Project: Teamwork voor de patiënt
De aanpak
Verwachtingen, ervaringen en adviezen van patiënten
Door een spiegelbijeenkomst te houden met patiënten en alle medewerkers als toehoorder. Daarnaast maakten we gebruik van een omgevingsanalyse en zorgkaart.nl.Procesverbeteringen
- Werksessies eigen afdeling: teams werkten aan concrete verbeteringen (polikliniek, artsenteam, verpleegafdeling, OK).
- Werksessies keten: alle teams voor verbeteringen in proces en samenwerking
Eigen achterliggende drijfveren in het werk voor inzicht en samenwerking
Interactieve bijeenkomsten: inzicht in eigen en elkaars onderliggende drijfveren. Ieders kwaliteiten en valkuilen werden besproken en men kreeg inzicht in hoe kwaliteiten te benutten (bijvoorbeeld andere taken).Persoonsgerichte zorg in de spreekkamer
- Bij alle artsen werden consulten in de spreekkamer geobserveerd.
- De resultaten werden in combinatie met ieders drijfveren teruggekoppeld in het hele team. Men kreeg adviezen en er werd van elkaar geleerd.
Het resultaat
- Patiënttevredenheid is gestegen
- Meer patiënten kiezen voor de kliniek
- Het hele team is voortdurend gericht op het beter maken van de zorg
- De processen lopen gestroomlijnd
- PROMS en tevredenheid van patiënten wordt permanent gemeten
- Men spreekt elkaar aan en verbeterde protocollen worden nageleefd
Reactie opdrachtgever
“PVI heeft het team sneller bij elkaar gebracht en een enorme boost gegeven aan concreet worden in persoonsgerichte zorg.”Adviesbureau PVI
De zorg staat op de drempel van een nieuwe tijd. Technologische en medische ontwikkelingen bieden kansen, terwijl complexere problemen en de vraag om doelmatigheid extra druk geven.
lees meer