Rechten
U heeft recht op zorgvuldige zorg en op begrijpelijke informatie over uw zorg. De zorgverlener geeft u informatie over uw ziekte, de onderzoeken en behandelingen, de risico’s van een behandeling en de alternatieven. Op basis van deze informatie kunt u beslissen of u een behandeling of onderzoek wel of niet wilt. Met ‘zorgverlener’ bedoelen we iedereen die bij uw behandeling of zorg betrokken is. Hij of zij stemt de informatie zo goed mogelijk af op uw individuele situatie en wensen. Daarbij respecteren wij uw persoonlijke waarden en geloofsovertuiging.
Heeft u meer informatie nodig of begrijpt u de informatie niet helemaal? Geef dit dan duidelijk aan. Als het nodig is, kan de zorgverlener een tolk inschakelen. U kunt het ook aangeven als u geen informatie wilt. De zorgverlener zal dit respecteren, zolang het niet nadelig is voor uzelf of voor anderen.
Plichten
Wij verwachten dat u de zorgverlener duidelijk en volledig informeert over belangrijke zaken die te maken hebben met uw ziekte, lichamelijke klachten en behandeling. Alleen zo kan de zorgverlener een goede diagnose stellen en een deskundige behandeling geven. U heeft de plicht om de juiste gegevens over uw ziektekostenverzekering aan ons door te geven en de rekening op tijd te betalen. Daarnaast geldt in het Radboudumc de identificatieplicht. De identificatieplicht geldt voor iedereen die gebruik maakt van medische zorg, ook voor kinderen.
Ook verwachten wij dat u bijdraagt aan een goede gang van zaken in het ziekenhuis, dat u respect en begrip heeft voor medepatiënten en medewerkers en dat u rekening houdt met hun belangen. Agressie, fysiek geweld en bedreiging worden niet getolereerd. Op sommige afdelingen gelden naast de algemene huisregels ook speciale regels. U wordt hierover geïnformeerd. U bent zelf verantwoordelijk voor eigendommen die u meeneemt naar het Radboudumc.
Huisregels Radboudumc
Iedereen is welkom in het Radboudumc. In ons huis gelden wel enkele regels. Ze zijn bedoeld om het verblijf voor iedereen zo veilig en prettig mogelijk te maken.
lees de huisregelsToestemming geven voor de behandeling
Een arts of andere zorgverlener mag u niet behandelen zonder uw toestemming. U beslist zelf of u een specifiek onderzoek of een specifieke behandeling wel of niet wilt. lees meerToestemming geven voor de behandeling
Een arts of andere zorgverlener mag u niet behandelen zonder uw toestemming. U beslist zelf of u een specifiek onderzoek of een specifieke behandeling wel of niet wilt. Voor deze beslissing heeft u goede informatie nodig. De zorgverlener vraagt u niet steeds uitdrukkelijk om uw toestemming. U heeft altijd het recht om een onderzoek of behandeling te weigeren. De arts zal u dan informeren over mogelijke gevolgen van uw beslissing.Voor bepaalde ingrijpende behandelingen vraagt de zorgverlener wel apart om uw toestemming en soms om uw handtekening. U kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Geef dit aan bij uw zorgverlener. Hij of zij respecteert uw beslissing, maar zal u wel wijzen op de mogelijke gevolgen van uw beslissing.
Als u toestemming geeft, dan verwacht de zorgverlener dat u meewerkt aan de behandeling en dat u zijn of haar adviezen opvolgt.
Wilsonbekwaam
Als u door uw lichamelijke of geestelijke toestand niet in staat bent om zelf te beslissen dan noemen we dat ‘wilsonbekwaam’. Bijvoorbeeld als u buiten bewustzijn bent, bij vergevorderde dementie of door een beroerte. Uw echtgenoot of partner is in dit geval bevoegd om u te vertegenwoordigen. Als deze er niet is, kunnen uw ouders, broer of zus u vertegenwoordigen. In het geval dat er een curator of mentor is benoemd of u iemand schriftelijk heeft gemachtigd als vertegenwoordiger, dan komt hij of zij uiteraard als eerste in aanmerking om u te vertegenwoordigen.De arts bepaalt samen met de andere behandelaars of een patiënt wilsbekwaam is.
Spoedeisende situaties
In sommige spoedeisende situaties mag de zorgverlener u behandelen zonder uw toestemming of toestemming van uw vertegenwoordiger. Bijvoorbeeld als u buiten bewustzijn naar het ziekenhuis wordt gebracht en er direct iets moet gebeuren.Een wilsverklaring
In een schriftelijke wilsverklaring legt u vast welke behandeling u wel of niet wilt als u daar zelf niet meer over kunt beslissen. Deze verklaring stelt u op als u (nog) wilsbekwaam bent. Heeft u een wilsverklaring? Bespreek dit dan met uw arts en uw naasten, zodat zij op de hoogte zijn van uw wensen. In principe handelt de arts volgens deze verklaring. Een arts mag hiervan afwijken als daarvoor een gegronde reden is. In spoedeisende situaties is er soms geen tijd om na te gaan of er een verklaring is.Medicijnregistratie
Het Radboudumc is verplicht om uw medicijnen te controleren. Dit doen we voor uw veiligheid.
lees meerMedicijnregistratie
Het Radboudumc is verplicht om uw medicijnen te controleren. Dit doen we voor uw veiligheid. De controle vindt plaats bij ieder poliklinisch bezoek, bij een opname of voor toediening van een medicijn op de dagbehandeling. Deze controle noemen we medicatieverificatie.
