Over de polikliniek Heelkunde
De polikliniek Heelkunde ziet en behandelt patiënten na doorverwijzing door uw huisarts of specialist.
Lees meerOver de polikliniek Heelkunde
De polikliniek Heelkunde ziet en behandelt patiënten na doorverwijzing door uw huisarts of specialist. Onze artsen zien patiënten voor een second opinion (tweede mening) of een tertiaire verwijzing. Een tertiaire verwijzing wil zeggen dat u vanuit een ander ziekenhuis voor verdere diagnostiek of behandeling naar ons wordt verwezen.
De aandachtsgebieden van de afdeling Heelkunde zijn:
- Traumachirurgie
- Vaatchirurgie
- Gastrointestinale- en oncologische chirurgie
- Kinderchirurgie
Een overzicht van de aandoeningen en behandelingen die onder deze aandachtsgebieden vallen, vindt u op de afdelingspagina van Heelkunde.
Naar uw afspraak op de polikliniek adres en route
Ingang: Hoofdingang
Gebouw: C
Verdieping: 0
Route: 725
Naar uw afspraak op de polikliniek adres en route
Bezoekadres
Radboudumc hoofdingang
Geert Grooteplein Zuid 10
6525 GA Nijmegen
Routebeschrijving
Onze spreekuren
-
Algemene informatie over uw afspraak op een spreekuur van de polikliniek Heelkunde.
lees meer
Afspraak op spreekuur
Meld u op de afgesproken tijd bij de balie van de polikliniek Heelkunde. Het eerste bezoek aan de polikliniek duurt vaak langer dan de vervolgbezoeken. De eerste keer wordt u soms door een co-assistent (arts in opleiding) onderzocht.
Arts-assistenten en de specialist controleren alle verrichtingen. Soms doen we aanvullende onderzoeken, bijvoorbeeld bloed- en urineonderzoek of röntgenfoto’s. De arts informeert u over de reden van het onderzoek. De verpleegkundige geeft u uitleg.
Door onverwachte omstandigheden kan het spreekuur uitlopen. Als u langer dan een half uur moet wachten, kunt u zich melden bij de verpleegpost. Omdat er meerdere spreekuren op een dag zijn, kan het zijn dat iemand die na u binnenkomt, eerder aan de beurt is.Vervolgafspraken
In overleg met u maakt de verpleegkundige of de administratie een vervolgafspraak met de behandelend arts. Bel op tijd als u niet kunt komen. Als het mogelijk is, maken we meteen een nieuwe afspraak.Uitslag
De uitvoering van het onderzoeksprogramma en het verwerken van uw gegevens neemt enige tijd in beslag. Meestal kan de behandelend arts de resultaten ongeveer 2 weken na het eerste bezoek met u bespreken. Ook brengen we uw huisarts (schriftelijk) van het resultaat op de hoogte.
-
De Polikliniek Perifeer vaatlijden van het Radboudumc is multidisciplinair. Het is een samenwerkingsverband tussen meerdere specialismen: Heelkunde, Interne Geneeskunde en Cardiologie.
-
In verband met een botbreuk, luxatie of kneuzing kunt u terecht op het spreekuur Fracturen van de afdeling Heelkunde / Orthopedie van het Radboudumc.
lees meer -
Als u klachten heeft die kunnen wijzen op borstkanker, of als tijdens het Bevolkingsonderzoek Borstkanker een afwijking in uw borst is gevonden, kan de huisarts u doorverwijzen naar de Mammapoli.
lees meer -
Het Nijmeegs Universitair Handen Team (NUHT) is een samenwerkingsverband van artsen en therapeuten. Zij zijn gespecialiseerd op het gebied van handletsels en handaandoeningen.
lees meer
Uw afspraak bij het Radboudumc
Heeft u binnenkort een afspraak in het Radboudumc? Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten over uw afspraak in ons ziekenhuis.
lees meerOpname
Als we besluiten u op te nemen, hebt u meestal al enkele bezoeken aan onze polikliniek gebracht. Voor de opname komt u op een wachtlijst. De wachttijd is afhankelijk van de aard van de aandoening. Vooraf krijgt u informatie over de operatie, over het Radboudumc en over de oproep en de opname. Voor vragen kunt u contact opnemen met Opnameplanning Heelkunde (024) 361 47 87 (op werkdagen van 9.00-12.00 uur).
