Research Community Medical Education

Maandelijkse bijeenkomsten voor iedereen binnen Radboudumc die onderzoek doet naar onderwijs. Promovendi leggen elkaar vragen of dilemma’s voor over hun onderzoek en er worden proefpromoties georganiseerd. Ook worden methodieken en artikelen besproken.

Datum Tijd
Do 23 januari 12.00 - 13.30 uur
Di 18 februari 12.00 - 13.30 uur
Do 20 maart 11.30 - 13.00 uur
Di 15 april 12.15 - 13.45 uur
Do 22 mei 12.00 - 13.30 uur
Di 24 juni 11.30 - 13.00 uur
Do 25 september 12.00 - 13.30 uur
Di 28 oktober 12.00 - 13.30 uur
Do 27 november 11.30 - 13.00 uur
Di 16 december 12.00 - 13.30 uur

 

Onderwijs Radboudumc Health Academy Research on Learning and Education (RLE)

Onderzoek naar leren, onderwijs en opleiden

Bij de Radboudumc Health Academy willen we innovatieve leeromgevingen bieden. Waarbij we zorgprofessionals opleiden die hun hele werkende leven blijven leren om persoonsgerichte en innovatieve zorg te bieden. lees meer

Onderzoek naar leren, onderwijs en opleiden

Bij de Radboudumc Health Academy willen we innovatieve leeromgevingen bieden. Waar we zorgprofessionals opleiden die hun hele werkende leven blijven leren om persoonsgerichte en innovatieve zorg te bieden. Daarvoor hebben we evidence based inzicht nodig over hoe we deze mensen het beste kunnen opleiden en begeleiden. Ons team Research on Learning and Education (RLE) onderzoekt daarom:
  • hoe mensen leren
  • onderwijs- en opleidingsvormen en technieken 
Met dit onderzoek willen we nieuwe kennis en inzichten verwerven voor ons onderwijs en de leer/werkpraktijk. Deze kennis en inzichten passen we toe in ons onderwijs en op de werkplek. We vinden het belangrijk om ons niet alleen te baseren op beschikbare kennis, maar ook zelf wetenschappelijk onderzoek te doen naar hoe (toekomstige) zorgprofessionals leren en hoe we hen het beste kunnen opleiden.

Vragen?

Karen Stegers-Jager
hoogleraar en thema- en teamleider RLE

contactformulier

Ons onderzoek


Onderzoekslijn innovatief en persoonsgericht leren Karen Stegers-Jager

Onderzoekslijn Innovatief en persoonsgericht leren en werken, met een speciale focus op diversiteit, inclusie en gelijk(waardig)e kansen.

lees meer

Onderzoekslijn innovatief en persoonsgericht leren Karen Stegers-Jager

Onderzoekslijn Innovatief en persoonsgericht leren en werken, met een speciale focus op diversiteit, inclusie en gelijk(waardig)e kansen. Deze onderzoekslijn wordt geleid door Karen Stegers-Jager, hoogleraar en thema- en teamleider voor Research on Learning and Education.

We hebben in Nederland diverse zorgprofessionals nodig, divers in interesses, capaciteiten en in achtergrond. Meer diversiteit onder zorgprofessionals draagt bij aan betere gezondheidsuitkomsten voor iedereen, ongeacht sociale of etnische achtergrond. Helaas blijkt niet iedereen gelijkwaardige kansen te hebben om zorgprofessional te worden. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillen in kansen om toegelaten te worden tot de opleiding, om deze succesvol af te ronden en om aangenomen te worden bij een vervolgopleiding. Doel van deze onderzoekslijn is om bij te dragen aan het creëren van leer- en werkomgevingen waarin alle studenten en professionals gelijkwaardige kansen hebben om tot bloei te komen en de zorgprofessional te worden die ze willen zijn, aansluitend bij de behoeften van de maatschappij. 