Om dit goed te kunnen doen, vragen we u om een actueel overzicht mee te nemen van de medicijnen die u op dat moment gebruikt. Dit overzicht kunt u opvragen bij uw apotheek.
Uw hoofdbehandelaar
Bij uw behandeling in het Radboudumc zijn meerdere zorgverleners betrokken. In sommige gevallen werken zij in teamverband samen vanuit hun verschillende medische specialismen.
lees meerUw hoofdbehandelaar
Bij uw behandeling in het Radboudumc zijn meerdere zorgverleners betrokken. In sommige gevallen werken zij in teamverband samen vanuit hun verschillende medische specialismen. Er is altijd één arts eindverantwoordelijk voor de kwaliteit, coördinatie en continuïteit van uw behandeling. Dat is uw hoofdbehandelaar. De zorgverleners die bij uw behandeling betrokken zijn overleggen bij belangrijke beslissingen altijd met de hoofdbehandelaar.
Geluidsopname maken van het gesprek met uw zorgverlener
Wilt u een geluidsopname maken van het gesprek met uw zorgverlener? Dat kan. Lees enkele tips waar u aan kunt denken bij het maken van een geluidsopname.
lees meerGeluidsopname maken van het gesprek met uw zorgverlener
Tijdens een gesprek in het ziekenhuis krijgt u vaak veel informatie te verwerken. Soms kan het dan ook fijn zijn om het gesprek met uw zorgverlener op te nemen en thuis rustig terug te luisteren. Bijvoorbeeld als u keuzes moet maken over uw behandeling of als u het lastig vindt om zich te concentreren. Uw zorgverlener kan een gespreksamenvatting opnemen die u in mijnRadboud terug kunt luisteren.
Geef bij uw zorgverlener aan dat u het gesprek graag wilt opnemen. Samen kunt u afspraken maken over de opname en het gebruik ervan.
Tips
- Open communiceren
Maak uw wens voor het maken van een geluidsopname altijd aan uw zorgverlener kenbaar. Hij of zij zal hieraan meewerken en de geluidsopname voor u maken.
- Wat wordt er opgenomen
Spreek met uw zorgverlener af wat er precies opgenomen wordt. Is het nuttig om het hele gesprek op te nemen, een deel van het gesprek of alleen een samenvatting aan het einde van het gesprek?
- Proefopname
Het kan verstandig zijn om een korte proefopname te maken, om zo te checken of iedereen goed te verstaan is. Dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen.
- Opslaan
Als uw zorgverlener de opname heeft gemaakt, vindt u dit terug in mijnRadboud onder "Mijn dossier" en dan "Documenten en downloads". Maakt u zelf een geluidsopname? Sla de geluidsopname op een veilige en logische plek op. Bij voorkeur op een vaste computer.
- Gebruik
U mag de opname alleen gebruiken binnen uw privékring. Het is zonder toestemming van uw zorgverlener niet toegestaan om de opname openbaar te maken en (online) te delen met een groter publiek, bijvoorbeeld via sociale media.
Heeft u vragen over het maken van een geluidsopname? Neem dan contact op met ons voorlichtingscentrum via voorlichting@radboudumc.nl
Second opinion
Als u twijfelt over een diagnose of behandeling, kunt u een second opinion (tweede mening) aanvragen. Een andere specialist geeft op uw verzoek zijn of haar mening. lees meerSecond opinion
Als u twijfelt over een diagnose of behandeling, kunt u een second opinion (tweede mening) aanvragen. Een andere specialist geeft op uw verzoek zijn of haar mening. Uw eigen arts kan zelf ook voorstellen de mening van een andere arts te vragen. Het is niet de bedoeling dat deze arts de behandeling overneemt, tenzij u daar specifiek om vraagt.Aanvragen van een second opinion in het Radboudumc
Neem telefonisch contact op met de betreffende afdeling/polikliniek voor informatie over de procedure. Voor het juiste telefoonnummer belt u met (024) 361 11 11 of u kijkt op onze website bij de contactgegevens van de betreffende afdeling. Voor een second opinion heeft u een verwijzing nodig van uw behandelend specialist of huisarts.Informeer bij uw zorgverzekeraar of een second opinion wordt vergoed. Als dit niet het geval is, betaalt u zelf de kosten.