Over de opleiding
De opleiding leidt op tot gespecialiseerd kinderverpleegkundige Intensive Care. Om de opleiding te kunnen volgen is een aanstelling op een passende praktijkleerplaats noodzakelijk. Twijfel je of de praktijkleerplaats aan de eisen voldoet? Neem dan contact op met de opleider.
lees meerOver de opleiding
Aan de Radboudumc Health Academy (RHA) leiden we in samenwerking met de praktijk binnen en buiten verschillende ziekenhuizen gespecialiseerd verpleegkundigen op.
Opleidingen en leerroutes worden gebaseerd op EPA’s (Entrustable Professional Activities) en zijn daarmee flexibel en vernieuwend (zie: http://www.czoflexlevel.nl). Bij EPA gericht opleiden gaat het om het toevertrouwen van professionele activiteiten (EPA’s). En om of een professional in opleiding (PIO) een EPA kan worden toevertrouwd uitgaande van de competenties die de PIO daarvoor heeft aangewend.
Het onderwijs bij de Radboudumc Health Academy wordt verzorgd door opleiders, trainers, ervaringsdeskundigen en docenten uit de directe beroepspraktijk.
We organiseren het onderwijs in leereenheden waarbinnen PIO’s zich in één of meerdere EPA’s bekwame, competentie-ontwikkeling plaatsvindt en aandacht is voor professionele identiteitsontwikkeling.
Wat leer je?
Na het volgen van de Vervolgopleiding Intensive Care Kinderverpleegkundige is de verpleegkundige competent om de hulpvraag en zorgbehoefte van het ernstig vitaal bedreigde kind vast te stellen en zelfstandig de gespecialiseerde verpleegkundige zorg te verlenen, te plannen, coördineren, rapporteren, over te dragen en te evalueren.
Je gaat competenties ontwikkelen op het gebied van:
- het uitvoeren van methodische werkprocessen en het verlenen van zorg in laag-, midden- en hoogcomplexe situaties.
- doelmatig en effectief communiceren met het kind, de zorgvrager en alle betrokkenen, rekening houdend met diversiteit en culturele achtergronden en rekening houdend met verschillende verantwoordelijkheden van professionals op diverse niveaus.
- doelmatig en effectief samenwerken met alle betrokkenen, inclusief de ouders/verzorgers/naasten, samenwerken op verschillende niveaus: monodisciplinair, multidisciplinair en interprofessioneel en het nemen van verantwoordelijkheden tot en met het hoogste complexiteitsniveau.
- professionele vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitude en het leveren van een bijdrage aan de innovatie van het beroep.
- maatschappelijke verantwoording vanuit de werksetting van de zorgvrager volgens wet- en regelgeving. Bevorderen van innovaties in de gezondheidszorg.
- persoonlijk en intercollegiaal leiderschap.
- de professionele (beroeps)ontwikkeling en kwaliteitszorg.
De intensivecare-kinderverpleegkundige verleent zorg aan vitaal bedreigde zieke kinderen en verpleegt in de leeftijd vanaf 28 dagen na de geboorte tot en met 16-18 jaar. Er wordt geïntervenieerd op de vitaal bedreigde functies van de ernstig zieke kinderen en op dreigende verslechtering hiervan. Kenmerkend is de grote diversiteit en complexiteit aan ziektebeelden, de vele betrokken medisch specialisten, het gebruik van uitgebreide instrumenteel-technische voorzieningen en het uitvoeren van complexe farmacotherapeutische behandelingen.
De intensivecare-kinderverpleegkundige draagt zorg voor kinderen met een dreigende of aanwezige stoornis van een of meer vitale functies. Deze functies worden bewaakt, gemonitord en ondersteund, of volledig overgenomen. Het kan zijn dat het kind niet reageert op de geboden therapie én dat meerdere vitale functies volledig worden overgenomen. Onder vitale functies worden verstaan:
- respiratie
- circulatie
- hersenfunctie/neurologische toestand
- temperatuurregulatie
Over de opleiding
De opleiding bestaat uit verschillende componenten:
- Specialisatiegerelateerde kern EPA’s
- Functieoverstijgende kern EPA’s
- EPA overstijgende leeractiviteiten (EOL)
Daarnaast kun je specifieke EPA’s volgen.
