Patiëntervaringen
longrevalidatiezorg
In 2018 gaven patiënten van de klinische en poliklinische longrevalidatie op locatie Dekkerswald hun oordeel over de ontvangen zorgverlening. Het was voor de 6
e keer dat zij een patiënttevredenheidslijst konden invullen. 82 patiënten vulden de vragenlijst in.
Het rapportcijfer dat zij gaven aan de longrevalidatie was een 8,9, dit is een verhoging ten opzichte van de voorgaande jaren. Het cijfer is in 2018 aanmerkelijk gestegen. In 2017 is men op de longrevalidatie gestart met een nieuwe wijze van behandelen waarbij patiënten in een op hun toegesneden zorgpad worden behandeld. Hierdoor kan betere zorg op maat worden gerealiseerd. De tevredenheid van de patiënten is terug te zien in de cijfers.
Algemene waardering
De revalidanten waren het meest positief over de bejegening door de longarts, de bejegening door andere behandelaars, de veiligheid en afspraken maken en veranderen.
Van alle beoordeelde thema’s waren patiënten het minst positief over hulp en steun en over informatie betreffende patiëntverenigingen en de klachtenregeling.
Grafiek
{"chart":{"type":"column","inverted":true},"xAxis":[{"type":"category"}],"yAxis":[{"title":{"text":"percentage"},"type":"linear","labels":{"enabled":false},"reversed":true}],"plotOptions":{"series":{"stacking":"percent","dataLabels":{"enabled":true}}},"title":{"text":"Patiëntervaringen longrevalidatiezorg"},"tooltip":{"followPointer":true},"series":[{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":79,"name":"Bejegening bij ontvangst"},{"y":83,"name":"Informatie van het longrevalidatiecentrum"},{"y":76,"name":"Afspraken maken en veranderen"},{"y":69,"name":"Behandelplan en behandeling"},{"y":61,"name":"Hulp/steun "},{"y":80,"name":"Bejegening longrevalidatiearts"},{"y":76,"name":"Bejegening behandelaars"},{"y":78,"name":"Veiligheid"},{"y":65,"name":"Continuïteit en afstemming"},{"y":66,"name":"Klinische longrevalidatiezorg"}],"name":"Meest positieve ervaring"},{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":20,"name":"Bejegening bij ontvangst"},{"y":0,"name":"Informatie van het longrevalidatiecentrum"},{"y":21,"name":"Afspraken maken en veranderen"},{"y":26,"name":"Behandelplan en behandeling"},{"y":24,"name":"Hulp/steun "},{"y":18,"name":"Bejegening longrevalidatiearts"},{"y":22,"name":"Bejegening behandelaars"},{"y":21,"name":"Veiligheid"},{"y":32,"name":"Continuïteit en afstemming"},{"y":26,"name":"Klinische longrevalidatiezorg"}],"name":"Neutrale ervaring"},{"type":"column","animation":false,"data":[{"y":1,"name":"Bejegening bij ontvangst"},{"y":17,"name":"Informatie van het longrevalidatiecentrum"},{"y":3,"name":"Afspraken maken en veranderen"},{"y":5,"name":"Behandelplan en behandeling"},{"y":15,"name":"Hulp/steun "},{"y":2,"name":"Bejegening longrevalidatiearts"},{"y":2,"name":"Bejegening behandelaars"},{"y":1,"name":"Veiligheid"},{"y":3,"name":"Continuïteit en afstemming"},{"y":8,"name":"Klinische longrevalidatiezorg"}],"name":"Minst positieve ervaring"}]}
Patiënten beantwoorden vragen over verschillende thema’s in de zorg. Zo wordt bijvoorbeeld gevraagd of patiënten vonden dat de medewerkers bij de ontvangst op de longrevalidatieafdeling, de patiënt serieus nemen? Dit is één van de vragen die valt onder het thema bejegening bij ontvangst. De antwoorden op de verschillende vragen per thema vormen gezamenlijk de totale beoordeling van een thema. De beoordeling per thema wordt weergegeven in drie categorieën: positieve, neutrale en minst positieve ervaringen.