Leren en ontwikkelen in het Amalia kinderziekenhuis
Het leveren van de beste zorg door te investeren in leren en ontwikkelen, dat is onze ambitie. Benieuwd hoe hoe je jezelf kunt ontwikkelen en wat je kunt leren binnen het Amalia kinderziekenhuis? lees meerLeren en ontwikkelen in het Amalia kinderziekenhuis
Jezelf ontwikkelen of iets leren kan op grote en kleine manieren. Van het stellen van een vraag omdat je nieuwsgierig bent, tot het volgen van een cursus.
Bureau leren en ontwikkelen
Het Amalia bureau leren en ontwikkelen richt zich op alle leeractiviteiten voor professionals betrokken binnen de moeder- en kindzorg. Het bureau borgt de centrale coördinatie, ondersteuning en kwaliteitsbewaking van moeder- en kindgerichte onderwijs- en opleidingsactiviteiten en werkt hiervoor nauw samen met Radboudumc Health Academy en HR. Daarnaast is het bureau betrokken bij het vormgeven van de leeromgeving voor het Amalia kinderziekenhuis.
In de praktijk
Leren en ontwikkelen Hoe doe je dat?
Er zijn verschillende vormen van leren die ervoor zorgen dat jij de beste (kind)zorg kan leveren. Het is van belang om zelf de regie te nemen en richting te geven aan jouw ontwikkelpad.
lees meerLeren en ontwikkelen Hoe doe je dat?
Als je aan leren denkt, denkt je misschien aan het volgen van onderwijs of een cursus: dit is het formele leren. Op een werkplek leer je ook veel; je krijgt feedback van een begeleider, of je neemt deel aan casuïstiek besprekingen. Dit noemen we non-fomeel leren. Maar leren doe je eigenlijk altijd, het gaat vanzelf. Je neemt onbewust dingen over van collega’s, het contact met een patiënt verloopt niet zoals je gehoopt had en je doet het voortaan anders. Dit is het meer verborgen, informele leren.
Deze vormen van leren samen zorgen ervoor dat je de beste (kind)zorg kan leveren. Hiervoor is het van belang dat jij zelf de regie neemt in je leren en je eigen ontwikkelpad richting geeft. Bijvoorbeeld door je af te vragen:
- Welke kleine stap kan ik vandaag uitproberen voor betere patiëntenzorg of een betere balans?
- Welke collega kan mij advies geven over die lastige situatie?
- Wat gebeurde er waardoor die afspraak niet zo verliep als je had gedacht?
Tools
6 tips voor het leren tijdens je werk
- richt je op wat jij belangrijk vindt
- start een experiment of uitdaging
- stel jezelf vragen
- maakt ruimte om te reflecteren
- deel je ervaring
- leer iets nieuws
6 tips voor het leren tijdens je werk
Voor goede, familie-en kindgerichte zorg is het belangrijk om te blijven leren, maar weet je niet goed waar je de tijd vandaan moet halen? Dat hoeft ook niet. Het meest leer je tijdens het werken zelf.
Benieuwd hoe jij je ontwikkeling kunt sturen en hoe je van alledaagse momenten kunt leren? Hier vind je 6 tips voor bewuster en gerichter werkleren:
Klik op de afbeelding om te vergroten
Leerervaringen
Leren en ontwikkelen doe je iedere dag en overal. Benieuwd naar de ervaringen van medewerkers van het Amalia kinderziekenhuis?
lees meerOpleidingen
-
Binnen het Amalia kinderziekenhuis kun je als basisarts de opleiding tot kinderarts volgen.
lees meer -
Tijdens deze opleiding verdiep je je in de het bewaken, ondersteunen of overnemen van de vitale functies bij pasgeborenen.
lees meer -
Deze vervolgopleiding is bedoeld voor verpleegkundigen die gaan werken op een NICU. De opleiding bestaat uit een theoretisch en praktisch deel.
lees meer -
Ben je verpleegkundige en ga je werken in de kinderzorg? Dan kun je de vervolgopleiding volgen.
lees meer -
Ben je verpleegkundige en werk je of wil je gaan werken op een afdeling obstetrie/verloskunde? Deze opleiding bestaat uit een theoretisch gedeelte en een praktijkleerperiode.
lees meer -
Verpleegkundige zorg rondom moeder en pasgeborene staat centraal in deze scholing.
lees meer
Onderwijs
-
Dit is je kans om naast het reguliere curriculum onderzoekservaring op te doen.
lees meer -
4 keer per jaar organiseren we de Periodieke Conferentie Kindergeneeskunde voor kinderartsen (in opleiding), physician assistants en verpleegkundig specialisten.
meer informatie -
Ben je coassistent en op zoek naar meer informatie over het coschap Kindergeneeskunde?
lees meer -
Op zoek naar een stage? Stuur ons een e-mail of bekijk het prikbord van de medische faculteit.
lees meer
Ons team
Platform Leren en Ontwikkelen
Vanuit het platform Leren en ontwikkelen geven we werkplekleren in het Amalia kinderziekenhuis verder vorm. Het platform Leren en Ontwikkelen bestaat uit een groep professionals met verschillende disciplines en functies. Zij komen regelmatig bij elkaar om het te hebben over nieuwe ontwikkelingen, om van elkaar te leren, samen te werken en te sparren over hoe Leren en Ontwikkelen nog meer vorm kan krijgen op de werkvloer.
