Vrije keuze coschap algemeen
De vrije keuze coassistentschappen geven de coassistent de kans om ervaring op te doen binnen specialismen/vakgebieden waarvoor veel interesse bestaat of die in de opleiding minder aan bod zijn gekomen.
lees meerVrije keuze coschap algemeen
De vrije keuze coassistentschappen geven de coassistent de kans om ervaring op te doen binnen specialismen/vakgebieden waarvoor veel interesse bestaat of die in de opleiding minder aan bod zijn gekomen. Er zijn hiervoor drie periodes van vier weken gereserveerd. De student kan kiezen voor:
- drie verschillende stages van vier weken
- één stage van 12 weken
- één van vier weken en één van acht weken
De keuzecoschappen kunnen aansluitend aan de onderzoeksstage worden gepland of meteen na het seniorcoschap. Dat is de vrije keuze van de student. Eén keuzecoschap vóór de onderzoekstage en twee erna is bijvoorbeeld ook een mogelijkheid.
De verdeling van de stageplekken van het keuzecoschap wordt op zijn vroegst gedaan tijdens het 6e coschap (CKO6: KNO en dermatologie). De verdeling ligt daarmee dus circa 8 maanden voor de start van het keuzecoschap.
Deze informatie is ook op brightspace te vinden onder ‘senior- en keuzecoschappen’
-
De volgende vragen kunnen behulpzaam zijn bij het komen tot een goede keuze:
- Wanneer? Je kan ervoor kiezen om het keuzecoschap voor of na de onderzoeksstage te volgen, om eerst nog vakantie te nemen, vrijwilligerswerk of ander werk te doen, of het keuzecoschap gebruiken om de onderzoeksstage te verlengen.
- Lengte van de stages? Je kan voor verschillende samenstellingen kiezen. Denk eraan datstages van vijf of zes weken tellen als een keuzecoschap van vier weken. Je verlengt daarmee dus je studie.
- In binnen- of buitenland? Zie ook COWL (NIIH & Tropico) en Vrije Keuze Coschap buitenland.
- Bekend of onbekend specialisme?
- Bekend: uitdiepen van kennis en vaardigheden opgedaan tijdens eerdere coschappen. Let wel: de plaatsen hiervoor in de regio zullen vooral ingenomen worden door kern- en seniorco’s. Er zal dus verder weg of buiten de affiliatie ziekenhuizen gezocht moeten worden.
- Onbekend: dit geeft de gelegenheid kennis te maken met onderdelen van de geneeskunde die geen deel uitmaken van de kerncoschappen, bijvoorbeeld allergologie, anesthesiologie, antropogenetica, intensive care, klinische genetica, medische microbiologie, orthopedie, paraklinische specialismen, pathologie, revalidatiegeneeskunde, radiologie, radiotherapie of sportgeneeskunde. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om een niet klinisch keuzecoschap te volgen, zoals onderwijs of bestuur.
Lijst met stageadressen
Een lijst met goedgekeurde stageplaatsen voor de keuzecoschappen is te vinden op de brightspace pagina ‘senior- en keuzecoschappen’
-
- Je neemt zelf contact op met de opleider van het coassistentschap op de locatie van voorkeur. Eventueel kan hier, bij een stage die niet op de lijst voor komt, een gesprek met de stagecoördinator in het Radboudumc aan vooraf gaan.
- Je schrijft via e-mail een sollicitatiebrief waarin motivatie en leerdoelen zijn aangegeven en de periode waarin je dit coassistentschap wil lopen.
- Na goedkeuring van de opleider moet je een aanvraagformulier inleveren bij het StIP en daarmee goedkeuring vragen aan de examencommissie.
- Als bijlage bij het aanvraagformulier moet de sollicitatiebrief/-mail plus toestemmingsverklaring van de opleider bijgesloten worden.
- Wanneer het een stage betreft die niet op de lijst met goedgekeurde stageplaatsen staat, moet er ook nog goedkeuring gevraagd worden aan de stagecoördinator in het Radboudumc. Op de brightspace pagina ‘senior- en keuzecoschappen’ onder het kopje Algemeen kan je vinden wie dit is.
