Over de module

Over de module:

 

Aan het einde van deze geïntegreerde cursus ben je in staat een grondige probleemanalyse te maken van de (zit)houding en het bewegen van het kind, zoals beschreven in het domein 'mobiliteit' van de ICF-CY. Je kunt deze bevindingen ook in verband brengen met het functioneren van het kind in andere domeinen zoals communicatie, zelfverzorging, spel en het leren/toepassen van kennis. De genomen beslissingen over diagnostiek en behandeling kun je verantwoorden op basis van de best beschikbare evidentie met betrekking tot motorische ontwikkeling, motorische controle, motorisch leren en de pathofysiologie van CP.

 

Daarnaast ben je aan het einde van deze cursus bekend met de problematiek bij verschillende typen CP en heb je de vaardigheid ontwikkeld om passende interventies vorm te geven. Je leert specifieke casuïstiek van verschillende typen CP te classificeren, de problematiek te analyseren en te beschrijven om vervolgens gerichte behandelingen uit te voeren.

 

Het onderwijs wordt aangeboden in de vorm van contactonderwijs, individuele en groepsopdrachten, en zelfstudie. Interprofessioneel handelen staat centraal en wordt in het onderwijs vormgegeven door praktische interacties met kinderen. Bovendien is er voldoende aandacht voor vakinhoudelijke verdieping binnen de verschillende professies.

Vervolgcursussen

Na het succesvol afronden van de module KNR krijg je toegang tot verdiepingsmodules, waaronder modules over Het Jonge Kind, Ernstig Meervoudige Beperkingen (EMB), en logopedie. Daarnaast heb je toegang tot de KNR-masterclasses, die gemiddeld één tot twee keer per jaar worden georganiseerd.


Over de module

In deze module leer je inventariseren, onderzoeken, interpreteren, classificeren en interveniëren bij kinderen met verschillende typen cerebrale parese (CP) en verschillende niveaus van functioneren binnen de domeinen van de ICF-CY.

 

lees meer

Inschrijven


In het kort

  • (Kinder)Fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en artsen die werkzaam zijn of belangstelling hebben voor kinderen of jong volwassenen met centraal neurologische aandoeningen (waaronder CP).

    lees meer


    Voor wie

    Fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten die praktisch werkzaam zijn of gaan werken met kinderen of jong volwassenen met centraal neurologische aandoeningen (waaronder CP). De module staat ook open voor artsen die interesse hebben in deze problematiek.


  • Zoveel tijd kost het

    Naast de 14 cursusdagen vragen we van deelnemers een inzet van ongeveer 200 uur aan zelfstudie. Deze zelfstudie omvat onder andere:

    • Het bestuderen van relevante literatuur.
    • Het maken van opdrachten.
    • Het bijhouden van een portfolio.
    • Het uitvoeren van praktijkopdrachten.


Cursusleiding en docenten

Cursusleiding

  • Drs. Ruud. Wong Chung, kinderfysiotherapeut, onderwijskundige, MEREM, Kinderrevalidatie, Almere
  • Sandra de Groot, logopedist, Radboudumc Nijmegen, afd. Kinderrevalidatie

Docenten

  • Drs. Ruud. Wong Chung MSc, kinderfysiotherapeut, onderwijskundige, MEREM, Kinderrevalidatie, Almere
  • Ingrid van den Tillaar, ergotherapeut, kinderrevalidatie Sint Maartenskliniek Nijmegen
  • Sandra de Groot, logopedist, Radboudumc Nijmegen, afd. Kinderrevalidatie
  • Yannick Kerstens Msc, kinderfysiotherapeut, Revant medisch specialistische revalidatie Goes
  • Dr. Karen van Hulst, logopedist, klinisch epidemioloog, Radboudumc Nijmegen, afd. kinderrevalidatie
  • Jan Wielders, ergotherapeut & handtherapeut, RC ST.kinderrevalidatie Sint Maartenskliniek Nijmegen
  • Lisette de Hoop, ergotherapeut, Klimmendaal, Arnhem
  • Karen Koomen, logopedist, Libra revalidatie & audiologie, Tilburg & Son en Breugel  - Docent in opleiding


Ervaringen met de leerlijn KNR

'De KNR heeft een grote meerwaarde naast de MSc Kinderfysiotherapie. De KNR geeft meer inzichten in zowel het onderzoeken als behandelen van complexe beelden van CP. De cursus zorgt voor een multidisciplinaire bril, die laat zien hoeveel je samen voor een kind kan betekenen.'

'Boeiende sprekers die inhoudelijk goed onderbouwd zijn, goed antwoord kunnen geven op vragen en door wie er een veilig en positief klimaat gecreëerd werd (geen enkele vraag is gek!)'

'De lessen waren inhoudelijk erg interessant en direct toepasbaar in het werkveld.'

'De praktijklessen met de kinderen waren erg waardevol. Mooi om op deze manier de vertaalslag naar de praktijk te maken. Ik heb er veel van geleerd.'
 
'De cursusopzet was prima, theorie en praktijk goed afgewisseld. Een duidelijke opbouw van informatie en het goed kunnen toepassen op het werk (en reflecteren in portfolio).'
 
'Ik merk dat ik nu al anders kijk naar de kinderen die ik behandel en sneller contact zoek met andere disciplines om samen na te denken en te kijken. Heel interessant dus!'
 
'Ik heb veel kennis en vooral inspiratie gehaald uit de meeste theoretische lessen. De skills lessen waren ook waardevol.'

 'Ik heb veel geleerd in de cursus. Niet alleen voor CP kinderen, maar ook in mijn observaties / behandelingen bij de rest van de kinderen. Ik zoek het interdisciplinair werken nu ook meer op.'
 
'Zeer bevlogen en deskundige docenten!'
 
'Goede interactie tussen docenten en cursisten. Fijne afwisseling tussen multi-en monodisciplinaire lessen.'

'De KNR module 2 is een mooie aanvulling op module 1 en vormt echt een goede basis om te kunnen werken met kinderen met een motorische beperking in de beroepspraktijk. De tweede module gaat dieper in op de verschillende CP-beelden, ook de visusproblemen bij CP komen uitgebreid aan bod, verder ligt er veel nadruk op het verbeteren van skills/vaardigheden die je vervolgens goed leert toepassen tijdens de praktijkopdrachten.'
 
'De meest recente informatie over onderzoek, diagnostiek en behandeling van dysartrie en speekselverlies bij kinderen wordt gedeeld.'

'Deze lessen zijn interessant en interactief, maar er wordt ook verwezen naar de verdiepende modules om grondiger op de materie in te gaan.'
 
'De cursus is een mooie combinatie van theorie en praktijklessen, waarin je als student wordt aangezet om goed te leren kijken/observeren naar kinderen en de juiste conclusies leert trekken. Hierdoor beklijft de lesstof goed.'


Meer weten? neem contact op

Enna van der Sluis
projectmedewerker

contactformulier
  • Medewerkers
  • Intranet