Over Extended Reality (XR) in het onderwijs
Experimenteren met Extended Reality (XR) en zelfs het toepassen in leren en opleiden, past bij het vormgeven van de gezondheidszorg van de toekomst. Denk hierbij aan het gebruik van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) om te oefenen met situaties die normaliter zelden voorkomen en daardoor moeilijk te trainen zijn.
lees meerOver Extended Reality (XR) in het onderwijs
Extended Reality is de overkoepelende term voor Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Deze technologische mogelijkheden zijn een belangrijke factor voor het persoonsgericht en innovatief leren en opleiden binnen het Radboudumc. Door het toevoegen van dit extra leermiddel, kunnen zorgprofessionals moeilijk toegankelijk situaties beter bereiken of oefenen met situaties die weinig voorkomen. Door de komst van COVID werd de scholing op de IC tijdelijk stopgelegd. Door middel van de inzet van XR konden deze situaties nagebootst worden.
De Radboudumc Health Academy (RHA) experimenteert met verschillende productietools, en produceren hiermee verschillende XR-producten voor het onderwijs.
Het verschil tussen VR, AR en MR
Een goede virtual reality omgeving probeert je ervan te overtuigen dat je er met je hele lichaam echt bent. Denk hierbij aan een VR bril. Dat plaatst eigenlijk een beeldscherm voor je ogen, zodat je alleen een virtuele 3D omgeving ziet. Augmented Reality is daarentegen een aangevulde realiteit. AR plaatst zo in de meeste gevallen een doorzichtig stukje glas voor je ogen of je gebruikt hiervoor een mobiel apparaat. Zo wordt er een virtuele laag over de fysieke werkelijkheid geprojecteerd. Mixed Reality brengt VR en AR eigenlijk bij elkaar. met een bril kunnen realistische 3D beelden verschijnen in de echte wereld.
Productietools
We maken gebruik van twee tools om casussen en leeractiviteiten te ontwikkelen.
CenarioVR
CenarioVR is een tool waarmee je relatief eenvoudig levensechte interactieve 360° VR leeractiviteiten kan ontwikkelen. Meer weten over CenarioVR? Bekijk de Youtube-video.
Opschalingstool
Het 3D lab van het Radboudumc bouwt in samenwerking met de RHA een productietool waarmee docenten zelf eenvoudig nieuwe casuïstiek kunnen creëren op basis van 3D beelden voor gebruik op een hololens (AR) of een Virtual Reality bril (VR). Bekijk de instructievideo.
Wil je aan de slag met één van deze tools, neem dan contact op via ons contactformulier.
Voorbeelden van XR in het onderwijs
Acute verloskunde
De VR-module bestaat uit twee scenario’s in acute verloskunde: één in de thuissituatie en één in de ziekenhuiscontext. De student heeft eerst de rol van verloskundige, daarna die van AIOS.
lees meerAcute verloskunde
Met deze XR toepassing worden acute verloskundige situaties getraind in een interprofessionele zorgcontext. Met behulp van game-elementen ervaren studenten Geneeskunde welke keuzes moeten worden gemaakt in een acute situatie, wat consequenties en vervolgstappen zijn, hoe de overdracht met zorgprofessionals verloopt en de communicatie met patiënten en partner. Studenten realiseren zich hiermee dat ze onderdeel zijn van een keten, krijgen inzicht in de verschillende rollen en onderlinge afhankelijkheden.
De VR-module bestaat uit twee scenario’s: één in de thuissituatie en één in de ziekenhuiscontext. De student heeft eerst de rol van verloskundige, daarna die van AIOS. De gamification houdt in dat er een verhaallijn is met tijdsdruk, levels en responsieve feedback.
Bekijk een demo
Bekijk een online verkorte versie van de VR-module Acute Verloskunde. De VR-module Acute Verloskunde is gratis beschikbaar in licentievorm CC BY-NC-ND.
Meer weten?
Neem contact op met Jeroen van Dillen of Angelique van Dongen.
Infectiepreventie
De VR-training bestaat uit drie casussen die in moeilijkheid en complexiteit variëren en waarin verschillende vormen van infectiepreventiemaatregelen nodig zijn.
lees meerInfectiepreventie
Voor het gebruik bij infectiepreventietrainingen is er een XR-toepassing ontwikkeld met game-elementen. Hierin ervaren studenten en zorgprofessionals welke keuzes gemaakt moeten worden in hun werk, wat de consequenties en vervolgstappen zijn en hoe de communicatie met patiënten en collega’s verloopt. De VR-training bestaat uit drie casussen die in moeilijkheid en complexiteit variëren en waarin verschillende vormen van infectiepreventiemaatregelen nodig zijn. De lerende verplaatst zich steeds in de rol van een zorgprofessional die zorgt verleent in verschillende contexten.