- Het ingevulde en ondertekende formulier met de benodigde bijlagen moent uiterlijk zes weken voor de startdatum bij het StIP zijn ingeleverd.
Speciale procedures
Voor sommige coschappen zijn er extra stappen nodig. Zie de documenten hieronder.
Procedure Huisartsgeneeskunde en Verdieping
Toestemmingsverklaring keuzecoschap Huisartsgeneeskunde en VerdiepingProcedure keuze coschap Bestuur
De stageplaatsen krijgen een financiële vergoeding voor het begeleiden van een keuzecoschap. Neem voor meer informatie contact op met de RHA.
-
Introductiegesprek
Voor aanvang van de stage wordt een introductiegesprek gepland tussen de coassistentbegeleider en de keuzecoassistent, het initiatief ligt hiervoor bij de student. In dit gesprek krijgt je een eerste kennismaking met de stage en worden de wederzijdse mogelijkheden en verwachtingen besproken. Ook worden de doelstellingen van het coschap besproken, waarbij er aandacht is voor de stage gebonden leerdoelen en zelf geformuleerde leerdoelen. Er wordt besproken hoe de dagelijkse begeleiding is georganiseerd en er worden afspraken gemaakt voor de evaluatiemomenten.
Portfolio
Je houdt tijdens het coschap een portfolio bij. Het portfolio is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en professioneel gedrag aanschouwelijk te maken en indien nodig bij te sturen. Je vraagt regelmatig een beoordeling van vaardigheden en laat dit aftekenen in het portfolio.
Tussentijdse beoordelingen
Tijdens de stage zijn er diverse formele en informele beoordelingsmomenten. De minimale eisen voor feedback zijn:
Je wordt ten minste drie maal per periode van vier weken beoordeeld door directe observatie van een vaardigheid en krijgt hiervan feedback
Tijdens de stage zijn er na meerdere vaste evaluatiemomenten die aan het begin van de stage worden vastgelegd bestaande uit een gesprek met de coassistenten begeleider en het doornemen van het portfolio. Voor deze beoordelingsmomenten bestaat een beoordelingsformulier. Als normering voor de begeleidingsmomenten is gekozen voor de categorieën onder, op en boven verwacht niveau.
Onvoldoende functioneren
Indien er tijdens de stage zorgen ontstaan over het functioneren is het belangrijk dit in een vroeg stadium te bespreken. Het is belangrijk samen een plan te maken voor verbetering en dit ook vast te leggen op papier en extra evaluatiemomenten te plannen. Bij onvoldoende verbetering van het functioneren is het belangrijk tijdig te overleggen met de stagecoördinator van het keuzecoschap over het te volgen traject.
Ziekte
Voor ziekteverzuim minder of gelijk aan twee dagen per vier weken keuzecoschap hoeft niet gecompenseerd te worden. Bij ziekteverzuim langer van drie of meer dagen moet in overleg met de episodecoördinator een vervangend plan gemaakt worden.
-
Je schrijft aan het eind van het keuzecoschap een verslag aan de hand van een opgedane leerervaring en zoekt hierbij verdieping in de literatuur. Ook reflecteert je op je eigen professionele ontwikkeling en je zelf geformuleerde leerdoelen tijdens het keuzecoschap. Het verslag is minimaal twee en maximaal drie pagina’s A4. De coassistentenbegeleider krijgt dit document minstens drie werkdagen voor het eindbeoordelingsgesprek in bezit.
Aan het eind van het keuzecoschap is er een eindbeoordelingsgesprek tussen de coassistenten begeleider en de coassistent waar het functioneren en het verslag besproken worden.
De episodecoördinator bepaalt het eindcijfer van het keuzecoschap op basis van het gevoerde eindbeoordelingsgesprek én de beoordeling van het verslag. De coassistent is niet geslaagd als een van beide bovenstaande componenten is beoordeeld met een 5 of lager. De coassistent is geslaagd als voor beide componenten een 6 of hoger is gescoord. Het resultaat wordt naar boven afgerond en bestaat uit een heel of half cijfer tussen de 1 en 10.