Thema's binnen de onderzoekslijn

We richten ons hierbij onder andere op de volgende thema’s: eerlijk en valide selecteren en beoordelen, persoonlijke en professionele ontwikkeling, veilige leer- en werkomgevingen (inclusief feedback, welzijn en werkdruk) en het gebruik van innovatieve technologieën en onderwijsaanpakken. We gebruiken hierbij zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden, variërend van experimenten en longitudinale cohortonderzoeken, tot vragenlijsten, interviews en focusgroepen. Ook wordt Design Based Research en actie/praktijkonderzoek toegepast, waarbij verschillende actoren vanaf het begin actief betrokken zijn. Een belangrijke vraag is “wat werkt het beste voor wie onder welke omstandigheden”. 

Over Karen Stegers-Jager

Lees meer over Karen en haar onderzoek op Karen Stegers-Jager - ORCID en Karen Stegers-Jager - Web of Science Researcher Profile.

 


Onderzoekslijn transformatief leren Jur Koksma

De onderzoekslijn transformatief leren wil inzichtelijk maken welke leerprocessen een rol spelen wanneer professionals en organisaties een ‘wezenlijke’ transformatie doormaken.

lees meer

Onderzoekslijn transformatief leren Jur Koksma

De onderzoekslijn transformatief leren wil inzichtelijk maken welke leerprocessen een rol spelen wanneer professionals en organisaties een ‘wezenlijke’ transformatie doormaken. Deze onderzoekslijn wordt geleid door dr. J.J. Koksma (Jur), associate professor Transformative Learning Radboudumc Health Academy Nijmegen.

We spreken over een ‘wezenlijke’ transformatie wanneer er een perspectiefverandering plaatsvindt, waarbij het nieuwe perspectief het oude niet alleen overstijgt en vervangt, maar waarbij het nieuwe perspectief wordt opgenomen in een groter geheel. Daardoor is de verandering onomkeerbaar en ervaart degene die leert het alsof hem de ogen zijn geopend.

Transformatief leren is sterk gekoppeld aan ervaring en aan handelen, aan de praktijk dus. En aan het betekenis geven daarbij. Om te kunnen transformeren moet de professional:

  • kritisch kunnen (leren) denken.  Zodat hij betekenis kan geven aan wat hij leert over de praktijk en over zichzelf.
  • creatief kunnen denken, om de betekenisgeving ook om te zetten naar nieuw professioneel handelen.
  • samenwerken, om de betekenisvolle verandering daadwerkelijk te realiseren in de organisatie. Hij zal niet alleen moeten samenwerken met professionals binnen zijn organisatie, maar zeker ook daar buiten.

De onderzoekslijn transformatief leren onderzoekt deze drie elementen van de ‘lerende professional’.

Waarom onderzoek naar transformatief leren?

We willen professionals die hun hele werkende leven blijven leren in een lerende omgeving. Daarvoor zoeken we collega’s die kritisch kunnen kijken naar hun handelen binnen de praktijk en naar hoe ze dit kunnen verbeteren.

Over Jur Koksma

Lees meer over Jur en zijn onderzoek op: 


Onderzoekslijn Leren en opleiden voor interprofessionele en transmurale samenwerking Wietske Kuijer-Siebelink

Leren samenwerken, en leren van de samenwerking is belangrijk en draagt bij aan betere samenwerking en zorg. 

lees meer

Onderzoekslijn Leren en opleiden voor interprofessionele en transmurale samenwerking Wietske Kuijer-Siebelink

In het werk kom je regelmatig onverwachte, nieuwe en complexe situaties tegen, waarin je eigen expertise niet voldoende is om de best mogelijke zorg te kunnen leveren. Waarin je anderen nodig hebt en – gebaseerd op wat je weet – samen moet komen tot nieuwe werkwijzen. De onderzoekslijn Leren en opleiden voor interprofessionele en transmurale samenwerking wordt geleid door Wietske Kuijer-Siebelink, hoogleraar.

Samenwerken wordt vaak als antwoord gezien op ervaren complexiteit in de zorg.  Interprofessionele samenwerking, is zorg- of dienstverlening, waarbij twee of meer professionals van verschillende beroepen samenwerken, waarbij een gezamenlijk doel is geformuleerd die bijdraagt om de hoogste kwaliteit van zorg te kunnen bieden aan de cliënt of patiënt. Bij transmurale samenwerking betreft dit samenwerking in de keten, waarbij geïntegreerde, persoonsgerichte zorg wordt geleverd. Hierbij werken bijvoorbeeld artsen en verpleegkundigen uit het ziekenhuis samen met sociaal werkers en ergotherapeuten uit de wijk. Uiteraard met en voor de cliënt en diens naasten. 

