Waterpokken of gordelroos

Heeft uw kind een afspraak in het Radboudumc en is uw kind in aanraking gekomen met een besmettelijke ziekte? Hieronder leest u in welke gevallen u contact moet opnemen voordat u met uw kind naar het ziekenhuis komt.

Waterpokken

Waterpokken is een besmettelijke ziekte. Het wordt veroorzaakt door een virus, het varicellazoster virus. Iemand die ooit waterpokken heeft gehad, kan de ziekte niet opnieuw krijgen. Alleen iemand die nog nooit eerder waterpokken heeft gehad kan besmet raken. Pasgeboren kinderen en mensen met minder afweer, kunnen erg ziek worden van waterpokken. Daarom zijn wij in het ziekenhuis extra alert op waterpokken. 

Waterpokken zijn 2 dagen vóórdat er blaasjes te zien zijn al besmettelijk. Als uw kind in contact is geweest met iemand met waterpokken, maar zelf nog geen waterpokken heeft gehad, kan het zijn dat uw kind besmettelijk is voor anderen.

Contact opnemen

Neem daarom voor de afspraak telefonisch contact met ons op als:

  • uw kind waterpokken heeft (pas wanneer de blaasjes/korstjes helemaal droog zijn, zijn waterpokken niet meer besmettelijk)
  • uw kind niet eerder waterpokken heeft gehad, maar in de afgelopen 3 weken wel contact heeft gehad met kinderen met waterpokken of ergens is geweest waar waterpokken heerst.

Heeft uw kind al eerder waterpokken gehad en contact gehad met een kind met waterpokken, dan kan de geplande afspraak zonder overleg doorgaan.

Gordelroos

Gordelroos wordt veroorzaakt door hetzelfde virus als waterpokken (het varicellazoster virus). Na het doormaken van waterpokken blijft het virus achter in het lichaam, zonder actief te zijn. Als het virus later weer actief wordt (een reactivatie), kan het gordelroos veroorzaken. Het vocht in de blaasjes is besmettelijk. Alleen iemand die nog nooit waterpokken heeft gehad, kan besmet raken van gordelroos.

Heeft u of uw kind gordelroos? Dan kunt u zonder overleg naar het ziekenhuis komen. Zorg er wel voor dat anderen niet in contact komen met het blaasjesvocht. Dek de blaasjes daarom af met een pleister of verband.

Patiëntenzorg Uw afspraak

Aanmelden voor uw afspraak

U meldt zich altijd eerst aan bij de aanmeldzuil bij de ingang van het gebouw en daarna op de plek van uw afspraak.

lees meer

Meenemen naar uw afspraak

  • identiteitsbewijs
  • verzekeringsbewijs
  • actueel overzicht medicijnen

Praktische informatie

Hier vindt u informatie over onder andere parkeren, prikposten, wachttijden, ons restaurant en de golfkar & pendeldienst.

ga naar praktische informatie

mijnRadboud uw persoonlijk patiëntendossier

MijnRadboud is uw persoonlijke medische dossier dat u online kunt inzien. Hiermee kunt u bijvoorbeeld afspraken maken of uitslagen inzien. 

lees meer over mijnRadboud

Tips voor het gesprek met uw zorgverlener

Als u bij een arts bent voor een behandeling of onderzoek, komt u vaak voor keuzes te staan. U kunt uw behandelwensen met uw arts bespreken en samen beslissingen nemen.

Afspraak op afstand (video)bellen

Heeft u een telefonische afspraak of een videogesprek met uw zorgverlener. Lees dan hier waar u rekening mee moet houden.


Afspraak wijzigen

Wilt u uw afspraak wijzigen of afzeggen? Geef het aan in ’mijnRadboud’ of neem contact op met de afdeling of polikliniek waar u een afspraak heeft. 

inloggen mijnRadboud

Infectiepreventie

Om verspreiding van infecties te voorkomen vragen wij u een vragenlijst in te vullen over MRSA en BRMO. Komt u met een kind, wees dan alert op waterpokken.

Uw eerste afspraak


Verwijzing

Is dit uw eerste afspraak? Dan heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts of behandelend arts. Dit geldt ook voor een second opinion. Als u doorverwezen bent, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak.

lees meer

Verwijzing

Is dit uw eerste afspraak? Dan heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts of behandelend arts. Dit geldt ook voor een second opinion. Als u doorverwezen bent, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak. 

