Over het ontwikkelen van toetsvragen en opdrachten
Om je te helpen bij het ontwikkelen van toetsvragen en opdrachten is er allerlei informatie beschikbaar waarmee je zelf aan de slag kunt. Meer informatie vind je in de docentinformatie over toetsing op intranet. lees meer op intranetMeer over
Schriftelijk toetsen
Het beantwoorden van een reeks vragen op papier is een veelgebruikte vorm van toetsing.
Naast open vragen (vragen waarop de toetsdeelnemers zelf een antwoord moeten formuleren) en meerkeuzevragen zijn er nog diverse andere vraagtypen. Denk bijvoorbeeld aan extended matching en comprehensive integrated puzzles.
Aansluiten bij leerdoelen en onderwijs
De vragen moeten goed aansluiten bij de leerdoelen en het onderwijs. Alleen dan kan beantwoording ervan inzicht geven in hoeverre iemand de leerdoelen heeft bereikt. Ook is het belangrijk dat de vragen helder en eenduidig zijn geformuleerd.
Hulpmiddelen
- Samenvatting met tips voor het ontwikkelen van toetsvragen. Bekijk de pdf.
- Uitgebreidere informatie en voorbeelden van vraagtypen vind je in de docentinformatie over toetsing op intranet.
Opdrachten beoordelen
Een verslag, een presentatie, het demonstreren van bepaalde handelingen: dit zijn enkele voorbeelden van opdrachten waarmee kennis en (toepassings)vaardigheid kunnen worden getoetst.
Rubrics
Voor het beoordelen van opdrachten en het geven van feedback zijn rubrics zeer geschikt.
Een rubric is een uitgeschreven voorschrift voor het waarderen (door toekenning van scores) van een product of gedrag. Een rubric heeft de vorm van een tabel met criteria en een beoordelingsschaal, waarbij elke cel een korte beschrijving geeft van de kwaliteit van de prestatie.
Meer informatie
Wil je meer weten over rubrics, bekijk dan het inspiratiedocument 'Richten en toetsen met rubrics'.
Bekijk de pdf
Contact
Wil je zelf aan de slag met rubrics, of zoek je andere tips voor toetsen met opdrachten, neem dan contact op met de toetsservice.