.aspx?width=800&height=533&ext=.jpg&type=BlockColumn1Zoom1)
.aspx?width=800&height=533&ext=.jpg&type=BlockColumn2Zoom1)
De patiënt centraal wij leren graag van u
Patiëntparticipatie is een speerpunt en prioriteit voor het Radboudumc. Graag zetten wij u, de patiënt, ook in ons onderwijs centraal. Studenten leren van echte mensen, zodat ze nog beter voorbereid de werkvloer op gaan.
lees meerDe patiënt centraal wij leren graag van u
In het Radboudumc word je als patiënt gezien, gehoord en gerespecteerd. We willen onze patiënten écht leren kennen. Door patiënten deel uit te laten maken van ons onderwijs leren we onze zorgprofessionals vanaf de start van de opleiding de mens te zien en persoonsgerichte zorg toe te passen.
Patiëntperspectief
De Radboudumc Health Academy wil het patiëntperspectief in alle opleidingen terug laten komen. Patiëntenvertegenwoordigers verspreid over de opleidingen zijn hierbij erg belangrijk. We zien graag dat patiënten een actieve rol hebben in ons onderwijs. Het onderwijs én onze zorgprofessionals leren zo beter aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de patiënt.
Vroeger kwamen geneeskundestudenten pas in hun coschappen in contact met patiënten. Dit is gelukkig al jaren niet meer zo. Als toekomstig dokter of verpleegkundige moet je tenslotte niet alleen medische kennis vergaren. Je moet ook weten welke impact ziektes en behandelingen hebben op iemands leven. Op die manier kunnen we persoonsgerichte zorg bieden.
Interesse of vragen?
Heeft u interesse in het bijdragen aan ons onderwijs? Of wilt u eerst iets vragen?
neem contact opPraktische informatie
Hoe meldt u zich aan? Is er een vergoeding voor deelname? Wat voor patiënten worden er gezocht?
lees meerPraktische informatie
Interesse?
Heeft u interesse in helpen bij ons onderwijs? Vul dan vrijblijvend het interesseformulier in. Wij nemen contact met u op voor meer informatie en daadwerkelijk aanmelden.
Vergoeding
Bij deelname ontvangt u een onkostenvergoeding of nader te bepalen vrijwilligersvergoeding.
Wat voor mensen zoeken we?
We zoeken allerlei mensen, onze patiënten zijn immers ook divers. Lees daarover meer op 'Wie zijn die ervaringsdeskundigen?'.
De patiënt als ervaringsdeskundige
Wat kunt u doen? rollen voor patiënten
Niet elke patiënt is geschikt voor elke les, en andersom. U kunt op verschillende manieren bijdragen aan ons onderwijs.
lees meerWat kunt u doen? rollen voor patiënten
Het onderwijs bij Radboudumc is divers en innovatief. Het wordt in verschillende vormen aangeboden. Er zijn daarom ook verschillende rollen die de patiëntvertegenwoordiger kan spelen. De volgende rollen worden onderscheiden.
Deel uw ervaring met de student
Als patiënt deelt u ervaringen met en in de zorg met studenten en zorgprofessionals. Dit kan bijvoorbeeld door interviews, maar ook door het geven van een presentatie. De ervaringen gaan over uw ziektegeschiedenis maar ook over het proces en het contact met de diverse professionals.
Geef feedback
Naast het delen van ervaringen wordt u gevraagd uw mening te geven over zorgonderwijs of mogelijke verbeteringen van zorg. Dit kan rechtstreeks in gesprek met studenten, maar ook met een opleidingscommissie of voor een groep. Uw ervaringen zijn belangrijk om van te leren. Ook horen we graag uw feedback over wat u gepresenteerd wordt en met wie u in contact bent.
Het verbeteren van ons onderwijs
Soms wordt u heel gericht gevraagd door een (opleidings-)commissie of afdeling van het Radboudumc, om te helpen bij het verbeteren van opleidingen of zorg. Uw expertise als ervaringsdeskundige en adviseur worden dan ingezet. Het kunnen presenteren en feedback geven is daarbij een vanzelfsprekendheid.
