De vraag

Hoe worden we een dedicated team: gastvrij en persoonsgericht?

We streven ernaar de meest aantrekkelijke zorgaanbieder van de regio te worden. We zijn een nieuw team, samengesteld uit teams van verschillende ziekenhuizen met verschillende culturen. De vraag was: geef een krachtige impuls  aan het centraal stellen van de patiënt. Daarbij zijn gastvrijheid en persoonsgerichte zorg leidend voor teamvorming en samenwerking. 
 

Project: Teamwork voor de patiënt


De vraag

We streven ernaar de meest aantrekkelijke zorgaanbieder van de regio te worden. We zijn een nieuw team, samengesteld uit teams van verschillende ziekenhuizen met verschillende culturen. lees meer

De aanpak

  • Verwachtingen, ervaringen en adviezen van patiënten
  • Procesverbeteringen per afdeling én voor de hele keten
  • Achterliggende drijfveren in het werk
  • Persoonsgerichte zorg in de spreekkamer
lees meer

De aanpak

Verwachtingen, ervaringen en adviezen van patiënten

Door een spiegelbijeenkomst te houden met patiënten en alle medewerkers als toehoorder. Daarnaast maakten we gebruik van een omgevingsanalyse en zorgkaart.nl.
 

Procesverbeteringen

  • Werksessies eigen afdeling: teams werkten aan concrete verbeteringen (polikliniek, artsenteam, verpleegafdeling, OK).
  • Werksessies keten: alle teams voor verbeteringen in proces en samenwerking 

Eigen achterliggende drijfveren in het werk voor inzicht en samenwerking

Interactieve bijeenkomsten: inzicht in eigen en elkaars onderliggende drijfveren. Ieders kwaliteiten en valkuilen werden besproken en men kreeg inzicht in hoe kwaliteiten te benutten (bijvoorbeeld andere taken).

Persoonsgerichte zorg in de spreekkamer

  • Bij alle artsen werden consulten in de spreekkamer geobserveerd.
  • De resultaten werden in combinatie met ieders drijfveren teruggekoppeld in het hele team. Men kreeg adviezen en er werd van elkaar geleerd. 

Het resultaat

  • Patiënttevredenheid is gestegen
  • Meer patiënten kiezen voor de kliniek
  • Het hele team is voortdurend gericht op het beter maken van de zorg
  • De processen lopen gestroomlijnd
  • PROMS en tevredenheid van patiënten wordt permanent gemeten
  • Men spreekt elkaar aan en verbeterde protocollen worden nageleefd

Reactie opdrachtgever

“PVI heeft het team sneller bij elkaar gebracht en een enorme boost gegeven aan concreet worden in persoonsgerichte zorg.”

Adviesbureau PVI

De zorg staat op de drempel van een nieuwe tijd. Technologische en medische ontwikkelingen bieden kansen, terwijl complexere problemen en de vraag om doelmatigheid extra druk geven.

lees meer
  • Medewerkers
  • Intranet