Onvoldoende beoordeling
Bij een onvoldoende eindbeoordeling neemt de episodecoördinator van het Radboudumc contact op met de examencommissie. De examencommissie geeft aan welke aanvullende maatregelen genomen moeten worden, alsook waar en wanneer.
-
- Je kan op systematische wijze een (hetero)anamnese en lichamelijk onderzoek uitvoeren, de afwijkende bevindingen op een zinvolle wijze groeperen en naar aanleiding daarvan hypothesen formuleren over mogelijke oorzaken en gevolgen.
- Je kan in relatie met eerder geformuleerde hypothesen een verantwoord beleid voorstellen ten aanzien van aanvullende diagnostiek, behandeling en zorg.
- Je kan in juiste bewoordingen een patiënt (of vertegenwoordiger) de noodzakelijke en gewenste informatie verschaffen. Je bent in staat om na te gaan of de patiënt de gegeven informatie begrepen heeft en akkoord gaat met de voorgestelde handelingen.
- Je bent in staat een afweging te maken in hoeverre er bij de diagnostiek en behandeling van patiënten sprake is van medicalisering en/of somatische en/of psychische fixatie.
- Je kan je eigen gevoelens, normen en waarden benoemen en scheiden van die van de patiënt. Je kan je inleven in de vragen die je patiënt heeft.
- Je kan op grond van problemen of vragen, die je patiënten betreffen, zo nodig relevante informatie vinden in leerboeken, in literatuur of door informatie in te winnen bij anderen.
- Je kan, in beknopte termen, mondeling en schriftelijk verslag doen aan vakgenoten van een ziektegeschiedenis met formulering van (voorlopige) conclusies en van de resterende vragen ten aanzien onderzoek of beleid.
- Je kan in teamverband functioneren, in samenwerking met mede coassistenten, arts-assistenten, specialisten, verpleging en anderen.
- Je bent in staat tot kritische beschouwing van de eigen attitude, vaardigheden en kennis. Je bent in staat je competentie aan te geven en te bewaken.
-
- Je kan eenvoudige handvaardigheden met toenemende zelfstandigheid uitvoeren.
- Je kan verslag uitbrengen van een bijgewoond slechtnieuws gesprek en kan, met toenemende zelfstandigheid, zelf een uitslaggesprek of slechtnieuws gesprek voeren.
- Je kan inhoudelijk je ervaringen met betrekking tot de begeleiding van chronisch of ongeneeslijk zieken en stervenden weergeven.
- Je kan het handelen bij het overlijden van patiënten beschrijven en hebt kennis genomen van de benodigde formaliteiten.
- Je kan, van de medicatie die je patiënten (gaan) gebruiken, een juist recept afleveren en de farmacokinetiek, c.q. de werking, bijwerkingen en de mogelijke interacties, van het geneesmiddel aangeven.
- Je kan aangeven wat de verpleegkundige en andere paramedische aspecten zijn van de patiëntenzorg.
- Je kan onderwijs aan coassistenten uitvoeren en hierop reflecteren.
Vrije keuze coschap ontwikkelingslanden COWL (NIIH en tropico) RHCLIC (Rotation Healthcare in Low Income Countries)
Het tropencoschap RHCLIC (Rotation Healthcare in Low Income Countries) is opgenomen in het curriculum van de opleiding geneeskunde.
lees meerVrije keuze coschap ontwikkelingslanden COWL (NIIH en tropico) RHCLIC (Rotation Healthcare in Low Income Countries)
Keuze-coschap ontwikkelingslanden
Het tropencoschap RHCLIC (Rotation Healthcare in Low Income Countries) is opgenomen in het curriculum van de opleiding geneeskunde. Het is een officieel coschap. Het neemt in het reguliere geneeskunde programma de plaats over van het keuzecoschap (CKEU).