Opleidingen ontwerpen
Samen met zorgprofessionals en medewerkers van de Radboudumc Health Academy ontwerpt en ontwikkelt u (gedeeltes van) opleidingen. Hiervoor is een gedegen inhoudelijke en onderwijskundige basis nodig. Daarnaast zijn uw ervaringen als patiënt van belang. Het doel is vanuit het gezichtspunt van de patiënt het onderwijs te verbeteren door onderwijsvormen te ontwikkelen die goed bij de patiënt aansluiten.
Meebeslissen als beoordelaar
U geeft les, ontwerpt opleidingsonderdelen met collega's en hebt daarnaast een rol in de besluitvorming bij opleidingsonderdelen of in de beoordeling van toetsmomenten bij studenten. Zo ontwikkelt u mee aan de totstandkoming van nieuw beleid. Deze rol heeft bijvoorbeeld de vorm van lidmaatschap of bestuur van de Patiëntenadviesraad van de Radboudumc Health Academy.
Heeft u interesse in deelname of wilt u meer weten? Maak dan uw interesse kenbaar.
Wie zijn die ervaringsdeskundigen?
We zoeken allerlei mensen, onze patiënten zijn immers ook divers. Ook hier kijken we verder: hoe kunnen we u helpen? En welke kennis heeft u, die ons helpt?
lees meerBlijven leren van patiënten
Patiënten verbreden het perspectief van de student, of dit nu een aankomend of ervaren arts is.
lees meerBlijven leren van patiënten
Patiënten kunnen studenten een breder perspectief bieden. Dat kan zijn met een verhaal over een aandoening of behandeling, hoe is het nu echt om daarmee te leven? En wat voor impact heeft dat op het leven van de patiënt en diens dagelijkse leven?
We stimuleren u om uw verhaal te vertellen. Maar we stellen ook vragen. Bijvoorbeeld: "Hoe gaat u om met de informatie die u van de arts krijgt?". We geven onze studenten zo inzicht in wat hun vak betekent voor mensen, en welke impact zij daarin hebben.
Door patiënten echt te betrekken bij alle opleidingen kunnen we nog beter beloven: de patiënt staat centraal.
Ervaringen van patiëntvertegenwoordigers

Buddy van een student
Als buddy's drinken Ben en Evelien drinken regelmatig samen koffie en denken met elkaar mee. Ben is reumapatiënt en Evelien is SEH-arts.
lees meerBuddy van een student
Ben Resink is (reuma)patiënt en is als buddy gekoppeld aan SEH-arts Evelien van Eeten. Tijdens haar opleiding tot specialisatie hebben Ben en Evelien regelmatig koffieafspraken om met elkaar mee te denken.
Al voor haar opleiding was Evelien bezig met het ontwikkelen van een platform om de drukte op de spoedeisende hulp (SEH) en de bedbezetting in ziekenhuizen inzichtelijk te maken. Het doel was zo de patiënten beter te verdelen over ziekenhuizen. Maar: in de collegebanken leer je niet hoe patiënten staan tegenover het wisselen van ziekenhuis. Evelien benadrukt dat het erg inspirerend was om te bespreken wat wel en niet werkt voor het project.
Tijdens de koffiedates die zij met patiëntvertegenwoordiger Ben had, bleek hij haar zelfs met meer te kunnen helpen dan de ervaring als patiënt. Ben's zakelijke ervaring in management en automatisering kwamen ook goed van pas bij de vraagstukken waar zij over spraken.
Ervaring van Evelien
'De gesprekken met mijn patiëntbuddy ervaar ik als zeer waardevol. Het werken aan (innovatie)projecten wordt leuker en beter als je ook daadwerkelijk diegene betrekt die er het meest profijt van moeten hebben, de patiënt. Het werken met een patiëntbuddy is zo goed bevallen dat ik Ben ook voor andere projecten om zijn mening vraag. Gelukkig weet hij in zijn drukke agenda hier dan altijd wel een gaatje voor maken. Een mooie manier om samen bij te dragen aan het verbeteren van de zorg.'
Ervaring van Ben
'Vanuit patiëntenperspectief kon ik als buddy tijdens de gesprekken met Evelien richting geven aan haar project. Hierbij werd mij als patiënt de mogelijkheid geboden om kenbaar te maken wat ik belangrijk en waardevol vond om in het project mee te nemen en daadwerkelijk er voordeel uit te halen.'