Wat is Cochlear Care?

Met Cochlear Care ontvangt u rechtstreeks onderhoud en service van Cochlear (de fabrikant van uw CI). Hierdoor wordt de tijd dat u niet kan horen door een kapot onderdeel korter en krijgt u telefonisch of per e-mail ondersteuning door speciaal getrainde medewerkers.

Contact

U kunt contact opnemen via e-mail of telefoon. Het speciaal opgeleide Cochlear Customer Service team staat van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12:00 uur en van 13:00 tot 17.00 uur klaar om uw serviceverzoek af te handelen of uw vragen te beantwoorden.

Instructievideo's en handleidingen

Op de website van de fabrikant Cochlear vindt u een groot aantal instructievideo's en handleidingen van verschillende CI-processoren. 

naar instructievideo's

Blijf op de hoogte

Via nieuwsbrieven vanuit “Cochlear Family” kunt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, informatiesessies in verband met bijvoorbeeld accessoires en beschikbare software updates. Via onderstaande link kunt u zich indien gewenst rechtstreeks op Cochlear Family registreren. registreren

Servicepunt CI

Heeft u problemen met of klachten over uw cochleair implantaat? U kunt hier terecht voor probleemoplossing en het stellen van vragen. lees meer

Informatie en veelgestelde vragen



Algemene informatie

Wat is Cochlear Care?

Cochlear Care is de nieuwe samenwerking van het Radboudumc met Cochlear Benelux op het vlak van onderhoud en service rondom de CI processor. Indien een defecte geluidsprocessor of een basisonderdeel vervangen dient te worden, neemt u rechtstreeks contact op met Cochlear Benelux.

Het Radboudumc ondersteunt steeds meer patiënten met een CI processor. Door de samenwerking met Cochlear Care kunnen wij de juiste service en onderhoud van uw processor blijven aanbieden.




Persoonlijke informatie

Wat doet Cochlear met de gegevens die wij delen?

Cochlear verwerkt uw gegevens enkel in het kader van de Cochlear Care reparatie service (voor vervanging van defecte onderdelen en geluidsprocessor binnen garantie).

Worden mijn gegevens veilig en vertrouwelijk behandeld?

Ja. Cochlear verwerkt gegevens vertrouwelijk en volgens (privacy) wetgeving. Voor meer informatie over het Privacy beleid van Cochlear Europe, verwijzen wij naar: http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/nl/privacy-policy




Voordelen Cochlear Care

Op welke steun kunt u rekenen?

  • Problemen worden telefonisch of per e-mail behandeld en indien mogelijk ook meteen opgelost.
  • Onmiddellijke vervanging van defecte onderdelen die binnen de garantie vallen. Het basispakket bevat een aantal reserve onderdelen waaronder een extra kabel en een extra accu zodat u een langere periode kunt overbruggen. Indien de onderdelen toch buiten de garantietermijn defect raken dan zijn de kosten voor eigen rekening*.
  • Indien op voorraad, wordt binnen 24 uur – op werkdagen - een vervangend item kosteloos naar uw thuisadres verzonden (of een alternatief adres wat u verkiest). Als eindgebruiker stuurt u (binnen 14 dagen) met de bijgevoegde retour envelop het defecte onderdeel kosteloos terug naar Cochlear.
  • Bij een defecte processor wordt een vervangende processor, zelfde type en zelfde kleur, met uw meest recente processor instelling, binnen de 24 uur (m.u.v. weekend- en feestdagen) naar uw thuisadres verzonden.

* Cochlear zal u informeren of het betreffende onderdeel nog onder garantie is. U ontvangt tevens een overzicht van de garantietermijnen per product in de welkom email. Belangrijk hierbij is dat ook accu’s en spoel die buiten de garantieperiode (1 jaar) defect raken voor eigen rekening zijn




Met wie contact opnemen

Ik weet niet welk onderdeel ik nodig heb. Met wie neem ik contact op?

Neem contact op met Cochlear Care. Zij helpen u om te bepalen welk onderdeel u nodig heeft. Voor problemen rondom de instelling van uw processor  kunt u uiteraard nog altijd terecht bij de klinisch specialisten van het Radboudumc

Ik kreeg een klap op mijn hoofd en mijn apparaat werkt niet meer. Met wie neem ik contact op?