Leren (van) samenwerken 

Leren samenwerken, en leren van de samenwerking is belangrijk en draagt bij aan betere samenwerking en zorg.  Individueel goed opgeleide professionals vormen niet automatisch ook een goed team. Daarnaast: professionals die geleerd hebben samen te werken met professionals van andere disciplinaire achtergronden en de patiënt of cliënt, maar terecht komen op een werkplek waar dat geen gemeengoed is, ervaren vaak weinig ruimte ervaren om van, met en over elkaar te leren voor verbetering van samenwerking en zorg. (Leren) samenwerken over beroepsgrenzen heen gaat niet vanzelf en is in zichzelf ook complex. We spreken niet altijd dezelfde taal, kijken vanuit verschillende perspectieven en hebben andere opvattingen, werkwijzen en procedures die richting geven aan het werk.   

In deze onderzoekslijn leren en opleiden voor interprofessionele en transmurale samenwerking willen beter begrijpen wat werkt in leren en opleiden over beroepsgrenzen heen tijdens (vormen van) werkplekleren, en hoe dit daadwerkelijk kan leiden tot impact in de gezondheidszorg.

Over Wietske Kuijer-Siebelink

Lees meer over Wietske en haar onderzoek op Wietske Kuijer-Siebelink - ORCID en Wietske Kuijer-Siebelink benoemd tot hoogleraar Opleiden en leren voor interprofessionele en transmurale samenwerking - Radboudumc.


Promotie­onderzoeken

De Radboudumc Health Academy stimuleert het leren en opleiden van innovatieve en persoonsgerichte zorgprofessionals via verschillende invalshoeken. Bekijk een overzicht van wetenschappelijk onderzoek hiernaar.

naar het overzicht

Onderzoek doen of stage lopen?

Wil jij onderzoek doen naar leren? Of stage lopen bij ons team RLE? Stuur dan even een berichtje.

neem contact op

Kennis delen


Over ons onderwijs

Ons onderwijs gaat over leren, opleiden en ontwikkelen van professionals. Het onderwijs is bedoeld voor studenten en AIOS. lees meer

Over ons onderwijs

Al tijdens de opleiding besteden we aandacht aan het opleiden van professionals en hoe zij leren. Dit maakt studenten enthousiast voor onderwijs en opleiden en voor onderzoek op dit gebied. Zo groeien ze uit tot gemotiveerde, talentvolle docenten, opleiders en onderzoekers.
 
Doordat studenten inzicht krijgen in wat nodig is om goed te leren in de zorg, zien zij ook in wat dat betekent voor hun eigen leren. Daarmee zorgen we niet alleen voor effectieve leerprocessen en goede opleidingen, maar indirect ook voor goede zorg.

Onderwijs voor studenten

  • Onderwijstraining voor masterstudenten geneeskunde in CKO8
  • Workshop feedback
  • Keuze coschap medische onderwijskunde

Onderwijs voor AIOS

  • Topclass onderwijs voor AIOS medische vervolgopleidingen
  • OKP voor AIOS

Bijeenkomsten

Het team RLE organiseert bijeenkomsten voor onderzoekers, docenten en andere geïnteresseerden in (onderzoek van) medisch onderwijs.

  • Maandelijkse bijeenkomsten voor iedereen binnen Radboudumc die onderzoek doet naar onderwijs.

    bekijk data


Workshop op maat

Graag delen we de resultaten van ons onderzoek met zorgprofessionals, docenten en onderwijskundigen. Zo kunnen we onderzoek en praktijk elkaar verder laten versterken. 

Hiervoor organiseren we regelmatig bijeenkomsten en verzorgen we workshops op maat over specifieke thema’s, zoals (inclusief) beoordelen op de werkplek.  

Meer weten?

neem contact op

RLE buiten de deur

Team Research on Learning and Education neemt ook deel aan:

  • Het congres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs, jaarlijks in mei.

    naar nvmo.nl

Ons team

  • Medewerkers
  • Intranet