Organisatie van zorg bij langetermijnklachten na Covid-besmetting
De centrale vraag: hoe blijven we al onze patiënten de zorg geven die ze nodig hebben? Hoe richten we post-COVID zorg zo effectief mogelijk in? Health Innovation Labs begeleidde het proces van probleemstelling tot oplossing. lees meerIn het kort
- Looptijd: juni 2021 tot heden
- Status: implementatie pilot juni 2022
- Resultaat: een regionaal zorgpad voor de eerste lijn
Meer informatie
Geleerde lessen tijdens dit traject
'Betrek de patiënt bij probleem én oplossing.' Graag delen we wat we tijdens dit traject leerden en meenemen naar de toekomst. lees meerGeleerde lessen tijdens dit traject
#1 'Blijf bewust op wat niet gezegd wordt'
Concha van Rijssel, design innovator.
'We zagen dat niet iedereen het achterste van zijn tong liet zien.
Praktisch alle sessies vonden digitaal plaats. Hierdoor was het extra belangrijk alert te zijn op mogelijk tegengestelde meningen en ruimte te bieden deze tijdens de digitale sessie of daarna te kunnen delen.
Bij het traject waren veel stakeholders betrokken die graag een bijdrage wilden leveren vanuit hun expertise. Een grote uitdaging dus.'
#2 'Betrek de patiënt bij probleem én oplossing'
Mats Koeneman, digital health innovator.
'We hebben verschillende patiënten en naasten geïnterviewd en liepen mee op de Nazorgpoli bij Dekkerswald. Vanuit Radboudumc Health Innovation Labs zijn we gewend patiënten te betrekken bij het innovatieproces.
Het actiever betrekken van patiënten bij de validatie van het concept was achteraf een betere keuze geweest. We toetsten ideeën onder andere bij medewerkers van C-support in de conceptfase. Zij zijn vooral vertegenwoordiger van patiënten, en niet zelf ervaringsdeskundigen.'
#3 'Bespreek per fase wat de juiste teamsamenstelling is'
Taco Dijkstra, digital health innovator.
'Thuis monitoren van patiënten leek bij de start van het innovatieproces de gewenste oplossing.
Er was echter een andere oplossingsrichting nodig voor dit probleem, namelijk: een regionaal zorgpad in de eerste lijn. Hier kwamen we achter in een latere fase in het traject.
We pasten de samenstelling van het kernteam aan, om meer kennis uit de eerste lijn in te zetten. Zo konden we effectief samenwerken met de juiste mensen aan boord.'
#4 'Eerder beginnen met experimenteren'
Hannes Seesing, business innovator.
'Hoeveel eerder? In ieder geval al voor je in een pilot zit. We hebben in dit traject weinig geëxperimenteerd in een vroeg stadium. Natuurlijk hebben we het zorgpad als model stap voor stap doorlopen, maar we misten hier het 'echte' gesprek.
Een rollenspel en een keer uitproberen met een echte of gespeelde patiënt had ons mogelijk nog meer gebracht.'
#5 'Je hoeft niet alles zelf te doen'
Robin Hooijer, design innovator.
'Welke vragen moeten er in de vragenlijst naar patiënten? Aan welk profiel moet de casemanager voldoen? Deze en andere vragen wilden we graag beantwoord krijgen, maar bleken lastig te beantwoorden door nog harder aan de groep te trekken.
Het antwoord? Gewoon even loslaten en vertrouwen geven aan de groep dat ze hier zelf uit konden komen. Daarna hoefden we alleen nog maar een klein zetje links en rechts te geven en loste de zorgverleners het zelf op.'
Radboudumc Health Innovation Labs
Hier geven en nemen we de ruimte om zorginnovatie te ontwikkelen en kansrijke innovaties in de praktijk te brengen.
lees meer