Nuchter
Het is mogelijk dat u een dag vóór de operatie wordt opgenomen, of dat u nuchter wordt opgenomen op de dag dat u wordt geopereerd. Dit bepalen de chirurg en de anesthesist en hangt onder andere af van onderzoeken of andere zaken die nog geregeld moeten worden voordat u geopereerd kunt worden. Afhankelijk van het moment van opname op de verpleegafdeling, kan de voorbereiding een beetje verschillen. U krijgt hier uitleg over op de polikliniek.
De informatiefilm is bedoeld voor patiënten die nuchter worden opgenomen.
mijnRadboud uw persoonlijke patiëntendossier
Bij de centrale inschrijfbalie kunt u mijnRadboud activeren. Dit is uw persoonlijke medische dossier dat u online kunt inzien. Met mijnRadboud kunt u bijvoorbeeld afspraken maken of uitslagen inzien.
lees meerAfdeling Heelkunde
De afdeling Heelkunde behandelt patiënten met een groot aantal ziektebeelden. U kunt bij ons terecht voor zeer complexe én voor relatief kleine chirurgische ingrepen.
lees meerVerpleegkundig specialist vaatchirurgie
Binnen de polikliniek Vaatchirurgie is een team van vaatchirurgen, verpleegkundig specialisten en vaatlaboranten werkzaam. Tijdens uw bezoek aan de polikliniek komt u in contact met dit team. lees meerVerpleegkundig specialist vaatchirurgie
-
Een verpleegkundig specialist is een academisch geschoolde specialistisch verpleegkundige. Hij of zij is verantwoordelijk voor de zorgverlening aan een bepaalde groep patiënten. De verpleegkundig specialist heeft zowel medische als verpleegkundige kennis. Hij of zij kan besluiten nemen die te maken hebben met uw diagnose en behandeling. Dit gebeurt altijd in overleg met een van de vaatchirurgen.
-
De verpleegkundig specialist:
- brengt uw klachten in kaart
- doet lichamelijk onderzoek
- vraagt onderzoeken aan
- bespreekt met u de uitslag
-
U vindt de verpleegkundig specialist vaatchirurgie op de polikliniek Heelkunde of op de afdeling Vaatfunctieonderzoek. In de afsprakenbrief vindt u het juiste routenummer. Telefonisch kunt u een afspraak maken bij de polikliniek Vaatchirurgie via de polikliniek Heelkunde op telefoonnummer (024) 361 38 08. Wilt u een van de verpleegkundig specialisten telefonisch spreken? Dat kan via hetzelfde telefoonnummer. De polikliniekmedewerkers maken hiervoor een telefonische afspraak met u. Als het nodig is zorgen zij ervoor dat u zo snel mogelijk een van de verpleegkundig specialisten telefonisch te spreken krijgt. Heeft u vragen, twijfelt u of bent u onzeker over bepaalde klachten die te maken hebben met uw vaatziekte of de behandeling? Neem dan contact op met de polikliniek Heelkunde.
Onderzoek Vaatfunctieonderzoek
In overleg met uw behandeld arts is besloten een onderzoek te laten verrichten bij de afdeling Vaatfunctie-onderzoek. Het gaat om een onderzoek waarbij wordt nagegaan of uw bloedvaten goed functioneren. lees meerRadboudumc Expertisecentrum voor Wondexpertisecentrum (RUWEC)
Het Radboud Wondexpertisecentrum (RUWEC) is een topkenniscentrum rondom patiënten met complexe wonden. lees meerStomazorg op polikliniek en verpleegafdeling Heelkunde
De polikliniek en verpleegafdeling Heelkunde verlenen stomazorg. Op de polikliniek is een stomateam aanwezig. lees meerStomazorg op polikliniek en verpleegafdeling Heelkunde
De polikliniek en verpleegafdeling Heelkunde verlenen stomazorg. Op de polikliniek is een stomateam aanwezig. Het bestaat uit een stomaverpleegkundige en twee verpleegkundig specialisten. Zij ondersteunen en behandelen patiënten met een darmstoma of die een darmstoma krijgen. Op de verpleegafdeling werken verpleegkundigen die ook zorg kunnen dragen voor stomapatiënten.
Op werkdagen is er in principe altijd een stomaverpleegkundige aanwezig op de polikliniek. U krijgt zoveel mogelijk te maken met dezelfde verpleegkundige. Dit lukt niet altijd, want in geval van spoed nemen de verpleegkundigen voor elkaar waar.
