Geleerde lessen uit de verkenning

Tijdens gesprekken met collega’s hebben we veel geleerd over telemonitoring in het Radboudumc. We zagen dat velen er al actief mee bezig zijn. Ook ontdekten we enkele patronen die ons tegenhouden bij het grootschaliger maken van telemonitoring.

#1 We mogen best trots zijn op wat we doen, dat helpt collega's ook over de streep

In het Radboudumc zijn we soms best bescheiden als het gaat over onze telemonitoring-inspanningen. Zo weten veel collega’s niet wat er in het Radboudumc al allemaal gebeurt en mede hierdoor niet altijd welke mogelijkheden er zijn. Zelfs de mensen achter grotere initiatieven kenden elkaar soms niet.

Door meer te delen over wat we al succesvol doen, kunnen we anderen enthousiast maken. Zo doen meer collega’s ervaring op met deze belangrijke ontwikkeling.

#2 We hebben elkaar nodig, samen kom je verder

Om onze systemen overzichtelijk, beheersbaar en betaalbaar te houden, werken we in het Radboudumc volgens het principe van ‘Epic, tenzij’. Dit betekent dat we eerst kijken of we met Epic kunnen werken voordat we andere software gaan gebruiken. Dit heeft in het verleden soms tot vertraging geleid. Daardoor gaan collega’s dan liever zelf aan de slag dan om hulp te vragen voor vernieuwingen in onze zorg. Wat niet altijd duidelijk is, is dat deze eigen initiatieven uiteindelijk de systemen weer ingewikkelder en duurder maken. 

Door duidelijk te vertellen wat Epic allemaal kan en daar vanuit de zorgpaden actief naar te zoeken, hopen we telemonitoring sneller beschikbaar te maken voor zorgprofessionals. Zo kunnen we ook de juiste ondersteuning blijven bieden met de focus en tijd die nodig zijn. Zo kost het zowel de zorgverlenende als de technische collega’s minder tijd.

#3 Digitaal is van en voor iedereen, iedereen heeft een rol te nemen

Het gebruik van digitale hulpmiddelen wordt steeds gewoner in onze zorg en de ontwikkelingen gaan sneller dan ooit. Aan de ene kant is het belangrijk dat er genoeg digitale middelen zijn om alle soorten patiënten te kunnen helpen. Aan de andere kant zijn de patiënten in een UMC zo divers dat zorgverleners zelf moeten nadenken over hoe digitale zorg voor hun patiënten werkt. Dit vraagt betrokkenheid van iedereen om digitale zorg niet alleen te zien als iets extra's, maar als een vast onderdeel van hoe we zorg bieden. Het helpt ook als we in het Radboudumc gezamenlijk een helder beeld hebben van waarvoor we telemonitoring allemaal willen inzetten. Een duidelijke visie op telemonitoring in de zorg kan daarbij helpen.

#4 We willen de beste kwaliteit van zorg voor elke patiënt, daar kan Epic ook aan bijdragen.

Collega’s die de toegevoegde waarde van telemonitoring voor hun patiëntengroep willen bewijzen, komen vaak in aanraking met subsidies voor het ontwikkelen van digitale middelen. Soms zijn deze middelen zo gericht op een specifieke patiëntengroep dat de resultaten én de daarbij ontwikkelde tool niet past voor andere patiëntengroepen. Dat terwijl ons eigen elektronisch patiëntendossier Epic in veel gevallen ook prima ondersteuning kan bieden. Een voordeel van het gebruik van Epic voor onderzoeksdoeleinden is dan ook dat de geleerde lessen gemakkelijker vertaald kunnen worden naar andere patiëntengroepen. De data wordt vanzelf op de juiste manier opgeslagen én er zijn geen onnodige kosten voor softwareontwikkeling. Win-win-win!


Telemonitoring in het Radboudumc

Er gebeurt in het Radboudumc veel op het gebied van telemonitoring. Wat is er nodig om collega’s te helpen bij de inzet van deze technologie? Health Innovation Labs verkende het vraagstuk en ontwikkelt samen met anderen een strategie. Ook maakten we een handleiding telemonitoring, om binnen een zorgpad te gebruiken.

lees meer

Telemonitoring in het Radboudumc

Het RIVM beschrijft telemonitoring als: ‘Meten en monitoren op afstand. De zorggebruiker of patiënt meet in de thuissituatie eigen gezondheidswaarden (zoals bloeddruk of bloedsuikerwaarde), met een meter, sensor of ander apparaat en de zorgverlener ontvangt en monitort deze gegevens digitaal. Ook het routinematig invullen van digitale vragenlijsten om de gezondheid te monitoren valt onder telemonitoring.’ In de praktijk vanuit bijvoorbeeld verzekeraars wordt dit vaak aangevuld met de eis dat het inzetten van telemonitoring ook een consult met een zorgverlener bespaart. Zo draagt het bij aan een betere zorg op afstand en bespaart het mogelijk ook zorgkosten. 

