Werkplekleren
De zorg verandert en medische vernieuwingen volgen elkaar met een hoge snelheid op. Om te blijven zorgen voor een hoge kwaliteit van zorg, onderwijs en onderzoek is het belangrijk om in ontwikkeling te blijven. Om te blijven leren. Het liefst zoveel mogelijk op de werkplek. Werkplekleren kent namelijk veel voordelen ten opzichte van het schools leren. Graag bieden wij als Radboudumc Health Academy hulp bij het leren op de werkplek.
lees meerContact
-
Stel ze gerust.
-
De adviseurs van de Radboudumc Health Academy staan klaar om met u mee te denken.
maak een afspraak
Aan de slag
Leren op jouw werkplek
Wil je iets verbeteren of veranderen maar weet je niet hoe? Wil je dat jouw team meer leert op de werkplek? Wij helpen graag om dit voor elkaar te krijgen.
lees meerOpleiden op de werkplek
Ben je betrokken bij de organisatie of begeleiding van een opleiding, leertraject of stage? Vaak kun je veel doen om het leren op de werkplek positief te beïnvloeden.
lees meerMeer informatie
5 vragen aan Marjolein Berings
Als adviseur en procesbegeleider werkplekleren ziet Marjolein graag dat werkplekleren een belangrijkere rol krijgt in het leren en werken van onze (toekomstige) zorgprofessionals.
lees meer5 vragen aan Marjolein Berings
1 Waarom is werkplekleren zo belangrijk?
‘Omdat het zoveel kansen biedt. En omdat het heel hard nodig is in deze tijd waarin alles heel snel verandert. Als je iets nodig hebt, ga je er mee aan de slag. Je leert dan precies datgene dat je nodig hebt om je werk te kunnen doen. Vaak stimuleert het enorm dat je direct resultaat ziet in de praktijk. Je werk wordt er meteen beter van! En als je sámen leert op de werkplek kun je nog meer bereiken. Samen de zorg verbeteren.’
2 Maar we doen het toch al?
‘Natuurlijk doen we het al. Iedereen, bewust of onbewust. Maar door hier nog bewuster en gerichter mee om te gaan, kunnen we het effect vergroten. Bijvoorbeeld door samen na te denken hoe onze studenten optimaal reflecteren tijdens hun stages. Op het juiste moment en op een manier die energie geeft.
Nu kiezen we nog vaak voor een training of cursus, terwijl het veel effectiever en leuker kan zijn om op de werkplek aan de slag te gaan. Zeker als je met je team iets op de werkplek wil veranderen. Zo kreeg ik een keer de vraag van een team of we een training wilden organiseren over hoe het team meer uitdaging in hun werk kon brengen. In plaats van een training zijn we meteen naar de werkplek gegaan. Hier zijn we samen aan de slag gegaan met een aantal concrete dingen die ze graag samen wilden verbeteren en veranderen. Iedereen uit het team heeft hierbij veel uitdaging gevoeld en veel geleerd. Het team heeft op de werkvloer veel voor elkaar gekregen én dat zullen ze blijven doen in de toekomst’.
3 Hoe kan ik het werkplekleren verbeteren in mijn onderwijs of begeleiding?
‘Ook al doen we vaak al veel goed, meestal kunnen we de leeropbrengst vergroten door bewuster met de leerkansen die er zijn om te gaan. Dat begint met kijken naar wat iemand moet of wil leren. Welke werkresultaten wil je zien? Welk gedrag moet hij of zij daarvoor in de praktijk laten zien? Welke kennis en vaardigheden zijn dan nodig? En welke attituden of professionele identiteit? Zijn deze al in de basis aanwezig, of nog helemaal nieuw?
Daarnaast kijken we of de kansen in de leer- en werkomgeving goed worden benut en of daar nog belemmeringen zijn. En kijken we in hoeverre het de lerende lukt zelf de regie te pakken, of dat daar nog hulp bij nodig is.
4 Hoe kunnen jullie daarbij helpen?
In de RHA zijn we met een team adviseurs dat mee kan kijken hoe het werkplekleren verder verbeterd kan worden. We kijken mee en adviseren wat jullie zelf nog kunnen doen, en we kunnen ook opdrachten voor jullie ontwikkelen of leertrajecten begeleiden.
Daarnaast hebben we een learning community voor iedereen die hierover up-to-date wil blijven en wil leren van elkaar. Veel materialen zijn voor iedereen toegankelijk via onze website, learning space en toolbox.
5 Welke uitdagingen zie je?
‘Ondanks alle voordelen zien we inderdaad ook nog een aantal uitdagingen. Bijvoorbeeld omdat het leren op de werkplek vanzelf gaat, leren mensen soms ook verkeerde dingen van elkaar. Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen dit opmerken en corrigeren? Met dit thema gaan we aan de slag.
En omdat werkplekleren vaak minder tastbaar is dan het volgen van een cursus, vinden mensen het lastiger om hier tijd of geld voor vrij te maken en om aan te geven wat ze precies hebben geleerd. Daarmee is het soms ook lastiger om erkenning en waardering te krijgen voor wat er is geleerd. We willen daarom niet alleen de lerende helpen met werkplekleren, maar ook hun leidinggevende, opleider of begeleider. Zodat ook zij zien wat er wordt geleerd én om te helpen dit leren verder te bevorderen’.
Onderzoek naar werkplekleren
Dankzij ons wetenschappelijk onderzoek krijgen we nieuwe kennis en inzichten in hoe we (toekomstige) zorgprofessionals het beste kunnen opleiden.
lees meerRadboudumc Health Academy Life long learning
De Radboudumc Health Academy is hét onderwijs- en opleidingsinstituut voor iedereen die werkzaam is in de zorg.
lees meer