Verschil tussen de klachtenregelingen
-
Als u niet tevreden bent over uw behandeling of als het contact met uw hulpverleners anders verloopt dan verwacht, dan kunt u een klacht indienen via de klachtenregeling van het Radboudumc.
ga naar klachtenregeling Radboudumc -
Bij een gedwongen behandeling kan uw behandelaar ingrijpende beslissingen nemen ten aanzien van uw behandeling. Voor klachten over deze beslissingen bestaat een speciale klachtenprocedure.
klachtenregeling Wvggz
Klacht over gedwongen behandeling
Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg)
Bij een gedwongen opname (met een zorgmachtiging of crisismaatregel) in een kliniek of als u onvrijwillig ambulant behandeld wordt, kan uw behandelaar ingrijpende beslissingen nemen ten aanzien van uw behandeling. Voor klachten over deze beslissingen bestaat een speciale klachtenprocedure.Waarover kunt u een klacht indienen?
Op grond van de Wvggz kunt u, als u gedwongen opgenomen en/of ambulant behandeld bent (geweest), een klacht indienen die betrekking heeft op dwangmedicatie, dwangbehandeling, separatie, beperking vrijheden, het uitoefenen van toezicht, onderzoek aan kleding of lichaam, onderzoek van de woon- of verblijfsruimte op gedragbeïnvloedende middelen en gevaarlijke voorwerpen, het controleren op de aanwezigheid van gedrag-beïnvloedende middelen en het niet toepassen van het zorgplan. Voor alle klachtgronden zie artikel 2 van het klachtenreglement Wvggz.
Privacy
In alle gevallen wordt uw klacht vertrouwelijk en zorgvuldig behandeld. Alle betrokkenen hebben geheimhoudingsplicht.Klacht over gedwongen behandeling
Direct bespreken met degene over wie u een klacht heeft
Een gesprek met de direct betrokkene(n) (en/of met zijn of haar leidinggevende) is meestal de beste en snelste manier om tot een oplossing te komen. U kunt natuurlijk altijd een familielid, naaste, patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) of een klachtenfunctionaris meenemen naar het gesprek.De patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) in de GGZ inschakelen
De pvp ondersteunt alle patiënten die opgenomen zijn. De pvp behartigt uw belangen zoals u die zelf ziet, en doet niets zonder uw toestemming.
lees meerDe patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) in de GGZ inschakelen
De pvp ondersteunt alle patiënten die opgenomen zijn. De pvp behartigt uw belangen zoals u die zelf ziet, en doet niets zonder uw toestemming. De pvp is niet in dienst van het Radboudumc.
U kunt zelf contact opnemen met de pvp:
Stichting PVP - patiëntvertrouwenspersonen in de GGZ
Helpdesk PVP: 0900-4448888
Contactpersoon: mevr. A. (Anna) Benjamins
Werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
Website: www.pvp.nl
Twitter:pvp@stichtingpvp
Klacht over gedwongen behandeling schriftelijk indienen
U kunt uw klacht indienen door het klachtenformulier Wvggz in te vullen. Stuur dit formulier naar de onafhankelijke klachtencommissie Wvggz. lees meerKlacht over gedwongen behandeling schriftelijk indienen
U kunt uw klacht indienen door het klachtenformulier Wvggz in te vullen. Stuur dit formulier naar de onafhankelijke klachtencommissie Wvggz. De leden van deze klachtencommissie zijn niet in dienst van het Radboudumc en volledig onafhankelijk. De klachtencommissie Wvggz beoordeelt of zij uw klacht in behandeling neemt.
Contactgegevens Wvggz
- Ambtelijk secretariaat: Managementsecretariaat Psychiatrie
- Adres: Radboudumc, postbus 9101, 6500 HB Nijmegen, huispost 966
- Mail: managementsecretariaat.psy@radboudumc.nl
- Telefoon: (024) 361 34 89