Poliklinische zorg 8-17 jarigen

In 2024 hebben in totaal 1509 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over poliklinische zorg ingevuld.

Dit is ruim 19,8 % van de uitgenodigde patiënten.

  • Patiënten waardeerden in 2024 het polikliniekbezoek gemiddeld met een 8,7.
  • Bij de vragenlijsten over poliklinische zorg scoren de onderwerpen veiligheid, vertrouwen in arts en vertrouwen in zorgverleners scoren het hoogst.
  • De afleiding in de wachtkamer op de polikliniek, en de informatie over de wachttijd op de polikliniek zijn verbeterpunten.


Algemeen ziekenhuisbrede resultaten


Patiëntervaringsmeting (PEM)

We willen graag weten hoe patiënten onze zorg ervaren. Zo kunnen we de zorg verbeteren. Daarom meten we de patiëntervaringen. Het Radboudumc doet dit, net als alle umc’s, met een vragenlijst: de Patiëntervaringsmeting (PEM). De resultaten van deze vragenlijst over 2024 staan hieronder weergegeven.

Ervaringen patiënten volwassenen


Poliklinische zorg

In 2024 hebben 32.276 patiënten de vragenlijst over poliklinische zorg ingevuld. Zij geven gemiddeld een 8,7 als rapportcijfer.

lees meer

Poliklinische zorg

In 2024 hebben 32.276 patiënten de vragenlijst over poliklinische zorg ingevuld, dit was 37,4 % van de uitgenodigde patiënten. 

  • Het polikliniekbezoek waardeerden ze gemiddeld met een 8,7.
  • Bij de vragenlijsten over poliklinische zorg scoren veiligheid, betrekken familie, en informatie bij vertrek scoren het hoogst. 
  • De informatie over wachttijd, wachttijd in poli en kennis dossier zijn verbeterpunten.

Ziekenhuisopname

In 2024 hebben in totaal 6.438 patiënten de vragenlijst over de ziekhuisopname ingevuld. Zij geven gemiddeld een 8,7 als rapportcijfer.

lees meer

Ziekenhuisopname

In 2024 hebben in totaal 6.438 patiënten de vragenlijst over de ziekhuisopname ingevuld. Dit is ruim 48,7 % van de uitgenodigde patiënten. 

  • Patiënten waardeerden in 2024 de ziekenhuisopname gemiddeld met een 8,7.
  • Bij de vragenlijsten over ziekenhuisopnamen scoren de onderwerpen veiligheid, respect en vertrouwen arts het hoogst.
  • De tijd op de wachtlijst, informatie over medicatie bijwerkingen en familie bij vertrek zijn verbeterpunten. 

Ervaringen patiënten kinderen


Poliklinische zorg 0-7 jarigen

In 2024 hebben 1411 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over poliklinische zorg ingevuld. Zij geven gemiddeld een 8,6 als rapportcijfer.

lees meer

Poliklinische zorg 0-7 jarigen

In 2024 hebben 1411 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over poliklinische zorg ingevuld. Dit is ruim 20,3 % van de uitgenodigde patiënten.

  • Het polikliniekbezoek waardeerden ze gemiddeld met een 8,6.
  • Bij de vragenlijsten over poliklinische zorg scoren veiligheid, het vertrouwen in de arts en het begrijpen van de arts het hoogst.
  • Informatie over de wachttijd, de wachttijd in de wachtkamer en afleiding in de wachtkamer op de polikliniek zijn verbeterpunten.


Ziekenhuisopname 0-7 jarigen

In 2024 hebben in totaal 413 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over de ziekhuisopname ingevuld. Zij geven gemiddeld een 8,7 als rapportcijfer.

lees meer

Ziekenhuisopname 0-7 jarigen

In 2024 hebben in totaal 413 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over de ziekhuisopname ingevuld. Dit is ruim 27,1 % van de uitgenodigde patiënten.

  • Patiënten waardeerden in 2024 de ziekenhuisopname gemiddeld met een 8,7.
  • Bij de vragenlijsten over ziekenhuisopnamen scoren de onderwerpen veiligheid, pijnbestrijding en respect het hoogst.
  • Tegenstrijdige informatie, de tijd op de wachtlijst en bijwerkingen van de medicatie zijn verbeterpunten.

Poliklinische zorg 8-17 jarigen

In 2024 hebben in totaal 1509 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over poliklinische zorg ingevuld. Zij geven gemiddeld een 8,7 als rapportcijfer.

lees meer

Ziekenhuisopname 8-17 jarigen

In 2024 hebben in totaal 307 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over de ziekhuisopname ingevuld. Zij geven gemiddeld een 8,8 als rapportcijfer.

lees meer

Ziekenhuisopname 8-17 jarigen

In 2024 hebben in totaal 307 patiënten en/of ouders/verzorgers de vragenlijst over de ziekhuisopname ingevuld. Dit is ruim 30,8 % van de uitgenodigde patiënten.

  • Patiënten waardeerden in 2024 de ziekenhuisopname gemiddeld met een 8,8.
  • Bij de vragenlijsten over ziekenhuisopnamen scoren de onderwerpen veiligheid, respect en pijnbestrijding het hoogst.
  • De informatie na vertrek uit het ziekenhuis, het samen beslissen en het ziekenhuiseten zijn verbeterpunten.

Ervaringen patiënten videogesprekken


Videogesprekken

In 2024 hebben in totaal 2.478 patiënten de vragenlijst over de videogesprekken ingevuld. Zij geven gemiddeld een 8,3 als rapportcijfer.

lees meer

Videogesprekken

In 2024 hebben in totaal 2.478 patiënten de vragenlijst over de videogesprekken ingevuld. Dit is ruim 27% van de uitgenodigde patiënten.

