We zijn open over de kwaliteit en veiligheid van onze zorg. We gaan voor excellente en persoonsgerichte zorg. Als er dan iets mis gaat nemen we dat zeer serieus en willen we ervan leren, om te voorkomen dat een zorgcalamiteit nog een keer kan plaatsvinden. Daarom maken wij informatie over onze zorgcalamiteiten openbaar.
Onze cijfers uit 2023
In het jaar 2023 zijn er 35 meldingen van een potentiële calamiteit gedaan en besproken in de commissie Zorgcalamiteiten. Op advies van de commissie zijn er 14 hiervan door de Raad van Bestuur als calamiteit gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
lees meerOnze cijfers uit 2023
In het jaar 2023 zijn er 35 meldingen van een potentiële calamiteit gedaan en besproken in de commissie Zorgcalamiteiten. Op advies van de commissie zijn er 14 hiervan door de Raad van Bestuur als calamiteit gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze meldingen zijn eerst door ons onderzocht.
In 7 van de 14 geanalyseerde meldingen kwam het onderzoeksteam tot de conclusie dat er sprake was van een calamiteit volgens de definitie van de wet (Wet kwaliteit, klachten en geschillen gezondheidszorg, Wkkgz). Alle 14 analyserapporten zijn beoordeeld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | |
Meldingen bij commissie zorgcalamiteiten Radboudumc | 35 | 42 | 56 | 44 | 40 | 59 | 57 | 62 |
Meldingen aan IGJ als (potentiële) zorgcalamiteit | 14 | 14 | 30 | 20 | 20 | 19 | 25 | 30 |
Na analyse conclusie zorgcalamiteit | 7 | 10 | 17 | 16 | 8 | 10 | 18 | 24 |
Betrokkenheid van de patiënt en naasten en de naasten
Een zorgcalamiteit heeft grote impact op een patiënt en naasten. Bij elke analyse van een zorgcalamiteit bieden we de patiënt en naasten de mogelijkheid om hun verhaal te delen.
lees meerBetrokkenheid van de patiënt en naasten en de naasten
Een zorgcalamiteit heeft grote impact op een patiënt en naasten. Bij elke analyse van een zorgcalamiteit bieden we de patiënt en naasten de mogelijkheid om hun verhaal te delen. In 2023 is in 6 analyses gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. De patiënten die hier geen gebruik van hebben gemaakt, hebben aangegeven hier geen behoefte aan te hebben.
Patiënten en/of nabestaanden wordt actief ondersteuning van medisch maatschappelijk werk aangeboden. In 2023 is hier geen gebruik van gemaakt.
Belangrijkste oorzaken van zorgcalamiteiten in 2023
Bij iedere situatie spelen vaak meerdere oorzaken een rol.
lees meerBelangrijkste oorzaken van zorgcalamiteiten in 2023
Een calamiteit is bijna nooit het gevolg van één enkele oorzaak. Meestal gaat het om een samenloop van meerdere oorzaken. Alle (mogelijke) zorgcalamiteiten zijn op basis van de methode Prisma en met de SIRE-methodiek geanalyseerd. De basisoorzaken worden middels het Eindhovens Classificatie Model (ECM) geclassificeerd.
Net zoals in voorgaande jaren ontstonden in 2023 de meeste incidenten uit menselijke (45,2%) en organisatorische factoren (19,3%). Patiënt gerelateerde factoren kwamen in 19,3% naar voren en technische factoren slechts in 6,45%. In 9,7% van de gevallen was er sprake van een fout die niet ingedeeld kon worden in één van de categorieën. Zorg is en blijft mensenwerk en menselijke factoren zijn logischerwijs ook de meest voorkomende oorzaak.
De verschillende factoren die bij hebben gedragen aan het ontstaan van een calamiteit kunnen onderverdeeld worden in de volgende meest voorkomende oorzaken. Binnen deze oorzakenclassificatie komen de volgende oorzaken het vaakst voor:
- Menselijke oorzaken (45,2%)
- Coördinatie: Fouten als gevolg van gebrek aan afstemming en coördinatie tussen verschillende medewerkers.
- Verificatie: Fouten als gevolg aan gebrek aan verificatie.
- Organisatorisch oorzaken (19,3%)
- Protocollen: Fouten gerelateerd aan de kwaliteit en beschikbaarheid van protocollen.
- Patiënt gerelateerde oorzaken (19,3%)
- Patiënt: Fouten gerelateerd aan eigenschappen of conditie van de patiënt.
- Technische oorzaken (6,45%)
- Technisch ontwerp: Fouten als gevolg van slecht ontwerp van materialen. Fouten als gevolg van de inrichting van het elektronisch patiëntendossier (Epic).
- Overige oorzaken (9,7%)
- Overige: Fouten die niet te relateren zijn in een van de andere categorieën.
NB: Omdat per calamiteit standaard meerdere (basis)oorzaken aanwezig zijn, is het totaal aantal oorzaken vele malen groter dan het totaal aantal geanalyseerde calamiteiten.
Verbetermaatregelen uit 2023
We willen leren van een zorgcalamiteit en voorkomen dat het nog een keer gebeurt.
lees meer