Over de basistraining
Motiverende Gespreksvoering is een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt. lees meerAanmelden
Meld je aan voor de training via de knop 'inschrijven'. inschrijvenIn het kort
-
De Basistraining Motiverende Gespreksvoering is geschikt voor paramedici, verpleegkundigen, artsen en physician assistents die werkzaam zijn in ziekenhuis, zorginstelling of 1e lijn.
-
Met Motiverende Gespreksvoering leer je om op verandering gerichte gesprekken met meer effect uit te voeren. Zie voor een volledig overzicht het blok 'Onderdelen'.
-
De volgende trainingen zijn gepland:
bekijk de exacte trainingsdata
Dan kun je starten
Najaar 2024
- Dag 1 – 1 oktober
- Dag 2 – 15 oktober
- Dag 3 – 12 november (alleen ochtend of middag)
Voorjaar 2025
- Dag 1 – 3 april
- Dag 2 – 17 april
- Dag 3 – 15 mei (alleen ochtend of middag)
-
De basistraining omvat 17,5 contacturen (2,5 dag) en 18,5 uur zelfstudie (een deel van de zelfstudie uren omvat het bewust oefenen van gesprekstechnieken in je eigen werksetting).
-
Er zijn geen voorwaarden van toepassing.
-
€590 per persoon.
-
ADAP: 27 punten, KNGF: 32 punten, ABAN: 15 punten, V&V: 16 punten en VSR: 18 punten.
-
Bij annulering tot uiterlijk 14 dagen van tevoren brengen we € 35 administratiekosten in rekening. Bij annulering na deze termijn het volledige bedrag.
Onderdelen van de basistraining
Met motiverende gespreksvoering leer je om op verandering gerichte gesprekken met meer effect uit te voeren. Tijdens de training wordt er vooral ingezet op bewustwording en het ontwikkelen van praktische vaardigheden in motiverende gespreksvoering. lees meerOnderdelen van de basistraining
Met motiverende gespreksvoering leer je om op verandering gerichte gesprekken met meer effect uit te voeren. Tijdens de training wordt er vooral ingezet op bewustwording en het ontwikkelen van praktische vaardigheden in motiverende gespreksvoering.De volgende onderdelen komen aan bod:
- Processen van motiverende gespreksvoering: verbinden, focussen, ontlokken en plannen.
- Fases van gedragsverandering.
- Basistechnieken: open vragen, samenvatten, reflectief luisteren, bevestigen.
- Informatie geven.
- Werken met de voor- en nadelen matrix.
- Werken met de schaal van belangrijkheid en vertrouwen.
- Bewust worden van je eigen communicatie.
- Verschillende communicatiestijlen.
Samenvatting Motiverende gespreksvoering
Persoonsgerichte zorg begint met persoonsgerichte communicatie. Bekijk in het filmpje de samenvatting over Motiverende Gespreksvoering.Ervaringen rondom Motiverende gespreksvoering
Patiënten en professionals aan het woord.Inspiratieworkshop Motiverende Gespreksvoering
Ben je benieuwd wat Motiverende Gespreksvoering voor jou en je afdeling kan betekenen, meld je dan aan voor een inspiratieworkshop. Lees meerInspiratieworkshop Motiverende Gespreksvoering
Het doel is: bewustwording van je eigen communicatie en een kennismaking met Motiverende Gespreksvoering. Mail naar motiverendegespreksvoering.reval@radboudumc.nl voor informatie over onder andere de kosten en het maken van een afspraak.Locatie
Routebeschrijving
Waarom het Radboudumc?
Miranda Jacobs en Maaike van Asperen hebben het initiatief genomen om in het Radboudumc te starten met het geven van trainingen en workshops in Motiverende Gespreksvoering. Doordat zij tevens werkzaam zijn als therapeut, zijn zij in staat om tijdens de training goed aan te sluiten bij de praktijk.Onze mensen
Shanna Hurkens
Shanna Hurkens
Stafsecretaresse Revalidatie
Maaike van Asperen
Maaike van Asperen
Ergotherapeut
Miranda Jacobs
Miranda Jacobs
Fysiotherapeut