Om een beleidsvoorstel voor advies voor te kunnen leggen aan de PAR is het belangrijk dat duidelijk is wat de gevolgen hiervan zijn voor de patiënt. Dat betekent dat de plannen niet alleen beschreven moeten zijn vanuit een medisch, verpleegkundig, organisatorisch of financiële invalshoek, maar dat er ook een paragraaf in moet staan vanuit patiëntenperspectief: Wat betekent jouw beleidsvoorstel voor patiënten?
De PAR heeft een handreiking opgesteld voor het opmaken van een PatiëntEffectParagraaf (PEP). In de handreiking staat een uitputtende lijst met onderwerpen genoemd. Het is de bedoeling dat je alleen die onderwerpen uitwerkt die voor patiënten van belang zijn in relatie tot jouw beleidsvoorstel.
Onze aandachtspunten
Participatie
Zijn patiënten betrokken bij de totstandkoming van het plan? lees meerInhoud
Wat betekent het plan inhoudelijk voor de patiënt? Wat zijn positieve en negatieve gevolgen voor de patiënt en zijn of haar omgeving? Denk hierbij aan gevolgen op gebied van:
-
Wat zijn de effecten voor de patiënt ten aanzien van:
- het behandelresultaat
- wordt gebruik gemaakt van de laatste professionele standaarden en protocollen?
- de deskundigheid/bekwaamheid van artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers
- is scholing nodig?
- de kwaliteit van apparatuur en materialen
- persoonsgerichtheid
- de uitvoering van de zorg (wie is waarvoor verantwoordelijk?)
- aanspreekpunt voor de patiënt (hoofdbehandelaar, casemanager, regiearts?)
-
Wat betekent het plan voor de overdracht van zorg?
- intern (met name van belang voor patiënten met co-morbiditeit die multidisciplinair worden behandeld). Wie heeft de regie, coördineert en zorgt voor de continuïteit van zorg?
- extern > wie heeft de regie, coördineert en zorgt voor de continuïteit van zorg?
- op welke wijze is de informatieoverdracht geregeld?
- weet de patiënt altijd wie zijn/haar hoofdbehandelaar is?
- is de registratie van het hoofdbehandelaarschap opgenomen in de werkprocessen?
- wordt bij de overdracht van zorg ook de context van de patiënt meegenomen?
- is er aandacht voor de relatie met mantelzorgers en andere direct betrokkenen?
- is doorbehandeling in de keten geborgd (is er plaats op de afdeling/instelling?)
- sluiten ICT/ZIS systemen op elkaar aan?
- hoe wordt de juiste nazorg gegarandeerd?
-
Wat betekent het plan voor de logistieke processen?
- op gebied van bereikbaarheid
- op gebied van toegangstijden
- ten aanzien van wachttijden
- ten aanzien van doorlooptijden
- voor de duur van de opname
- ten aanzien van zorgpaden
- op gebied van planning en capaciteit (personeel, bedden, materiaal etc.)
-
Wat betekent het plan voor aspecten rondom veiligheid?
- met betrekking tot patiëntveiligheid
- voor de mate van toezicht
- met betrekking tot informatieveiligheid (privacy)
- met betrekking tot hygiëne
-
Wat betekent het plan voor de fysieke toegankelijkheid?
- voor de toegankelijkheid van het gebouw
- met betrekking tot parkeren
- ten aanzien van de bewegwijzering
- is een aanpassing nodig voor mensen met een beperking?
- zijn voorzieningen nodig voor kwetsbare ouderen?
-
Wat betekent het plan voor aspecten rondom ICT?
- is informatie toegankelijk en beschikbaar?
-
Welke financiële consequenties heeft het plan?
- wat zijn de financiële consequenties voor de patiënt?
- wat zijn de gevolgen van het plan voor de individuele patiënt en patiëntgroepen?
- wegen de opbrengsten op tegen de kosten?
-
Welke consequenties heeft het plan op gebied van gastvrijheid?
- in relatie tot bejegening
- op gebied van variëteit in eten en drinken
- in relatie tot beschikbaarheid van faciliteiten voor patiënten en bezoek
Persoonsgerichtheid
Wat voegt het plan toe aan de persoonsgerichtheid binnen het Radboudumc? lees meerPersoonsgerichtheid
Persoonsgerichtheid is één van de speerpunten van het Radboudumc. Denk daarom bij het maken van nieuw beleid aan zaken als:
-
Staan de belangen van de patiënt voorop?
-
Wordt er rekening gehouden met de context van de patiënt?
-
Verbetert het voorstel de relatie tussen de patiënt en de zorgprofessional?
-
- is er sprake van shared decision making (in de spreekkamer) op basis van gelijkwaardigheid?
- hoe wordt dit vormgegeven en geborgd?
- kan de patiënt desgewenst wel of niet meebeslissen en heeft hij bedenktijd?
-
Op welke manier is in de plannen rekening gehouden met patiënten met bijvoorbeeld:
- multimorbiditeit
- verminderde gezondheidsvaardigheden
- laaggeletterdheid
Communicatie
Hoe is de communicatie richting patiënt en zorgprofessionals? lees meerCommunicatie
Om nieuw beleid te laten slagen is het erg belangrijk dat zowel patiënten als zorgprofessionals hiervan goed op de hoogte zijn:
-
- vooraf
- in de overgangsfase van de verandering
- in de uiteindelijke situatie
-
- Wat, op welk moment en door wie?
- Tijdig, uniform en eensluidend?
Uitvoering en evaluatie
Het is belangrijk dat nieuw beleid zorgvuldig uitgevoerd en geëvalueerd wordt, en wordt bijgesteld als dat nodig is. lees meerUitvoering en evaluatie
Het is belangrijk dat nieuw beleid zorgvuldig uitgevoerd en geëvalueerd wordt, en wordt bijgesteld als dat nodig is:
-
- hoe beperkt de organisatie de negatieve gevolgen?
- zijn er ook onbedoelde effecten voor andere patiëntengroepen? Hoe wordt daarmee omgegaan?
- wanneer en hoe zal er worden geëvalueerd? Welke criteria, korte en lange termijn en wanneer is het resultaat bekend?
Meer informatie
Opmerkingen
- Waar patiënt staat wordt ook naasten en/of mantelzorgers bedoeld
- Betreft zowel patiëntenzorg, onderwijs/opleiding als onderzoek