Er zijn hoge verwachtingen van telemonitoring. In het Radboudumc werken we eraan om telemonitoring beter te ondersteunen. Dit doen we door het op te nemen in strategische beslissingen en visieontwikkeling, maar ook door telemonitoring standaard op te nemen in zorgpaden.


Contact

product owner

contactformulier

In het kort

  • Looptijd: mei 2022 t/m heden
  • Status: loopt
  • Resultaat: handleiding Telemonitoring voor zorgpaden

Geleerde lessen uit de verkenning

Deze 4 patronen vielen ons op en zo pakken we ze aan.

lees meer

Strategie en visie in ontwikkeling

Samen met het Instituut voor Patiëntenzorg, Informatiemanagement en de dertien centra halen we behoeften, uitdagingen en wensen op. Zo werken we aan een Radboudumc-brede visie en bijpassend beleid voor telemonitoring.

lees meer

Strategie en visie in ontwikkeling

Samen met het Instituut voor Patiëntenzorg, Informatiemanagement en diverse collega’s begeleiden we centra en halen we behoeften op het gebied van telemonitoring bij hen op. Hiermee hopen we het patroon dat gaat over eigenaarschap en visie op telemonitoring om te draaien. Centra worden geholpen bij en hebben een plek om hun beelden over telemonitoring uit te werken. Hiermee wordt het bewustzijn en kennisniveau vergroot. De combinatie van behoeften en visies moeten leiden tot een Radboudumc-brede visie en bijpassend beleid. 

Werken in een Obeya

Voor de sessies tussen IM, IPZ en de centra is een ruimte ingericht in het Experience Center. De ruimte is losjes gebaseerd op een ‘Obeya’, wat in het Japans ‘grote kamer’ betekent. Het is een plek waar we collega’s fysiek door een proces begeleiden om te komen van uitdagingen in het nu, naar behoeftes en acties voor morgen. 

Momenteel is de deze strategische ontwikkeling voor telemonitoring nog in volle gang. Als Radboudumc-medewerker lees je er meer over op de projectpagina Digitaal ondersteunde zorg


In de praktijk een handleiding

We maakten een bouwblok met een handleiding voor leden van zorgteams: hoe kan telemonitoring ingezet worden binnen een zorgpad?

lees meer

In de praktijk een handleiding

De verkenning gaf veel inzicht in wat er kan en nodig is op het gebied van telemonitoring. Samen met de collega’s van de zorgpaden voor korte darm syndroom, COPD en endometriose verkenden we in drie simulaties hoe zij telemonitoring in zouden kunnen richten. Zo leerden we over de route naar telemonitoring en welke obstakels je tegenkomt in voorbereiding op implementatie. Met deze praktijkervaringen werd de start gemaakt voor een bouwblok telemonitoring voor de zorgpaden. Bouwblokken worden ontwikkeld in het zorgpadenprogramma om de processen in Radboudumc meer te standaardiseren.

Een bouwblok als houvast

Het bouwblok biedt collega’s van zorgpaden een houvast om aan de slag te gaan met telemonitoring. Zowel bij de vraag ‘Welke waarde kan telemonitoring voor onze patiënten bieden?’ als de vraag ‘Hoe richten we dat in?’. Met dank aan de collega’s van informatiemanagement, zorgpad hypertensie en zorgpad prikkelbaredarmsyndroom konden we de handleiding hierbij ook verder testen.

Nu is er een handleiding telemonitoring waar Radboudumc collega’s binnen zorgpaden direct mee aan de slag kunnen. Verdere ontwikkeling is nog nodig. Nu is er de mogelijkheid om metingen op afstand te doen. In de toekomst zal het ook patiënten helpen bij instructies voor goede metingen, het koppelen van meetapparaten voor het automatisch opsturen van gegevens, en herinneringen voor het doen van metingen.


Radboudumc Health Innovation Labs

Hier geven en nemen we de ruimte om zorginnovatie te ontwikkelen en kansrijke innovaties in de praktijk te brengen.

lees meer

In samenwerking met

  • Medewerkers
  • Intranet