Over de opleiding
De opleiding mediumcareverpleegkundige (MC, voorheen VMCV) leidt op tot gespecialiseerd verpleegkundige Medium Care. Om de opleiding te kunnen volgen, is een aanstelling op een passende praktijkleerplaats noodzakelijk. Twijfel je of de praktijkleerplaats aan de eisen voldoet? Neem dan contact op met de opleider.
lees meerOver de opleiding
Aan de Radboudumc Health Academy (RHA) leiden we, in samenwerking met de praktijk, binnen en buiten verschillende ziekenhuizen gespecialiseerd verpleegkundigen op.
Opleidingen en leerroutes worden gebaseerd op EPA’s (Entrustable Professional Activities) en zijn daarmee flexibel en vernieuwend (zie: http://www.czoflexlevel.nl). Bij EPA gericht opleiden gaat het om het toevertrouwen van professionele activiteiten (EPA’s). En om of een professional in opleiding (PIO) een EPA kan worden toevertrouwd uitgaande van de competenties die de PIO daarvoor heeft aangewend.
Het onderwijs bij de Radboudumc Health Academy wordt verzorgd door opleiders, trainers, ervaringsdeskundigen en docenten uit de directe beroepspraktijk.
We organiseren het onderwijs in leereenheden waarbinnen PIO’s in één of meerdere EPA’s, bekwame competentie-ontwikkeling plaatsvindt en aandacht is voor professionele identiteitsontwikkeling.
Wat leer je?
Centraal staan het observeren, bewaken, ondersteunen en overnemen van vitale lichaamsfuncties. Ook is er aandacht voor communicatie, klinisch redeneren, omgaan met agressie en zijn er student-ontwikkelingsgerichte lessen zoals supervisie.
Over de opleiding
De opleiding bestaat uit verschillende componenten:
- Specialisatiegerelateerde kern EPA’s
- Functieoverstijgende kern EPA’s
- EPA overstijgende leeractiviteiten (EOL)
Daarnaast kun je specifieke EPA’s volgen.
Voor de vervolgopleiding medium careverpleegkundige ziet dit er als volgt uit:
- Specialisatiegerelateerde kern EPA's:
- AZ-FO-1 (BAZ) Controleren en onderhouden van de werkplek in de acute setting
- AZ-FO-2 (BAZ) Zorgdragen voor de eerste (initiële) opvang van een zorgvrager binnen de acute setting
- AZ-FO-3 (BAZ) Laagcomplexe zorg verlenen aan een zorgvrager binnen de acute setting
- AZ-FO-4 (BAZ) Middencomplexe zorg verlenen aan een zorgvrager binnen de acute setting
- AZ-FO-5 Zorg verlenen aan een zorgvrager met non-invasieve beademing (NIV)
- AZ-FO-7 Zorgdragen voor de (vroege) revalidatie van een zorgvrager binnen de acute setting
- AZ-FO-11 Zorg verlenen aan een volwassen zorgvrager met een (dreigend) cardiorespiratoir arrest
- EOL acute zorg
Daarnaast kan de opleiding uitgebreid worden met de volgende specifieke EPA's:
- AZ-MC-1 Hoogcomplexe zorg verlenen aan een zorgvrager op de MC
- AZ-FO-9 Zorg verlenen aan een zorgvrager na een neurochirurgische ingreep
- AZ-FO-12 Zorg verlenen aan zorgvrager na een cardio-chirurgische ingreep
In overleg met jouw praktijkleerplaats bepaal je welke specifieke EPA’s noodzakelijk zijn voor jouw praktijk. Je kunt hiervoor gebruik maken van de EPA Bibliotheek - CZO Flex Level.
Theorie en praktijk
We leiden samen op met de praktijk. De werkplek is de belangrijkste leerplek; daar moet de transfer van theorie naar praktijk plaatsvinden.
De wijze waarop we opleiden wordt/is afgestemd met de praktijk, zoals keuzes in didaktiek, de toetsing en het plannen van welk aanbod in theorie aangeboden wordt en wat beter geleerd kan/moet worden in de praktijk.
Toetsing en afronding
EPA’s kennen verschillende supervisie niveaus en een PIO moet uiteindelijk minimaal op supervisie niveau vier bekwaam verklaard worden (in de praktijk) voor een EPA. De PIO gaat aan het werk met de EPA en verzamelt in het portfolio bewijslast, zoals toetsen uit de theorie, transferopdrachten en beoordelingen / feedback van meerdere collega’s uit de praktijk. De volgende vijf niveaus van supervisie worden onderscheiden:
- De PIO mag observeren, maar de EPA niet uitvoeren.
