Over de cursus
Steeds meer psychiaters werken in de verslavingszorg. Steeds vaker dragen psychiaters zorg voor psychiatrisch patiënten met comorbide verslavingsproblemen in de algemene ggz. Om psychiaters en aios psychiatrie zich voldoende bekwaam te laten voelen is er het leertraject Verslavingspychiatrie.
lees meerOver de cursus
Na afloop van het leertraject Verslavingspsychiatrie:
- Weet je welke genetische en neurobiologische processen bijdragen aan een verslaving.
- Verbeter je speciële anamnese en het lichamelijk onderzoek bij een patiënt met middelenmisbruik.
- Leer je een adequate behandeling te adviseren.
- Denk je mee over en geef je mede vorm aan zorgvernieuwing.
- Toets je je eigen handelen aan het verschuivende wettelijk en maatschappelijk kader.
Het leertraject bestaat uit 4 modules waarin kennis en vaardigheden centraal staan op het gebied van neurobiologie, diagnostiek en behandeling van verslaving en public health.
De lesdagen zullen deels online en deels klassikaal vormgegeven worden.
Inschrijven
Meld je hier aan naar het formulierIn het kort
-
De cursus is toegankelijk voor psychiaters in de verslavingszorg of de algemene ggz en aios psychiatrie.
-
Het cursorisch onderwijs zal deels fysiek en deels online plaatsvinden.
lees meer
Data
-
In het leertraject staan de competenties van de verslavingspsychiater centraal.
lees meer
Onderwerpen
Om de competenties te ontwikkelen, volg je de volgende modules:
- Wetenschappelijke achtergrond verslaving: epidemiologie en etiologie (neurobiologie)
- Diagnostiek van verslavingsgeneeskunde
- Behandeling van verslavingsgeneeskunde
- Diagnostiek en behandeling van psychiatrische comorbiditeit
- Maatschappelijke en juridische aspecten (public health)
-
Voor psychiaters bedragen de kosten € 3.250,-.Voor aios bedragen de kosten € 2.450,-
-
Accreditatie is goedgekeurd door de NVvP voor 40 punten
-
Bij annulering tot uiterlijk 14 dagen van tevoren brengen we €35 administratiekosten in rekening. Bij annulering na deze termijn het volledige bedrag.
Ervaringen voorgaande editie
Lees hieronder de ervaringen van de deelnemers van het voorgaande leertraject:
“Ik wilde meer theoretische basis om met verslaving om te gaan in mijn dagelijkse werk. Uiteraard hoopte ik ook dat ik praktische handvatten zou krijgen om dit ook werkelijk te gaan doen. Ik wilde over mijn koudwatervrees heen komen en zekerder worden van mijn eigen kennis en kunde op het vlak van verslaving(-spsychiatrie). Dat is ook zeker gelukt! Ik ben zuchtmedicatie gaan voorschrijven, ben aan de slag gegaan met de motiverende gespreksvoering en durf het onderwerp ook actiever bespreekbaar te maken met mijn patiënten. Zowel wat kennis betreft als praktische tools ben ik een stuk beter toegerust op de verslavingen die ik in de praktijk tegenkom.”
“Ik wilde als psychiater beter beslagen ten ijs komen in diagnostiek en behandeling van dubbeldiagnostiek. Ik wilde geen onderdeel meer zijn van het systeem waarbij GGz en verslavingszorg apart georganiseerd zijn. Dit is zeker waargemaakt!”
“Ik ben het leertraject gaan volgen omdat ik dit onderwerp enorm interessant vind. In de opleiding tot psychiater komt het onvoldoende aan bod en ik merkte dat psychiaters met affiniteit voor verslaving een stuk beter vooruit konden met deze problematiek. Verder wilde ik voorbij het stigma komen over verslaving is een vrije keuze.”
“Ik wilde graag meer kennis hebben van verslaving, hierdoor zicht krijgen op blinde vlekken in eigen behandelingen van patiënten en meer kunde krijgen wat betreft verslavingsbehandelingen. Up tot date zijn wat betreft verslavingsbehandelingen. In een motiverende omgeving bezig zijn met verslaving. Discussie op raakvlak van maatschappelijke/ethische discussie. Verwachtingen zijn wat dat betreft waargemaakt en toch ook weer een andere bredere kijk gekregen op verslavingszorg”
“Leertraject was zeer goed georganiseerd, fijn dat jullie zo nauw betrokken zijn. Prettig communicatie en super goed verzorgd.”
“De docenten hadden zonder uitzondering veel kennis en verstand van zaken. Ook hadden ze allemaal ervaring in de praktijk die ze meenamen en op ons over wisten te brengen. Er is daarnaast ook veel gelachen, wat de dagen naast leerzaam ook gezellig maakte. Wat een genot om door jullie onderwezen te worden.”