Voor de vervolgopleiding intensive care kinderverpleegkundige ziet dit er als volgt uit:
- Functie-overstijgende kern EPA's (MK-FO-3 & 4*)
- Specialisatiegerelateerde kern EPA's (HC-IC-K-1, MK-HC-IC-K-2, MK-IC-K-1 & 2)
- Specifieke EPA's (MK-HC-IC-K-3)
- Na de opleiding (MK-FO-5-NA en MK-FO-6-NA)
*MK-KIN-1 is voorwaardelijk om te kunnen starten met MK-FO-4.
In overleg met jouw praktijkleerplaats bepaal je welke specifieke EPA’s noodzakelijk zijn voor jouw praktijk. Je kunt hiervoor gebruik maken van de EPA Bibliotheek - CZO Flex Level.
Theorie en praktijk
We leiden samen op met de praktijk. De werkplek is de belangrijkste leerplek; daar moet de transfer van theorie naar praktijk plaatsvinden.
De wijze waarop we opleiden wordt/is afgestemd met de praktijk, zoals keuzes in didaktiek, de toetsing en het plannen van welk aanbod in theorie aangeboden wordt en wat beter geleerd kan/moet worden in de praktijk.
Toetsing en afronding
EPA’s kennen verschillende supervisie niveaus en een PIO moet uiteindelijk minimaal op supervisie niveau vier bekwaam verklaard worden (in de praktijk) voor een EPA. De PIO gaat aan het werk met de EPA en verzamelt in het portfolio bewijslast zoals toetsen uit de theorie, transferopdrachten en beoordelingen / feedback van meerdere collega’s uit de praktijk. De volgende vijf niveaus van supervisie worden onderscheiden:
- De PIO mag observeren, maar de EPA niet uitvoeren.
- De PIO mag de EPA uitvoeren onder directe supervisie, waarbij de werkbegeleider fysiek aanwezig is in dezelfde kamer.
- De PIO mag de EPA uitvoeren onder indirecte supervisie, waarbij supervisor niet fysiek aanwezig is, maar wel snel beschikbaar kan zijn indien nodig.
- De PIO voert een activiteit geheel zelfstandig uit: dit is ‘bekwaam verklaren’.
- De PIO verleent supervisie op deze EPA aan junior PIO’s.
In gezamenlijkheid met het werkveld is het curriculum en de diversiteit aan toetsing ontwikkeld.
Opleidingseisen
De eisen van de opleiding kun je vinden op de website van het CZO.
Aanmelden / Vragen
Belangstelling? Neem contact op met ons en/of je leidinggevende over de mogelijkheden. neem contact opTheorie van de opleiding
De theoriecomponent van de V-ICK bestaat uit 5 modulen. Studenten kunnen voor bepaalde onderdelen een vrijstelling krijgen.
lees meerTheorie van de opleiding
-
Het onderwijs gaat over de zorg voor het kind (de pasgeborene tot de adolescent) waarbij de bedreigde vitale functies geobserveerd en bewaakt moeten worden. Verschillende specifieke ziektebeelden en situaties waarbij de vitale functies bedreigd zijn komen aan de orde. Bij de zorg reageert het kind op de aangeboden therapie.
Studenten die een VKV opleiding hebben gevolgd bij de RHA, hebben vrijstelling voor module 1.
Module 1 t/m 4 wordt aangeboden door de Radboudumc Health Academy (RHA). -
Het onderwijs is de basis voor alle acute zorgopleidingen bij de Radboudumc Health Academy (ICV, MC, SEH, Recovery, ICK). Respiratie, circulatie, neurologie en de temperatuur zijn de grote generieke thema’s van het onderwijs in deze module.
Module 1 t/m 4 wordt aangeboden door de Radboudumc Health Academy (RHA). -
Het generieke onderwijs (acute zorg opleidingen) in deze module is het vervolg op de basis van module 2 en gaat met name over de patiënt met respiratoire en circulatoire problematiek.
Het onderwijs gaat over de zorg voor de patiënt waarbij één vitale functie bedreigd is, ondersteund moet worden en waarbij de patiënt reageert op de aangeboden therapie. In deze module wordt de basis van de beademing uitgelegd.
Module 1 t/m 4 wordt aangeboden door de Radboudumc Health Academy (RHA). -
In deze module wordt de schakel gemaakt van het generieke onderwijs uit module 2 en 3 naar de specifieke context van het kind op de intensive care unit. Op basis van klinisch redeneren zal er verschillende ICK casuïstiek behandeld worden. Tevens zal in deze module de PALS in theorie en in skill’s aan de orde komen.
Het onderwijs gaat over de zorg voor de patiënt waarbij meerdere vitale functies bedreigd worden en ondersteund en overgenomen moeten worden en waarbij de patiënt al dan niet reageert op de aangeboden therapie.
