Onderwijs
Doelgroepen
Docenten en begeleiders
Inspiratie en informatie
SMART formuleren van leerdoelen
Over het SMART maken van je leerdoelen
Het is belangrijk dat je je leerdoelen SMART kunt maken:- specifiek
- meetbaar
- acceptabel
- realistisch
- tijdgebonden
Voorbeelden van SMART leerdoelen
-
Niet SMART: Structuur aanbrengen. Wel SMART: Na deze cursus ben ik in staat om ...
lees meer
Voorbeeld 1
Niet SMART: Structuur aanbrengen.
Wel SMART: Na deze cursus ben ik in staat om:- In de werkgroep de volgende opbouw te gebruiken:
- duidelijke inleiding
- werken aan de opdracht
- duidelijke afsluiting
- Als studenten meerdere vragen hebben, duidelijk aan te geven in welke volgorde ik ze ga behandelen en er dan ook per vraag doorheen te gaan.
- De structuur van de opdracht te volgen en er geen dingen bij te halen.
- Bij alle uitleg die ik geef de relatie die dat heeft met de opdracht duidelijk aan te geven.
- In de werkgroep de volgende opbouw te gebruiken:
-
Niet SMART: Communicatie. Wel SMART: Na deze cursus ben ik in staat om ...
lees meer
Voorbeeld 2
Niet SMART: Communicatie.
Wel SMART: Na deze cursus ben ik in staat om:- Zo hard te praten dat ook degene die het verste van me af zit, me kan verstaan.
- Tussen alle zinnen even pauze te nemen, zodat ik niet te snel ga praten.
- Als een werkgroep vastloopt, vragen te stellen, zodat de groep weer verder komt.