Je kunt op twee momenten het Tropencoschap doen:
- direct na het senior coschap en dus voor je wetenschappelijke stage (WETS)
- na het senior coschap en na je wetenschappelijke stage (dus aan het einde van je studie)
Om ingedeeld te kunnen worden, moet je vijf TROPICO-avonden hebben bijgewoond.
Na indeling volgt een uitgebreid voorbereidingstraject.
De sectie International Health van Interne Geneeskunde organiseert het RHCLIC. Deze sectie wordt ondersteund door TROPICO, een organisatie van studenten die het coschap RHCLIC al hebben gedaan of nog gaan doen.
Zie voor meer informatie:
Vrije keuze coschap buitenland
Praktische informatie over het vrije keuze coassistentschap buitenland.
lees meerVrije keuze coschap Onderwijs en Opleiden
In het seniorcoschap maak jij de transitie van coassistent naar startend basisarts. Het keuzecoschap geeft jouw mogelijkheden om nog specifieke kennis en vaardigheden toe te voegen aan jouw opleiding tot arts. Een van de mogelijkheden is een keuzecoschap onderwijs en opleiden O&O.
lees meerVrije keuze coschap Onderwijs en Opleiden
Keuzecoschap Onderwijs en Opleiden
Je kunt een keuzecoschap O&O volgen voor de duur van 4, 8 of 12 weken op een afdeling naar keuze. Tijdens dit coschap kun je je bekwamen in het geven van onderwijs en/of in het ontwikkelen van onderwijs. Samen met je begeleider geef jij vorm aan dit keuzecoschap. In elk keuzecoschap zit ook een onderwijsontwikkelopdracht waarin jij jezelf ontwikkelt in het maken van onderwijs en in didactische vaardigheden.
Vanaf 2024 bieden wij jou ook de mogelijkheid voor een didactisch programma met verschillende workshops, aangeboden door de onderwijskundigen van de RHA. Het programma beslaat vier achtereenvolgende dinsdagen en wordt vier keer per jaar (januari, april, juni en oktober) gegeven. Op deze manier krijg jij kennis en vaardigheden die jou helpen bij jouw ontwikkelopdracht. Ook leer je andere coassistenten kennen die ook een keuzecoschap onderwijs volgen, waarmee je ervaringen kunt uitwisselen.
Aanmelden
In de Brightspace map keuzecoschap onderwijs vindt je meer informatie over het programma en de data van het programma. Om je aan te melden, zijn de volgende twee stappen belangrijk:
- Kies de afdeling waarin je geïnteresseerd bent en stuur een e-mail naar de desbetreffende afdeling over de beschikbaarheid.
- Als er ruimte beschikbaar is, is het belangrijk dat je het aanmeldformulier invult en naar het STIP stuurt
- Stuur ook een e-mail naar keuzecoschappenonderwijs@radboudumc.nl
Als je deze stappen hebt doorlopen, wordt je aangemeld voor de juiste Brightspace pagina. Valt je keuzecoschap het programma samen, zul je automatisch worden aangemeld. Loop jij een wetenschappelijk stage tot oktober en je start met dit keuzecoschap in november, dat is het een optie om vooraf deel te nemen met het programma in oktober, mits dat akkoord van de begeleider. Belangrijk is dat je dan wel alvast onderwijsontwikkelopdracht met jouw afdeling hebt geformuleerd voor dat je deelt neemt aan het programma.
Zie voor meer informatie
Studentenonderwijskwalificatie (StOK)
Wil jij je onderwijsvaardigheden naar een hoger niveau tillen? Ben je op zoek naar erkenning voor je inzet als bijvoorbeeld beginnend student-assistent? Dan is de Studentenonderwijskwalificatie (StOK) dé kans voor jou! Met de StOK bieden we jou als student de mogelijkheid om je didactische vaardigheden te ontwikkelen en te certificeren. Of je nu een ervaren tutor bent of net begint met lesgeven, de StOK is er voor jou. Deze kwalificatie erkent niet alleen je pedagogische talenten, maar opent ook deuren naar verdere ontwikkeling in het onderwijs en kan dienen als profiel. Voor meer informatie bekijk de infographic hieronder.