Wanneer u zich zorgen maakt over de gezondheid of het welzijn van uzelf of uw kind, neem dan in contact op met het Radboudumc voor advies. Als het alleen over de apparatuur gaat, neemt u contact op met Cochlear Care voor reparatie.




Contact opnemen met Cochlear

Ik kan de telefoon niet gebruiken. Hoe kan ik contact opnemen met Cochlear?

U kunt contact opnemen met Cochlear via telefoon of e-mail. Cochlear is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 12:00 uur en van 13:00  tot 17.00 uur via telefoonnummer: 070 770 36 68 en/of e-mail: aftersales.bnl@cochlear.com

Wat zijn de openingsuren van Cochlear?

Cochlear is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 08.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur. M.u.v. feestdagen.

Kan een familielid namens mij bellen?

Ja, een familielid of een vriend kan in uw naam contact opnemen met Cochlear Care. Uiteraard is het mogelijk dat deze persoon bijkomende informatie moet verschaffen om zich te identificeren, aangezien Cochlear zich ervan wil verzekeren dat ze met een bevoegd vertegenwoordiger of legitiem persoon spreekt.

Met wie zal ik bij Cochlear spreken?

U heeft contact met een Cochlear Care-medewerker. Deze medewerker is volledig opgeleid en bekend met alle aspecten van uw CI processor en is een expert in het effectieve gebruik ervan.




De (processor) onderdelen ontvangen

Hoe lang duurt het om mijn processor/onderdelen te ontvangen?

Cochlear hanteert korte reactietijden. Als u bij Cochlear een vervangprocessor aanvraagt vóór 15.30 uur, dan ontvangt u de processor meestal de volgende werkdag.

Moet ik thuis wachten op de levering of wordt deze met de normale post verzonden?

Er wordt gebruik gemaakt van de koerierdienst UPS. Voor waardevolle zendingen (bijvoorbeeld een geluidsprocessor) is een handtekening vereist voor ontvangst. Als u niet thuis bent bij aflevering, zal de koerierdienst ervoor zorgen dat het pakje kunt ophalen bij een afhaalpunt.

Als u wilt stuurt Cochlear u kosteloos een SMS bericht op het moment dat uw pakket verzonden wordt. In dit SMS bericht ontvangt u een UPS verzendnummer waarmee u uw verzending via www.ups.com online kan traceren.

Cochlear heeft een verkeerd artikel / het juiste artikel maar in de verkeerde kleur verstuurd. Wat moet ik doen?

Neem contact op met Cochlear. Zij versturen het correcte artikel zo spoedig mogelijk naar u op.

Ik heb het benodigde onderdeel ontvangen, maar het lukt niet om het te gebruiken. Wat moet ik doen?

Als u problemen ondervindt nadat u de vervangende apparatuur ontvangen heeft, neem dan contact op met Cochlear Care. De medewerker zal proberen u verder te helpen.




Overige vragen

Zijn er kosten verbonden aan service via Cochlear?

Deze service wordt u aangeboden door het Radboudumc. Er zijn geen kosten verbonden aan onderhoud en reparaties van onderdelen die onder de garantie vallen.

Is het zinvol een verzekering af te sluiten voor mijn processor?

Ja, dat is zeker zinvol. Cochlear Care biedt geen dekking voor oneigenlijk gebruik, schade door ongeval, verlies of diefstal. Voor schade aan de processor die niet gedekt is door de Cochlear garantie zal Cochlear reparatiekosten berekenen. U zult hiervoor vanuit Cochlear, een factuur op naam ontvangen. Lees hier meer over het verzekeren van uw CI-processor tegen verlies en diefstal. 

Moet ik defecte onderdelen terugsturen naar Cochlear?

Ja, defecte onderdelen moeten teruggezonden worden aan Cochlear. Bij het nieuwe onderdeel ontvangt u een retourenvelop waarmee u de defecte onderdelen gratis kunt terugsturen. Als u de onderdelen niet terugstuurt, worden deze aan u in rekening gebracht. Vraag bij het versturen van de onderdelen daarom altijd een verzendbewijs aan uw koerier of in het UPS Access Point.

Waar is Cochlear gevestigd?

Cochlear is een internationaal bedrijf met vestigingen in veel landen, waaronder België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Sweden, Zwitserland, Oostenrijk, Amerika, China en natuurlijk in Australië. De ondersteuning van Cochlear Care vindt plaats vanuit Mechelen (België).


  • Medewerkers
  • Intranet