Over de opleiding
De opleiding Cardiac Care-verpleegkundige (CCU, voorheen VCCV) leidt op tot gespecialiseerd verpleegkundige Cardiac Care. Om de opleiding te kunnen volgen is een aanstelling op een passende praktijkleerplaats noodzakelijk. Twijfel je of de praktijkleerplaats aan de eisen voldoet? Neem dan contact op met de opleider.
lees meerOver de opleiding
Aan de Radboudumc Health Academy (RHA) leiden we in samenwerking met de praktijk in en buiten verschillende ziekenhuizen gespecialiseerd verpleegkundigen op.
Opleidingen en leerroutes worden gebaseerd op EPA’s (Entrustable Professional Activities) en zijn daarmee flexibel en vernieuwend (zie: http://www.czoflexlevel.nl). Bij EPA gericht opleiden gaat het om het toevertrouwen van professionele activiteiten (EPA’s);of een professional in opleiding (PIO) een EPA kan worden toevertrouwd uitgaande van de competenties die de PIO daarvoor heeft aangewend.
Het onderwijs bij de Radboudumc Health Academy wordt verzorgd door opleiders, trainers, ervaringsdeskundigen en docenten uit de directe beroepspraktijk.
We organiseren het onderwijs in leereenheden waarbinnen PIO’s zich in één of meerdere EPA’s bekwamen, competentie-ontwikkeling plaatsvindt en aandacht is voor professionele identiteitsontwikkeling.
Wat leer je?
Centraal staan het observeren, bewaken, ondersteunen en overnemen van vitale lichaamsfuncties. Ook is er aandacht voor communicatie, omgaan met agressie en studentontwikkelingsgerichte lessen zoals supervisie.
Over de opleiding
De opleiding bestaat uit verschillende componenten:
- Specialisatie gerelateerde kern EPA’s
- Functieoverstijgende kern EPA’s
- EPA overstijgende leeractiviteiten (EOL)
Daarnaast kun je specifieke EPA’s volgen.
Voor de vervolgopleiding Cardiac Care-verpleegkundige ziet dit er als volgt uit:
- De Basis Acute Zorg (AZ-FO-1 t/m AZ-FO-4)
- De kern EPA’s (AZ-CCU-1 t/m AZ-CCU-4)
- Functie overstijgende kern EPA’s (AZ-FO-11).
- De specifieke Cardiac Care EPA (AZ-CCU-6)
- De specifieke functie overstijgende EPA’s (AZ-FO-10, AZ-FO-12 en AZ-FO-13)
- De EOL Evidence Based Practice (EBP)
- De EPA Overstijgende leeractiviteiten (EOL)
In overleg met jouw praktijkleerplaats bepaal je welke specifieke EPA’s noodzakelijk zijn voor jouw praktijk. Je kunt hiervoor gebruik maken van de EPA Bibliotheek - CZO Flex Level.
Theorie en praktijk
We leiden samen op met de praktijk. De werkplek is de belangrijkste leerplek; daar moet de transfer van theorie naar praktijk plaatsvinden.
De wijze waarop we opleiden wordt/is afgestemd met de praktijk, zoals keuzes in didaktiek, de toetsing en het plannen van welk aanbod in theorie aangeboden wordt en wat beter geleerd kan/moet worden in de praktijk.
Toetsing en afronding
EPA’s kennen verschillende supervisie niveaus en een PIO moet uiteindelijk minimaal op supervisie niveau vier bekwaam verklaard worden (in de praktijk) voor een EPA. De PIO gaat aan het werk met de EPA en verzamelt in het portfolio bewijslast zoals toetsen uit de theorie, transferopdrachten en beoordelingen / feedback van meerdere collega’s uit de praktijk. De volgende vijf niveaus van supervisie worden onderscheiden:
- De PIO mag observeren, maar de EPA niet uitvoeren.
- De PIO mag de EPA uitvoeren onder directe supervisie, waarbij de werkbegeleider fysiek aanwezig is in dezelfde kamer.
- De PIO mag de EPA uitvoeren onder indirecte supervisie, waarbij supervisor niet fysiek aanwezig is, maar wel snel beschikbaar als dat nodig is.
- De PIO voert een activiteit geheel zelfstandig uit: dit is ‘bekwaam verklaren’.
- De PIO verleent supervisie op deze EPA aan junior PIO’s.
In gezamenlijkheid met het werkveld is het curriculum en de diversiteit aan toetsing ontwikkeld.