Module 1 t/m 4 wordt aangeboden door de Radboudumc Health Academy (RHA). -
In module 5 komt de hoog complexe zorg voor het ernstig bedreigde kind op de ICK aan de orde. De zorg voor het kind waarbij meerdere vitale functies bedreigd zijn en waarbij het kind onvoldoende reageert op de geboden therapie. Op basis van een wijd scala aan thema’s, zal het onderwijs bij/door de verschillende UMC’s verzorgd worden. Het onderwijs gaat over de zorg voor de patiënt waarbij meerdere vitale functies bedreigd worden en ondersteund en overgenomen moet worden en waarbij de patiënt niet of nauwelijks reageert op de aangeboden therapie.
Module 5. (LLICK) is een landelijke module, ontwikkeld in samenwerking met de verschillende UMC’s in Nederland. Het onderwijs wordt verzorgd in het UMC waar de meeste expertise op het gebied van de inhoud aanwezig is.
Praktijk van de opleiding
De praktijkopleiding bestaat uit 1500 praktijkleeruren. Studenten met een V-ICV diploma kunnen meerdere vormen van vrijstelling krijgen. lees meerPraktijk van de opleiding
De vervolgopleiding intensive care kinderverpleegkundige (V-ICK) is een CZO erkende opleiding.De praktijkopleiding bestaat uit 1500 praktijkleeruren. De student is werkzaam op een PICU.
Tijdens de opleiding loopt de student kortdurend stage op de volwassen intensive care, de intensive care neonatologie (NICU), de cardio care unit (CCU) en in de gespecialiseerde kinderthuiszorg.
Studenten met een V-ICV diploma krijgen 500 vrijstelling op de praktijkleeruren. Tevens hoeven zij niet alle verplichte stages te volgen.
In het kort
-
BIG-geregistreerde verpleegkundigen met een diploma vervolgopleiding kinderverpleegkundige (VKV) of vervolgopleiding intensieve care verpleegkundige (V-ICV).
-
Het traject van de vervolgopleiding ICK wordt individueel per student afgestemd. Dit is afhankelijk van de vooropleiding. Neem hiervoor contact met ons op.
neem contact op -
Bekijk de roosters van alle verpleegkundige vervolgopleidingen.
lees meer -
Je moet onder meer een diploma verpleegkundige en een aanstelling als verpleegkundige op een IC-kinderafdeling hebben.
lees meer
Zo word je toegelaten
Om tot deze opleiding te worden toegelaten, moet je beschikken over:- een diploma verpleegkundige
- een diploma intensive care verpleegkundige of een vervolgopleiding kinderverpleegkundige
- een geldige BIG-registratie
- een aanstelling als verpleegkundige op een IC-kinderafdeling
-
Bekijk de prijzen en een overzicht van alle verpleegkundige vervolgopleidingen.
lees meer -
CZO en V&VN.
lees meer
Accreditatie
CZO
De Radboudumc Health Academy is CZO-geaccrediteerd voor het theoriegedeelte van de opleiding. Om in aanmerking te komen voor het CZO-diploma, moet jouw zorginstelling ook CZO-geaccrediteerd zijn voor de opleiding. In dat geval ontvang je, na succesvolle afronding van de opleiding, het landelijk erkende CZO-diploma.
Meer informatie: www.czo.nlV&VN
Voor deze opleiding moet je zelf de accreditatiepunten invoeren bij het kwaliteitsregister V&V, in de vrije ruimte bij overige scholingen. -
Neem voor meer informatie en reserveringsaanvragen contact met ons op.
neem contact op
Praktijkleerplaats
De opname van een kind op de Intensive Care Kinderen (ICK) is een buitengewone situatie welke specifieke competenties van de verpleegkundige vraagt.
lees meerStudentinformatie
Ben je al ingeschreven als student bij een van onze verpleegkundige vervolgopleidingen? Hier vind je praktische informatie en een to-do-list vóór je eerste opleidingsdag. lees meerWaarom het Radboudumc?
De lessen worden gegeven door specialisten in het vakgebied van de Kinder IC. Daarnaast is de Radboudumc Health Academy CZO-geaccrediteerd voor het theoriegedeelte van de opleiding. ga naar de CZO-websiteScholing EOL Evidence Based Practice (EBP)
Met de EOL Evidence Based Practice (EBP) leer je een kritische reflectieve verpleegkundige te worden die regie kan nemen, nu en in de toekomst.
lees meer