Vragen?
Heeft u vragen of problemen met uw stoma of de huid er omheen? U kunt ons elke dag bellen om een afspraak te maken voor het verpleegkundig spreekuur, of voor een telefonische afspraak met een van onze stomaverpleegkundigen.(Thuis)zorgverleners kunnen eveneens dagelijks met ons overleggen. Kijkt u ook in de folders en de patiënteninformatiemap die onze patiënten ontvangen als ze een darmstoma krijgen. De informatie is eveneens te vinden op de andere pagina's van afdeling Heelkunde.
Contact
Afspraak maken:T (024) 361 38 08
Maandag tot en met vrijdag, 8.00 - 17.00 uur
Spoed:
Bent u net ontslagen uit het ziekenhuis, of bent u (thuis)zorgverlener van een patiënt die net ontslagen is? Bij spoed neemt u de eerste drie dagen na ontslag contact op met de verpleegafdeling:
T (024) 361 68 62, binnen en buiten kantoortijd.
Voor andere spoedzaken neemt u contact op met de huisartsenpost.
Doorverwijzing
Het stomateam kan niet alle vragen beantwoorden of oplossen. In een aantal gevallen verwijzen we u door:- voor bepaalde medische vragen naar uw huisarts of naar de huisartsenpost
- voor verpleegkundige vragen naar de thuiszorginstantie in uw omgeving
- voor materiaalvragen naar uw medisch speciaalzaak
Bestellen van medische hulpmiddelen
Patiënten met een stoma, blaas of continentieproblemen hebben speciale medische hulpmiddelen nodig. De verpleegkundige ondersteunt u bij het kiezen van de hulpmiddelen. U kiest zelf bij welke leverancier u de medische hulpmiddelen bestelt. lees meerBestellen van medische hulpmiddelen
-
Patiënten met een stoma, blaas of continentieproblemen hebben speciale medische hulpmiddelen nodig. De verpleegkundige ondersteunt u bij het kiezen van de hulpmiddelen. U kiest zelf bij welke leverancier u de medische hulpmiddelen bestelt. Om u daarbij te helpen, vindt u hier verschillende mogelijkheden met de voor- en nadelen op een rij gezet. We raden aan om bij het maken van een keuze ook uw familieleden te betrekken.
-
De leveranciers van medische hulpmiddelen zijn:
- de apotheek
- de medische speciaalzaak
-
Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis bestelt de verpleegkundige het materiaal en stuurt het recept en een machtiging naar de apotheek. De bestelling kunt u ophalen of wordt thuisbezorgd. Na een poliklinisch bezoek brengt u of uw familie het recept en de machtiging naar de eigen apotheek of naar de Radboud apotheek. De bestelling kunt u ophalen of wordt thuisbezorgd. Sommige apotheken hebben een verpleegkundige in dienst die u om advies kunt vragen.
Voordelen:
U bent bekend bij de apotheek. Meestal is deze dicht bij huis.
Nadelen:
De apotheek heeft maar een beperkte voorraad aan medische hulpmiddelen. De apotheek heeft een 24-uursservice vanuit de groothandel naar de apotheek. Tip: Maak een afspraak met uw apotheek om de mogelijkheden te bespreken over thuisbezorgen, voorraad, tijdsduur en service. -
De verpleegkundige bestelt tijdens het verblijf in het ziekenhuis of bij uw bezoek aan de polikliniek telefonisch het materiaal. Zij stuurt het recept, een machtiging en het zorgformulier naar de medische speciaalzaak. De bestelling wordt op de gewenste dag per pakketpost bij u thuisbezorgd. Vervolgbestellingen kunt u telefonisch doen tijdens kantooruren. De bezorging vindt meestal de volgende dag plaats. Voor spoedgevallen is er een 24-uursservice.
Voordelen:
Voor de medische speciaalzaak zijn medische hulpmiddelen hoofdartikelen. Zij zijn gespecialiseerd in stoma, incontinentie en urine afvoerende materialen. Daardoor hebben zij veel kennis over de materialen en hebben zij het vaak op voorraad. De medische speciaalzaak heeft een bezoekruimte waar u zich kunt oriënteren op de hulpmaterialen die verkrijgbaar zijn. Huisbezoek door een verpleegkundige is op aanvraag mogelijk. De meeste medische speciaalzaken houden u met een nieuwsbrief en het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
Nadelen:
Geen.