Over de Uitgebreide Kwalificatie Onderwijs
De Uitgebreide Kwalificatie Onderwijs is een seniorkwalificatie, bedoeld voor docenten die bovenop onderwijsuitvoering en –ontwikkeling betrokken zijn bij coördinatie en management binnen het initiële academische onderwijs. lees meerOver de Uitgebreide Kwalificatie Onderwijs
Binnen het Radboudumc is een Uitgebreide Kwalificatie Onderwijs voorwaardelijk om in aanmerking te komen voor een Principal Lecturer status, een UHD-schap met een onderwijsaccent, en hogere centrale onderwijsrollen, zoals episodecoördinator.Aanmelden
Als je je wilt aanmelden, vraag dan eerst een intakegesprek aan. stuur je e-mailIn het kort
-
Docenten van het Radboudumc die betrokken zijn bij coördinatie en management binnen het initiële academische onderwijs.
lees meer -
De startdatum wordt bepaald tijdens het intakegesprek.
-
Houd rekening met 1 tot 1,5 jaar. Het groepstraject duurt 1 jaar. De tijd die nodig is voor afronding van het portfolio kan variëren.
-
Toelating wordt besproken tijdens het intakegesprek. Daarnaast ben je in het bezit van de BKO.
Competentieprofiel UKO
Bekijk hier de UKO-competenties per cluster. lees meerCompetentieprofiel UKO
Coördinatie en management
Aan het onderwijs en de toetsing draagt u substantieel en proactief bij doordat u op het niveau van cursus, thema, leerlijn, kwartaal of curriculum onder meer:
- adequaat overzicht houdt over opbouw en inhoud;
- resultaten, ervaringen en visies van collega's en van studenten vergaart;
- alert bent op organisatorische en logistieke aspecten;
- effectief leiding geeft aan visieontwikkeling, (her)ontwerp, ontwikkeling, uitvoering en evaluatie.
U verricht uw coördinatie- en managementtaken effectief doordat u:
- reflecteert op uw functioneren;
- feedback verzamelt over uw functioneren;
- gebruik maakt van relevante inzichten uit literatuur en andere bronnen;
- bewust kiest tussen verschillende stijlen en technieken van leiding geven.
In uw coördinatie- en managementwerk kiest u bewust tussen zelf doen, delegeren, uitwisselen en samenwerken door een afweging te maken tussen (1) de efficiëntie van het proces, (2) de kwaliteit van het resultaat, en (3) de capaciteiten, voorkeuren en ontwikkelingsmogelijkheden van de betrokkenen.
U werkt proactief aan een goede collegiale sfeer, u stimuleert uitwisseling van ideeën en ervaringen en u werkt aan oplossingen voor een als te hoog ervaren werklast.
Curriculumontwikkeling en evaluatie
Aan de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs en de toetsing draagt u substantieel en proactief bij doordat u op het niveau van cursus, thema, leerlijn, kwartaal of curriculum onder meer:
- adequaat overzicht houdt over de opbouw en inhoud van de curricula;
- het functioneren van het onderwijs en van de toetsing onderzoekt;
- hedendaagse onderwijskundige en technologische inzichten verkent en toepast;
- grondig overzicht houdt over inhoudelijke ontwikkelingen in uw vakgebied;
- aandacht heeft voor ontwikkelingen in aanpalende vakgebieden.
Toetsing en feedback
Aan de kwaliteit, effectiviteit en verantwoording van de toetsing draagt u substantieel en proactief bij doordat u:
- de ontwikkelingen in de toetskunde volgt en beoordeelt op hun relevantie voor het curriculum, ze bespreekt met collega's, en daar waar zinvol initiatief neemt tot implementatie;
- collega's ondersteunt, inspireert en coördineert bij het ontwikkelen van toetsen en bij het beoordelen van toetsprestaties;
- collega's begeleidt bij het ontwikkelen van hun toetsbekwaamheid;
- de educatieve functie van toetsing onder de aandacht brengt en zorgt dat de toetsing die functie werkelijk vervult;
- de kwaliteit van de toetsing onderzoekt en de bevindingen gebruikt ter verbetering van de toetsing en van het onderwijs;
- goed overzicht hebt van de toetsing op curriculumniveau en dit overzicht gebruikt bij het ontwerpen van toetsing op gedetailleerder niveau;
- uw overzicht over het functioneren van de toetsing en uw toetsdeskundigheid inzet voor gemeenschappelijke reflectie op het toetsprogramma van de opleiding.
Individuele professionaliteit
U ontwikkelt uw coördinerende capaciteiten door weloverwogen:
- te reflecteren aan de hand van situaties uit uw eigen praktijk;
- feedback te verzamelen van verschillende bronnen;
- uw ontwikkeling met collega's te bespreken.
U verbindt de universitaire opleiding en de relevante maatschappelijke velden met elkaar, onder meer door in wetenschappelijke en maatschappelijke gremia te participeren. U ontwikkelt en deelt een gefundeerde visie op het universitair onderwijs in de maatschappelijke context. U ontwikkelt uw visie op onderwijs door actief formele en informele contacten te onderhouden met studenten, patiënten en werkveldvertegenwoordigers.
Teamprofessionaliteit
U ondersteunt en inspireert uw collegadocenten bij het vormgeven en uitvoeren van constructief, zelfsturend, praktijkgeoriënteerd en samenwerkend onderwijs.
U zet u actief en proactief in voor het praktisch en sociaal functioneren van commissies, van het docententeam en van de onderwijsorganisatie.
U bevordert dat collega's actief omgaan met het vragen, ontvangen en gebruiken van elkaars feedback en u zet u in om hun daartoe een veilige omgeving te bieden.
Bij de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs initieert, coördineert, evalueert en verbetert u de samenwerking met collega’s binnen en buiten uw eigen vakgebied.
Bij het samenstellen van teams of het opzetten van teamactiviteiten overweegt u of het mogelijk en nuttig is om er studenten, patiënten en werkveldvertegenwoordigers bij te betrekken.