Bekijk een demo
Bekijk een online verkorte versie van de VR-module Infectiepreventie. De VR-module Infectiepreventie is gratis beschikbaar in licentievorm CC BY-NC-ND.
Meer weten?
Neem contact op met Olga Coenen of Alma Tostmann.
Over grenzen heen
Artsen met een migratie achtergrond (AMA’s) hebben regelmatig moeite met participeren in het Nederlandse gezondheidszorgsysteem. Culturele achtergrond speelt daarbij een rol. Met VR oefenen ze hierin.
lees meerOver grenzen heen
Artsen met een migratie achtergrond (AMA’s) hebben moeite met participeren in het Nederlandse gezondheidszorgsysteem waarbij culturele achtergrond een rol speelt. Er is sprake van aanpassingsproblematiek. Middels deze casus, ontwikkeld met CenarioVR, gaan AMA's oefenen in het voeren van gesprekken met een Nederlandse patiënt en gezamenlijk nabespreken mbv een mentor om ze zo voor te bereiden op de 'echte' patiënt.
Meer weten?
Neem contact op met Petra van Gurp, Ellemieke Rasenberg of Ietske Siemann.
Virtual Labtour
Van het Donders Instituut is een virtuele labtour ontwikkeld ter ondersteuning van het onderwijs in neuroscience. Studenten leren via de VR-applicatie, ontwikkeld met CenarioVR, over de procedures en functies van de scanners.
lees meerVirtual Labtour
Het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour heeft een aantal geavanceerde MRI scanners. Voor studenten is een virtuele lab tour ontwikkeld ter ondersteuning van het onderwijs in neuroscience. Studenten leren via de VR applicatie, ontwikkeld met CenarioVR, over de procedures en functies van de scanners, zodat ze beter voorbereid zijn wanneer ze op de afdeling komen.
Meer weten?
Neem contact op met Nils Kohn.
VR in de OK
DSATC is een VR-toepassing voor OK-teams die gezamenlijk aan complexe operaties werken (chirurgen, anesthesisten en verpleegkundigen). In de training voeren de deelnemers een operatie uit waarbij er complicaties optreden.
lees meerVR in de OK
Definitive Surgical and Anaesthetic Trauma Care (DSATC) is een VR-toepassing ter voorbereiding op een 2-daagse training voor OK teams die gezamenlijk aan complexe chirurgische operaties werken (chirurgen, anesthesisten en verpleegkundigen); zie DSATC. In de training gaan de deelnemers daadwerkelijk een operatie uitvoeren waarbij er complicaties optreden.
Ter voorbereiding op de trainingsdagen ervaren deelnemers met een VR bril een soortgelijke operatie, waarbij de student kan wisselen van rol: een chirurg kan bijvoorbeeld wisselen van standpunt en vanuit het perspectief van de OK-verpleegkundige gaan kijken. Het voordeel hiervan is dat deelnemers zich middels deze CenarioVR-casus kunnen verplaatsen in een andere rol dan die ze normaal zelf hebben, en ze ervaren hoe belangrijk goede communicatie is tijdens operaties.
Meer weten?
Neem contact op met Edward Tan.
Meer voorbeelden van XR in het onderwijs
Meer zien? Bekijk hier wat er nog meer ontwikkeld is.
bekijk voorbeeldenEindrapportage programma XR
Lees de resultaten en adviezen na 2 jaar experimenteren: op weg naar Extended Reality in het onderwijs.
open rapportAan de slag met XR in het onderwijs
Criteria en aanpak van idee tot onderwijs
Heb je een idee om je onderwijs te verrijken of wil je een onderwijsvraagstuk oplossen en weten of XR daarbij van toegevoegde waarde kan zijn?
lees meerCriteria en aanpak van idee tot onderwijs
Met XR kun je de leeromgeving verrijken en een levensechte ervaring creëren die je in een normale trainingssituatie niet kunt realiseren. Heb je een idee om je onderwijs te verrijken of wil je een onderwijsvraagstuk oplossen en weten of XR daarbij van toegevoegde waarde kan zijn?
De volgende criteria zijn van belang om mee te nemen in je overwegingen:
- Naar welk leermiddel ben je op zoek? Kan XR hierbij helpen of is er ook een ander leermiddel geschikt?
- XR is een arbeidsintensief proces om te ontwikkelen. Een goede afweging van de meerwaarde en haalbaarheid is essentieel. Hoeveel tijd is er beschikbaar voor de ontwikkeling van het onderwijsvraagstuk?
Denk je dat XR iets voor jouw onderwijs kan betekenen? Neem contact met ons op via Postbus 1loket.
Gebruik van XR
Binnen Radboudumc zijn VR-brillen en apps beschikbaar voor onderwijs. Een aantal VR apps is ook gratis beschikbaar voor gebruik buiten Radboudumc.
lees meerGebruik van XR
Binnen Radboudumc zijn VR-brillen en apps beschikbaar voor onderwijs. Een aantal VR apps is ook gratis beschikbaar voor gebruik buiten Radboudumc.