- De PIO mag de EPA uitvoeren onder directe supervisie, waarbij de werkbegeleider fysiek aanwezig is in dezelfde kamer.
- De PIO mag de EPA uitvoeren onder indirecte supervisie, waarbij supervisor niet fysiek aanwezig is, maar wel snel beschikbaar kan zijn als dat nodig is.
- De PIO voert een activiteit geheel zelfstandig uit: dit is ‘bekwaam verklaren’.
- De PIO verleent supervisie op deze EPA aan junior PIO’s.
In gezamenlijkheid met het werkveld is het curriculum en de diversiteit aan de hand van toetsing ontwikkeld.
Opleidingseisen
De eisen van de opleiding kun je vinden op de website van het CZO.
Aanmelden
Belangstelling? Neem contact op met ons en/of je leidinggevende over de mogelijkheden. neem contact opIn het kort
-
Verpleegkundigen.
-
Wanneer je kunt starten is afhankelijk van jouw persoonlijke leerroute. De verschillende EPA’s worden meerdere keren per jaar aangeboden. Hoe vaak precies varieert per EPA. Voor meer informatie kijk je bij de roosters van verpleegkundige vervolgopleidingen.
bekijk de roosters -
Bekijk de roosters van alle verpleegkundige vervolgopleidingen.
lees meer -
De opleiding bestaat uit 21 lesdagen op de Radboudumc Health Academy en 1200 uur praktijkleren. Hou daarnaast rekening met zelfstudie-uren voor zowel de theorie als de praktijk.
lees meer
Zoveel tijd kost het
Theorie
Aantal lesdagen bij de Radboudumc Health Academy: 149 lesuren, verdeeld over 21 lesdagen.
Een lesdag bestaat uit 7-8 lesuren.
Uren zelfstudie: gemiddeld 2 per lesuur.Praktijk
Praktijkuren: 1200 netto.
Duur van de opleiding bij een volledig dienstverband is minimaal 12 maanden.
Reken ook in de praktijk op zelfstudie-uren voor onder andere voorbereiding van opdrachten en verslaglegging van je leerproces in de praktijk. -
Je moet een diploma verpleegkundige, geldige BIG-registratie en een aanstelling als verpleegkundige op een mediumcare-afdeling hebben. De praktijkinstelling kan aanvullende eisen stellen.
-
Bekijk de toelichting en een volledig overzicht van prijzen en vervolgopleidingen.
lees meer -
CZO en V&VN.
lees meer -
Neem voor meer informatie en reserveringsaanvragen contact met ons op.
neem contact op
Waarom de Radboudumc Health Academy?
De zorgopleidingen van de Radboudumc Health Academy zijn gericht op de beroepspraktijk. De gastdocenten komen uit het werkveld, er is aandacht voor maatwerk, flexibiliteit en simulatie onderwijs. lees meerWaarom de Radboudumc Health Academy?
Gastdocent voor de klasOnze gastdocenten zijn professionals uit de beroepspraktijk. Zij zijn op de hoogte van actuele ontwikkelingen en geven les vanuit ervaring en expertise. In de les wordt de nadruk gelegd op samen leren: met en van elkaar.
Maatwerk en flexibiliteit
Wij bieden een opleidingstraject aan passend bij je ambities in jouw specifieke beroepspraktijk. Dit realiseren wij o.a. door modulair onderwijs. Je stelt je eigen traject samen van verschillende modules. Het leertraject kan aangepast worden aan individuele leervragen en eerder verworven competenties.
Simulatie onderwijs
Het oefenen van vaardigheden en opdoen van kennis vindt plaats in een realistische werkomgeving via simulatie training. Dit doe je onder begeleiding van deskundigen en samen met je medestudenten.
Klinisch redeneren, Evidence Based Practice (EBP), Crew Resource Management (CRM) en intervisie zijn vaste leerlijnen binnen onze vervolgopleidingen .
Studentinformatie
Ben je al ingeschreven als student bij een van onze verpleegkundige vervolgopleidingen? Hier vind je praktische informatie en een checklist vóór je eerste opleidingsdag. lees meerScholing EOL Evidence Based Practice (EBP)
Met de EOL Evidence Based Practice (EBP) leer je een kritische reflectieve verpleegkundige te worden die regie kan nemen, nu en in de toekomst.
lees meerVerpleegkundige vervolgopleidingen alle opleidingen
Benieuwd naar de andere verpleegkundige vervolgopleidingen? Bekijk het volledige aanbod van Radboudumc Health Academy.
bekijk aanbod