Goed om te weten

  • Een verwijzing is maximaal 1 jaar geldig. Soms korter. Als dat zo is, staat dit op uw verwijsbrief. 
  • Heeft u een herhaalconsult? Dan heeft u geen verwijzing nodig. Ook niet als dit langer is dan een jaar geleden.
  • Wanneer uw behandeling in het ziekenhuis is afgerond, verwijst de specialist u terug naar uw huisarts.

Inschrijven als patiënt

Heeft u een eerste afspraak bij ons? Kom dan 20 minuten voordat u naar uw afspraak gaat eerst langs bij één van de inschrijfbalies.

lees meer

Inschrijven als patiënt

Heeft u een eerste afspraak bij ons? Kom dan 20 minuten voordat u naar uw afspraak gaat eerst langs bij één van de inschrijfbalies:

  • inschrijfbalie Hoofdingang
  • inschrijfbalie Ingang oost
  • inschrijfbalie Tandheelkunde

De inschrijfbalies zijn geopend op maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur. Na uw inschrijving als patiënt kunt u zich aanmelden voor uw afspraak. Dit kan bij de aanmeldzuil bij uw polikliniek.

Heeft u vragen over uw digitale inschrijfafspraak? Of wilt u een wijziging doorgeven? De inschrijfbalie is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer (024) 366 83 45.

Wat neemt u mee?

Om uw inschrijving als patiënt in orde te maken hebben wij het volgende nodig:

  • identiteitsbewijs (geldig paspoort of ID-kaart of rijbewijs)*
  • verzekeringsbewijs van de zorgverzekeraar (zorgpas)

*De identificatieplicht geldt voor iedereen die gebruik maakt van medische zorg, ook voor kinderen. Een verblijfsdocument van de vreemdelingendienst en een elektronisch w-document voor asielzoekers zijn ook identificatiebewijzen.

Heeft u geen identificatiebewijs, geen verzekeringsbewijs of geen verwijzing? Dan kan het Radboudumc de rekening niet bij uw zorgverzekeraar indienen. U krijgt na uw afspraak 14 dagen de tijd om de ontbrekende gegevens mee te nemen naar de centrale inschrijfbalie. Lukt dit niet dan krijgt u de rekening thuisgestuurd en moet u hem zelf betalen.

Inschrijven van kinderen

De identificatieplicht geldt voor iedereen die gebruik maakt van medische zorg, ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg namelijk geen leeftijdsgrens. Deze identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Wijzigingen

Wijzigingen in uw gegevens geeft u door bij de centrale inschrijfbalie. Wijzigen uw huisarts, adres of telefoonnummer dan mag u dat ook aan de polikliniek doorgeven. Heeft u een andere zorgverzekeraar dan hoeft u dit niet door te geven. Dit wordt automatisch aangepast.

Pasfoto

Als u zich inschrijft maakt de baliemedewerker een pasfoto van u. Deze wordt meteen in uw medisch dossier gezet. Zo kan uw zorgverlener zien dat hij of zij de juiste persoon tegenover zich heeft. De foto wordt alleen in uw dossier gebruikt. Het maken ervan is niet verplicht.


Onderzoek

Tijdens uw eerste afspraak stelt de arts u vragen over uw klachten, het beloop en bijvoorbeeld of deze klachten ook in uw familie voorkomen. Ook verricht de arts meestal lichamelijk onderzoek bij u.

lees meer

Onderzoek

Tijdens uw eerste afspraak stelt de arts u vragen over uw klachten, het beloop en bijvoorbeeld of deze klachten ook in uw familie voorkomen. Ook verricht de arts meestal lichamelijk onderzoek bij u. Soms is meer onderzoek nodig, zoals bloedonderzoek of röntgenfoto’s. Wij proberen te regelen dat dit direct na uw polikliniekbezoek kan. Als dat niet lukt, maken we een afspraak op een andere dag.

Patiënt in een umc

Kosten behandeling en eigen risico


Kosten van zorg

Als u zorg gebruikt in het Radboudumc, dan zijn hier kosten aan verbonden. Denk hierbij aan het eigen risico of de kosten als het Radboudumc geen contract heeft afgesloten met uw zorgverzekeraar. Dit geldt ook als u onverzekerd bent.

lees meer

Woonachtig en/of verzekerd in het buitenland

U wilt naar het Radboudumc komen en woont u en/of bent u verzekerd in het buitenland? Dan is dat in veel gevallen mogelijk. Wel zijn hier voorwaarden aan verbonden.

lees meer
  • Medewerkers
  • Intranet