraject
- Docent vraagt intakegesprek aan
- Intakegesprek
- BKO-traject: docent gaat traject in met peer-group en maakt portfolio
- Startbijeenkomst
- Vijf Peer Consultancy Bijeenkomsten (PCB’s)
- Docent levert digitale portfolio in bij Postbus Onderwijskwalificaties ter beoordeling
- Check op volledigheid van het portfolio
- Commissie Begeleiding en Beoordeling Onderwijskwalificaties (BBOK) beoordeeld het portfolio
- Eindoordeel BBOK
- Uitreiking Onderwijscertificaat
Uitgangspunten
Het BKO-traject sluit aan bij de uitgangspunten van de nieuwe bachelorcurricula Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen:
- Docenten worden bij de startbijeenkomst geactiveerd om na te denken over de invulling van hun BKO-traject. Ze komen net als de studenten in een peer-group, waarin ze gezamenlijk werken aan de constructie van hun portfolio, door intervisie en delen van ervaringen.
- Docenten werken samen in het traject (intervisie, peer review)
- Docenten kiezen zelfgestuurd onderdelen van hun traject en werken tijdens hun traject aan het portfolio
- Het BKO-traject is volledig georiƫnteerd op de onderwijspraktijk van de docenten, en sluit daar met de zelfsturing zo goed mogelijk op aan.
Onderwijs Start Kwalificatie
Het behalen van de startkwalificatie is een voorwaarde voor het volgen van een traject voor de Basiskwalificatie Onderwijs.
lees meerOnderwijs Start Kwalificatie
Het behalen van de startkwalificatie is een voorwaarde voor het volgen van een traject voor de Basiskwalificatie Onderwijs.
Deze cursus geeft inzicht in opzet en achtergrond van de verschillende curricula binnen het Radboudumc. Daarnaast maak je kennis met onderwijskundige basisprincipes, die je op weg helpen bij je eerste stappen als docent.
Lees meer op Onderwijs Startkwalificatie voorheen Introductie Nijmeegse Curricula.
BKO schrijfsessies
Heb je moeite met het vrijmaken van tijd voor het schrijven van je BKO portfolio?
lees meerBKO schrijfsessies
Heb je moeite met het vrijmaken van tijd voor het schrijven van je BKO portfolio? Schrijf je dan in voor de BKO schrijfsessies.
We bieden zowel begeleide als onbegeleide schrijfsessies aan. Je kunt vragen over het portfolio stellen aan een BKO-begeleider en/of ongestoord aan je portfolio werken.
Kijk voor meer informatie in de online leeromgeving op BKO/UKO Schrijfsessies.