Om een beleidsvoorstel voor advies voor te kunnen leggen aan de PAR is het belangrijk dat duidelijk is wat de gevolgen hiervan zijn voor de patiënt. Dat betekent dat de plannen niet alleen beschreven moeten zijn vanuit een medisch, verpleegkundig, organisatorisch of financiële invalshoek, maar dat er ook een paragraaf in moet staan vanuit patiëntenperspectief: Wat betekent jouw beleidsvoorstel voor patiënten?
De PAR heeft een handreiking opgesteld voor het opmaken van een PatiëntEffectParagraaf (PEP). In de handreiking staat een uitputtende lijst met onderwerpen genoemd. Het is de bedoeling dat je alleen die onderwerpen uitwerkt die voor patiënten van belang zijn in relatie tot jouw beleidsvoorstel.
Onze aandachtspunten
Participatie
Zijn patiënten betrokken bij de totstandkoming van het plan? lees meerParticipatie
Patiënten kun je betrekken in verschillende fases van het plan en op verschillende niveaus. Er zijn verschillende methodes beschikbaar om patiënten te betrekken.
-
In welke fases van een beleidsvoorstel kun je patiënten betrekken?
- bij de ideevorming
- bij het ontwerp
- bij de implementatie
- bij de evaluatie
- structureel na afronding van het project
-
Op welk niveau kun je patiënten betrekken?
- in de stuurgroep
- in de klankbordgroep
- in de projectgroep
- in de werkgroep
- bij het inrichten van een zorgpad
- in de spreekkamer
-
Patiënten kun je via verschillende kanalen benaderen:
- via de patiëntenadviesraad van het Radboudumc (PAR)
- via afdelings-/centrumadviesraden
- via patiënt(en) van een afdeling/centrum
- via patiëntenorganisaties
-
Er zijn verschillende methodes om patiënten te raadplegen:
- door de beschrijving van een patiëntenreis
- door middel van een patiëntenenquête
- via een patiëntenpanel
- via een spiegelbijeenkomst
- via een focusgroep
- welke aantallen zijn representatief?
-
Zijn patiënten betrokken bij de totstandkoming van het plan?
- Wat waren de standpunten van patiënten en hoe zijn deze meegenomen in de plannen?
-
Is patiëntparticipatie onderdeel van de afdeling-/centrum-/organisatiecultuur?
- In hoeverre is er een cultuur waarin samenwerken met patiënten door de leiding wordt gestimuleerd en gefaciliteerd?
Persoonsgerichtheid
Wat voegt het plan toe aan de persoonsgerichtheid binnen het Radboudumc? lees meerPersoonsgerichtheid
Persoonsgerichtheid is één van de speerpunten van het Radboudumc. Denk daarom bij het maken van nieuw beleid aan zaken als:
-
Staan de belangen van de patiënt voorop?
-
Wordt er rekening gehouden met de context van de patiënt?
-
Verbetert het voorstel de relatie tussen de patiënt en de zorgprofessional?
-
- is er sprake van shared decision making (in de spreekkamer) op basis van gelijkwaardigheid?
- hoe wordt dit vormgegeven en geborgd?
- kan de patiënt desgewenst wel of niet meebeslissen en heeft hij bedenktijd?
-
Op welke manier is in de plannen rekening gehouden met patiënten met bijvoorbeeld:
- multimorbiditeit
- verminderde gezondheidsvaardigheden
- laaggeletterdheid
Communicatie
Hoe is de communicatie richting patiënt en zorgprofessionals? lees meerCommunicatie
Om nieuw beleid te laten slagen is het erg belangrijk dat zowel patiënten als zorgprofessionals hiervan goed op de hoogte zijn:
-
- vooraf
- in de overgangsfase van de verandering
- in de uiteindelijke situatie
-
- Wat, op welk moment en door wie?
- Tijdig, uniform en eensluidend?
Uitvoering en evaluatie
Het is belangrijk dat nieuw beleid zorgvuldig uitgevoerd en geëvalueerd wordt, en wordt bijgesteld als dat nodig is. lees meerUitvoering en evaluatie
Het is belangrijk dat nieuw beleid zorgvuldig uitgevoerd en geëvalueerd wordt, en wordt bijgesteld als dat nodig is:
-
- hoe beperkt de organisatie de negatieve gevolgen?
- zijn er ook onbedoelde effecten voor andere patiëntengroepen? Hoe wordt daarmee omgegaan?
- wanneer en hoe zal er worden geëvalueerd? Welke criteria, korte en lange termijn en wanneer is het resultaat bekend?
Meer informatie
Opmerkingen
- Waar patiënt staat wordt ook naasten en/of mantelzorgers bedoeld
- Betreft zowel patiëntenzorg, onderwijs/opleiding als onderzoek