Bureau Leren en Ontwikkelen
Bij het Bureau Leren en Ontwikkelen kun je terecht met verschillende vragen over onderwijs, opleidingen of werkplekleren in het Amalia kinderziekenhuis. Het Bureau Leren en Ontwikkelen zorgt voor de logistieke en administratieve ondersteuning. Ieder teamlid heeft een ander aandachtsveld. Neem voor meer informatie contact met ons.
Onderzoek naar onderwijs
Om samen goede patiëntgerichte zorg te kunnen leveren is het van groot belang dat zorgverleners over de grenzen van hun eigen specialisme heen van, met en over elkaar leren. Daarom doen we onderzoek en werken we samen met andere organisaties in een netwerk.
lees meerOnderzoek naar onderwijs
Om samen goede patiëntgerichte zorg te kunnen leveren is het van groot belang dat zorgverleners over de grenzen van hun eigen specialisme heen van, met en over elkaar leren. Daarom doen we onderzoek en werken we samen met andere organisaties in een netwerk.
Onderzoek naar leren op de werkplek
Onderzoekers van het Amalia kinderziekenhuis en de Radboudumc Health Academy hebben de wetenschappelijke literatuur onderzocht om beter te begrijpen hoe artsen van verschillende specialismen van, met en over elkaar kunnen leren tijdens het werk en welke factoren het leren op de werkplek beïnvloeden. Met deze kennis kunnen we het leren op de werkplek ondersteunen.
In het artikel 'Intraprofessional workplace learning in postgraduate medical education: a scoping review' lees je meer over leeruitkomsten, leeractiviteiten en factoren die het leren beïnvloeden. Daarnaast geven we een aantal praktische tips om het leren te ondersteunen.
Netwerk Leren en Ontwikkelen
Binnen het netwerk leren en ontwikkelen werken we vanuit het Amalia intensief samen met de Radboudumc Health Academy en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). We doen dit voor het onderwijs en in de opleidingen. Maar ook in onderzoek naar leren en ontwikkelen werken we nauw samen, onder andere met het lectoraat responsief onderwijs aan de HAN.
Wietske Kuijer-Siebelink is recent geïnstalleerd als lector binnen dit lectoraat. In dit filmpje van de HAN illustreert zij vanuit verschillende leeromgevingen waarom continu leren belangrijk is in onze steeds veranderende maatschappij. Het Amalia kinderziekenhuis komt hierbij ook aan bod.
International Conference on Residency Education
In oktober 2022 heeft Lara Teheux namens het Amalia kinderziekenhuis deelgenomen aan the International Conference on Residency Education (ICRE), het grootste internationale congres op het vlak van de opleiding tot medisch specialist.
Daar deelde Lara inzichten uit ons onderzoek naar het leren van, met en over artsen van andere specialismen (intraprofessioneel leren) in een complexe zorgomgeving. Door dit onderzoek weten we beter welke factoren beïnvloeden of artsen in opleiding over de grenzen van hun specialisme heen kunnen leren. Zo is van invloed hoe het werk is georganiseerd of de ruimtelijke indeling van het ziekenhuis, bijvoorbeeld hoe vaak artsen van verschillende specialismen elkaar ontmoeten. En om van elkaar te leren is het ook van belang dat artsen zich bewust zijn van de leerkansen in de dagelijkse zorg. Wil je meer hierover weten?
Ook presenteerde zij over leerervaringen van sollicitanten door het e-assessment wat wordt gebruikt in de selectieprocedure voor de vervolgopleiding tot kinderarts. Sollicitanten vertelden ons onder anderen dat zij door het e-assessment reflecteren op hun eigen sterke punten en verbeterpunten en wat ze belangrijk vinden om werkplezier te behouden. Ook inspireerde het e-assessment sommige sollicitanten tot leergesprekken met collega’s of naasten.
Het deelnemen aan dergelijke congressen en het vormen van een internationaal netwerk van onderzoekers en opleiders is van groot belang om het onderzoek naar opleiden vanuit het Amalia kinderziekenhuis te verbinden met internationale inzichten en wetenschappelijke theorieën en die informatie optimaal te kunnen benutten om onze eigen en andere opleidingen te kunnen ondersteunen.
Wil je meer hierover weten? Stuur een e-mail.