Wij horen graag uw ervaringen

Het Radboudumc verbetert voortdurend de zorg. Daarvoor zijn ervaringen van patiënten onmisbaar. U kunt uw ervaring op verschillende manieren met ons delen. Bijvoorbeeld via onze eigen patiënt Ervarings Meting, via ZorgkaartNederland, of via spiegelbijeenkomsten.

De Patiënt Ervarings Meting

We vragen zelf naar patiëntervaringen met behulp van de vragenlijst PEM: de PatiëntErvaringsMeting. De uitkomsten van deze meting gebruiken we om onze zorg te verbeteren.

lees meer

De Patiënt Ervarings Meting

We vragen zelf naar patiëntervaringen met behulp van de vragenlijst PEM: de Patiënt Ervarings Meting. De uitkomsten van deze meting gebruiken we om onze zorg te verbeteren.

Waar gaan de vragen over?

De vragen gaan over thema’s die belangrijk zijn voor patiënten. Bijvoorbeeld over de kennis van de arts en behandelaars, het vertrouwen in de arts en of de informatie duidelijk en begrijpelijk is. Ook worden vragen gesteld over de beschikbare tijd die er voor de patiënt is, of de familie betrokken wordt bij de zorg en of we rekening houden met de voorkeuren van de patiënt. Omdat alle universitaire ziekenhuizen dezelfde vragenlijst gebruiken, kunnen we de ervaringen van onze patiënten ook vergelijken met die van andere ziekenhuizen. Zo kunnen we van elkaar leren. 

De PEM is een betrouwbare meting

Het is belangrijk dat patiëntervaringen betrouwbaar worden gemeten. De PEM is een landelijke vragenlijst die door alle universitaire ziekenhuizen wordt gebruikt. De PEM is afgeleid van de internationale PICKER-vragenlijst en is ontwikkeld samen met patiënten en patiëntenorganisaties. Het onafhankelijke onderzoekbureau Expoints stuurt namens het Radboudumc de uitnodiging naar patiënten om de PEM-vragenlijst in te vullen. Dit bureau zorgt ervoor dat het Radboudumc de anonieme resultaten ontvangt.

U beslist zelf of u meedoet

Deelname aan de PEM is geheel vrijwillig. Of u meedoet beslist u zelf. Het Radboudumc weet niet of u de vragenlijst wel of niet heeft ingevuld. Als u meedoet, dan is dat anoniem. Wij kunnen ook niet zien wie welke antwoorden heeft gegeven.

Hoe vult u de vragenlijst in?

Bent u patiënt in het Radboudumc en hebben we uw e-mailadres? Dan sturen we u na een bezoek aan een van onze poliklinieken of een ziekenhuisopname via e-mail een uitnodiging om mee te doen aan het onderzoek. In de e-mail staat een link naar het onderzoek. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten. 
Het onderzoek kan gaan over uw afspraak op de polikliniek of over uw opname. U krijgt maximaal 2 keer per jaar een vragenlijst. Volwassenen en kinderen krijgen verschillende vragenlijsten.

Wat doet het Radboudumc met de resultaten?

Uw ervaringen geven inzicht in wat u goed vindt gaan en wat nog beter kan. Zo kunnen we de zorg verbeteren vanuit het perspectief van patiënten. Met de resultaten die volgens patiënten verbeterd kunnen worden gaan we aan de slag.

Wilt u zich afmelden of heeft u vragen?

Als u wordt uitgenodigd en niet wilt meedoen dan hoeft u de vragenlijst niet te beantwoorden. Andere vragenlijsten kunt u nog wel krijgen. Wilt u geen uitnodiging meer ontvangen voor de PEM? Of heeft u vragen over het onderzoek? Stuur dan een e-mail naar patientervaringsmeting@radboudumc.nl


Deel uw eigen patiëntervaring

Op Zorgkaartnederland.nl kunt u uw zorgverlener/een zorgorganisatie waarderen. Hiermee helpt u andere mensen die op zoek zijn naar een zorgverlener én geeft u zorginstellingen en zorgverleners praktische suggesties voor het verder verbeteren van hun dienstverlening. Deel ook uw ervaring als patiënt. naar Zorgkaartnederland.nl

Patiëntenervarin­gen via patiënt­enverenigingen

Onze zorgafdelingen onderhouden goede contacten met patiëntenverenigingen van de ziektebeelden die op de afdeling behandeld worden. Hierdoor krijgt de afdeling waardevolle informatie over de wensen en ervaringen van patiënten.

Spiegel­bijeenkomst Met uw ervaring betere zorg!

U bent uitgenodigd om samen met uw naaste deel te nemen aan een spiegelbijeenkomst. Hier leest u wat een spiegelbijeenkomst is en wat u kunt verwachten als u meedoet. lees meer
  • Medewerkers
  • Intranet