Radboudumc Health Academy - Kinderneurorevalidatie
De leerlijn verzorgt praktisch en interprofessioneel onderwijs voor (kinder)fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten die werken met kinderen en jongvolwassenen met centraal neurologische aandoeningen, in het bijzonder met Cerebrale Parese (CP).
lees meerRadboudumc Health Academy - Kinderneurorevalidatie
De leerlijn KinderNeuroRevalidatie
De leerlijn KinderNeuroRevalidatie (KNR) is ontstaan uit de oorspronkelijke 30-daagse basiscursus Kinderneurorevalidatie/CP. De leerlijn verzorgt praktisch en interprofessioneel onderwijs voor (kinder)fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten die werken met kinderen en jongvolwassenen met centraal neurologische aandoeningen, in het bijzonder met Cerebrale Parese (CP). Het onderwijs is gebaseerd op “State of the Art” inzichten o.a. op het gebied van pathofysiologie bij CP, motorische controle en motorisch leren. Tevens worden de aanbevelingen uit de ge-update CBO Richtlijn “Diagnostiek en behandeling van kinderen met een spastische Cerebrale Parese” geïntegreerd.
Binnen deze leerlijn ontwikkelen deelnemende professionals competenties op het gebied van klinisch redeneren bij onderzoek en behandeling van het kind/jongere met CP. Het aanleren van een taakgerichte benadering en onderzoeks- en behandelvaardigheden tijdens praktijksessies met kinderen, vanuit een interprofessioneel perspectief, zal centraal staan.
Modulaire structuur
Vanaf 2015 is de leerlijn gestart in een modulaire structuur, die passend is in een leven lang leren. De cursus is ontwikkeld door docenten van de opleiding Kinderneurorevalidatie en is geschikt voor therapeuten uit de eerste en tweede lijn, en mensen die werkzaam zijn in een academische setting.
De leerlijn bestaat uit verschillende modules. Na het afronden van de module KNR/CP, heb je toegang tot verdiepingsmodulen (o.a. het Jonge Kind en EMB) en tot de KNR-masterclasses die gemiddeld 1 keer per jaar worden georganiseerd. De leerlijn blijft in ontwikkeling en nieuwe verdiepingsmodules worden ontwikkeld. Zo is onlangs de verdiepingsmodule Logopedie gesplitst in twee verdiepingsmodules, namelijk Eten-drinken-slikken en Adem-Stem. Hierbij zal interprofessioneel leren en werken het uitgangspunt zijn.
Agenda
- Module KNR: najaar 2024
- Verdiepingsmodule EMB: Hou de website in de gaten voor nieuwe data
- Verdiepingsmodule Het Jonge kind: voorjaar 2025
![](https://www.radboudumc.nl/getmedia/75533ff2-2cf4-4a29-9853-5aeae4c9db5f/logo-vdknr_4.aspx?width=760&height=382&ext=.png&type=BlockColumn1Zoom1)
Vereniging Docenten Kinderneurorevalidatie
Het docententeam van (kinder)fysiotherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten is gespecialiseerd in het geven van interprofessioneel onderwijs over het kind met centraal neurologische aandoeningen, in het bijzonder Cerebrale Parese (CP). www.vdknr.nlModule KNR-CP
De module KNR richt zich op het inventariseren, interpreteren en interveniëren bij een kind met cerebrale parese (CP). Daarnaast wordt er ingegaan op de specifieke casuïstieken van verschillende typen CP bij het schoolgaande kind.
De module start in het najaar van 2024.