Gebruik XR bij Radboudumc
Op voorbeelden van XR in het onderwijs bekijk je de VR-apps die gebruikt kunnen worden in het onderwijs bij Radboudumc. De genoemde contactpersonen kunnen je meer vertellen over hoe je deze inzet.
VR-brillen kunnen gereserveerd worden via het formulier aanvragen VR-brillen.
Gebruik XR apps buiten Radboudumc
Een aantal van de door Radboudumc ontwikkelde VR-apps is in licentievorm CC BY-NC-ND gratis te gebruiken buiten het Radboudumc. Raadpleeg ook de beknopte handleiding gebruik VR-apps van Radboudumc.
Infectiepreventietraining
- Casus 1: download html5.zip
- Casus 2: download html5.zip
- Casus 3: download html5.zip
Meer informatie en contact: infectiepreventietraining.
Acute verloskunde
- Scenario 1 - Thuissituatie: download html5.zip
- Scenario 2 - Ziekenhuis: download html5-zip
Meer informatie en contact: training acute verloskunde.
Meer weten?
Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op via ons contactformulier.
Ondersteuning bij XR in het onderwijs
De RHA biedt zowel ondersteuning bij het ontwerpen en ontwikkelen van XR producten als het faciliteren van het onderwijs met XR. lees meerInspiratie en meer informatie
Professionalisering leer meer over XR
Wil je jezelf verder verdiepen in de mogelijkheden van XR in het onderwijs? Daarvoor kun je deelnemen aan onderstaande professionaliseringsactiviteiten. Data hiervoor volgen binnenkort.
- Workshop XR
- XR the game
Onderwijsmarkt 2023
Op de RHA onderwijsmarkt in het Experience Center stond innoveren in onderwijs centraal! Ook Extended Reality was onderdeel van deze onderwijsmarkt.
Links en artikelen
Vind hier interessante websites ter inspiratie en een overzicht van geselecteerde artikelen ter verdieping en achtergrondinformatie.
lees meerLinks en artikelen
Interessante websites:
- De belangrijkste trends op het gebied van virtual reality, augmented reality en mixed reality
- Surf: Innovatieproject: eXploRing VR, AR en MR
- Versnellingsplan: Goede voorbeelden van onderwijsinnovatie met ICT
- Interessante LinkedIn artikelen over praktijkvaardigheden leren met technologie - juni 2022 | SURF Communities
- XR-tool voor studenten ter voorbereiding op de praktijk
- Infographic VR voor vaardighedenonderwijs (versnellingsplan.nl)
Literatuur
- Andrews, C., Southworth, M. K., Silva, J. N., & Silva, J. R. (2019). Extended reality in medical practice. Current treatment options in cardiovascular medicine, 21(4), 1-12. https://doi.org/10.1007/s11936-019-0722-7
- Barteit S, Lanfermann L, Bärnighausen T, Neuhann F, Beiersmann C. Augmented, Mixed, and Virtual Reality-Based Head-Mounted Devices for Medical Education: Systematic Review. JMIR Serious Games. 2021 Jul 8;9(3):e29080. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8299342/
- Bui, I., Bhattacharya, A., Wong, S. H., Singh, H. R., & Agarwal, A. (2021). Role of Three-Dimensional Visualization Modalities in Medical Education. Frontiers in pediatrics, 9. https://www.doi.org/10.3389/fped.2021.760363
- Curran VR, Xu X, Aydin MY, Meruvia-Pastor O. Use of Extended Reality in Medical Education: An Integrative Review. Med Sci Educ. 2022 Dec 19:1-12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9761044/
- Hamilton, D., McKechnie, J., Edgerton, E., & Wilson, C. (2021). Immersive virtual reality as a pedagogical tool in education: A systematic literature review of quantitative learning outcomes and experimental design. Journal of Computers in Education, 8(1), 1-32. https://www.doi.org/10.1007/s40692-020-00169-2
- Holla M, Berg MVD. Virtual reality techniques for trauma education. Injury. 2022 Nov;53 Suppl 3:S64-S68. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36109249/
- Moro, C., Štromberga, Z., Raikos, A., & Stirling, A. (2017). The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anatomical sciences education, 10(6), 549-559. https://doi-org.ru.idm.oclc.org/10.1002/ase.1696
- Munzer, B. W., Khan, M. M., Shipman, B., & Mahajan, P. (2019). Augmented reality in emergency medicine: a scoping review. Journal of medical Internet research, 21(4),
- Tursø-Finnich T, Jensen RO, Jensen LX, Konge L, Thinggaard E. Virtual Reality Head-Mounted Displays in Medical Education: A Systematic Review. Simul Healthc. 2023 Feb 1;18(1):42-50. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35136005/
Graag meer literatuur of informatie? Neem dan contact op via ons contactformulier.