Opleidingseisen
De eisen van de opleiding kun je vinden op de website van het CZO.
Aanmelden
Belangstelling? Neem contact op met ons en/of je leidinggevende over de mogelijkheden. neem contact opIn het kort
-
Verpleegkundigen.
-
Wanneer je kunt starten is afhankelijk van jouw persoonlijke leerroute. De verschillende EPA’s worden meerdere keren per jaar aangeboden. Hoe vaak precies varieert per EPA. Voor meer informatie kijk je bij de roosters van verpleegkundige vervolgopleidingen.
bekijk de roosters -
Bekijk de roosters van alle verpleegkundige vervolgopleidingen.
lees meer -
De opleiding bestaat uit 35 lesdagen op de Radboudumc Health Academy en 1200 uur praktijkleren. Hou daarnaast rekening met zelfstudie-uren voor zowel de theorie als de praktijk.
lees meer -
Je moet een diploma verpleegkundige, geldige BIG-registratie en een aanstelling als verpleegkundige op een Cardiac Care-afdeling hebben. De praktijkinstelling kan aanvullende eisen stellen.
-
Bekijk hier de toelichting en een volledig overzicht van prijzen en vervolgopleidingen.
lees meer -
CZO en V&VN.
lees meer
Accreditatie
CZO
De Radboudumc Health Academy is CZO-geaccrediteerd voor het theoriegedeelte van de opleiding. Om in aanmerking te komen voor het CZO-diploma, moet jouw zorginstelling ook CZO-geaccrediteerd zijn voor de opleiding. In dat geval ontvang je, na succesvolle afronding van de opleiding, het landelijk erkende CZO-diploma.
Meer informatie: www.czo.nlV&VN
Voor deze opleiding moet je zelf de accreditatiepunten invoeren bij het kwaliteitsregister V&V, in de vrije ruimte bij overige scholingen. -
Neem voor meer informatie en reserveringsaanvragen contact met ons op.
neem contact op
Waarom de Radboudumc Health Academy?
De zorgopleidingen van de Radboudumc Health Academy zijn gericht op de beroepspraktijk. De gastdocenten komen uit het werkveld, er is aandacht voor maatwerk, flexibiliteit en simulatie onderwijs. lees meerWaarom de Radboudumc Health Academy?
Gastdocent voor de klasOnze gastdocenten zijn professionals uit de beroepspraktijk. Zij zijn op de hoogte van actuele ontwikkelingen en geven les vanuit ervaring en expertise. In de les wordt de nadruk gelegd op samen leren: met en van elkaar.
Maatwerk en flexibiliteit
Wij bieden een opleidingstraject aan passend bij je ambities in jouw specifieke beroepspraktijk. Dit realiseren wij o.a. door modulair onderwijs. Je stelt je eigen traject samen van verschillende modules. Het leertraject kan aangepast worden aan individuele leervragen en eerder verworven competenties.
Simulatie onderwijs
Het oefenen van vaardigheden en opdoen van kennis vindt plaats in een realistische werkomgeving via simulatie training. Dit doe je onder begeleiding van deskundigen en samen met je medestudenten.
Klinisch redeneren, Evidence Based Practice (EBP), Crew Resource Management (CRM) en intervisie zijn vaste leerlijnen binnen onze vervolgopleidingen .
Vrijstelling
Door het EPA-gericht onderwijs in de vervolgopleidingen is het mogelijk om vrijstellingen aan te vragen. Kom jij hiervoor in aanmerking?
lees meerVrijstelling
De vervolgopleidingen in de acute zorg worden aangeboden door middel van kernleerroutes. Deze bestaan uit de BAZ (AZ-FO-1 t/m AZ-FO-4) EPA’s en de kern EPA’s. Door de opbouw van EPA’s is het mogelijk vrijstellingen aan te vragen via het volgende formulier: aanvraag vrijstelling voor een verpleegkundige vervolgopleiding.
Studentinformatie
Ben je al ingeschreven als student bij een van onze verpleegkundige vervolgopleidingen? Hier vind je praktische informatie en een checklist vóór je eerste opleidingsdag. lees meerScholing EOL Evidence Based Practice (EBP)
Met de EOL Evidence Based Practice (EBP) leer je een kritische reflectieve verpleegkundige te worden die regie kan nemen, nu en in de toekomst.
lees meerVerpleegkundige vervolgopleidingen alle opleidingen
Benieuwd naar de andere verpleegkundige vervolgopleidingen? Bekijk het volledige aanbod van Radboudumc Health Academy.
bekijk aanbod