  • Patiënten waardeerden in 2024 het beeldbellen gemiddeld met een 8,3.
  • Bij de vragenlijsten over videogesprekken scoren de onderwerpen de tijd voor het bespreken van de ziekte of probleem, het vertrouwen in de arts of zorgverlener en het betrekken van de familie het hoogst.
  • De wachttijd tot de start van het videogesprek, de werking van het beeld/ geluid tijdens het videogesprek en het gemak om de videogesprekken te starten zijn verbeterpunten.

Meer informatie


Sterftecijfers

  • Het Radboudumc streeft naar zichtbaarheid van de kwaliteit van de geleverde zorg. Het berekenen van de sterftecijfers is een manier om de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken.

    lees meer


    Sterftecijfers

    Sterftecijfers

    Eén van de manieren waarop ziekenhuizen de kwaliteit van hun zorg kunnen evalueren is het sterftecijfer: hoeveel patiënten overlijden er in het ziekenhuis? Het sterftecijfer van ziekenhuizen wordt berekend in de Hospital Standardised Mortality Ratio (HSMR). De HSMR is de verhouding tussen het werkelijke en het ‘verwachte’ aantal sterfgevallen in een ziekenhuis. Bij een HSMR van 100 is het percentage overleden patiënten precies zoals verwacht. Bij een getal onder de 100 is de sterfte lager dan verwacht, bij een getal boven de 100 hoger dan verwacht.

    Bij het berekenen van het verwachte aantal te overlijden patiënten wordt rekening gehouden met het profiel van patiënten. Zo wordt gekeken naar type aandoeningen, de complexiteit en leeftijd van patiënten. Voor dit soort onderdelen wordt het sterftecijfer aangepast.

    De sterftecijfers worden ook voor specifieke aandoeningen berekend: de Standardized Mortality Ratio’s (SMR). Omdat het dan vaak om kleine aantallen patiënten gaat, wordt dit sterftecijfer ook over meerdere jaren gecombineerd.

    Ziekenhuisbrede sterftecijfers Radboudumc (HSMR)

    In 2023 kwam de HSMR van het Radboudumc uit op 89. De HSMR van het Radboudumc voor 2023 is statistisch significant lager dan het landelijk gemiddelde van 100. De HSMR van het Radboudumc is gebaseerd op 24.047 opgenomen patiënten, waarvan er 513 in het ziekenhuis zijn overleden. Het berekende verwachte aantal sterfgevallen is 575. Het aantal sterfgevallen is in 2023 lager dan verwacht. 

    HSMR nog beperkt als meetinstrument

    Er bestaat variatie in de manier waarop ziekenhuizen de sterftecijfers registeren, wat kan leiden tot grote verschillen in de HSMR-uitkomsten. Dat maakt de waarde van de HSMR als vergelijking van kwaliteit van zorg in ziekenhuizen beperkt. Ook nemen umc’s vaker ernstig zieke patiënten op vanwege hun speciale voorzieningen zoals intensive-care faciliteiten. Eventuele sterfte van deze patiënten zal daarom eerder in een umc plaatsvinden en niet in de regionale ziekenhuizen. Bij de berekening van sterftekansen wordt daarmee onvoldoende rekening gehouden. Het Radboudumc blijft de SMR’s en HSMR monitoren, maar heeft vanaf 2018 tevens een andere werkwijze gekozen voor het onderzoek van dossiers van overleden patiënten. Vanaf 2018 zijn casuïstieken van overleden patiënten waarbij het ziektebeloop gecompliceerd verlopen is, onderzocht en nabesproken samen met de betrokkenen afdelingen/ketens. Verbeterpunten die uit deze besprekingen zijn voortgekomen zijn door de betrokken afdelingen opgepakt.


ziekenhuis­check.nl

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen biedt via www.ziekenhuischeck.nl meer inzicht in de kwaliteit van zorg van Nederlandse ziekenhuizen. Op de website vindt u objectieve informatie over kwaliteit van zorg, zoals wachttijden of heropnames. Maar ook over het resultaat van een operatie. lees meer

ziekenhuis­check.nl

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen biedt via de website www.ziekenhuischeck.nl meer inzicht in de kwaliteit van zorg van Nederlandse ziekenhuizen. Op de website vindt u objectieve informatie over kwaliteit van zorg, zoals wachttijden of heropnames. Maar ook over het resultaat van een operatie. U kunt de resultaten van ieder ziekenhuis op de website bekijken. Ook kunt u ziekenhuizen met elkaar vergelijken.

Ziekenhuizen bedenken niet zelf welke kwaliteitsinformatie ze verzamelen. Alle cijfers die op deze website staan worden verplicht bijgehouden en aangeleverd aan de overheid. Wij houden prestaties bij over de kwaliteit en resultaten van behandelingen, voor onder andere de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Zorginstituut Nederland. Daarnaast wordt er landelijk onderzoek gedaan naar de patiënttevredenheid en houdt ieder ziekenhuis bij hoe snel iemand terecht kan voor een behandeling. Deze gegevens vormen de basis voor de website Ziekenhuischeck.nl.

  • Medewerkers
  • Intranet

Cookies

U kunt hier voorkeuren instellen voor cookies. We plaatsen altijd functionele cookies. Functionele cookies zijn noodzakelijk om de website te laten werken.

Lees meer over ons cookiebeleid.