Neurodiversiteit en meer: gevolgen op het werk
Maar ook tussen mensen met een zogenaamd neurodivergent brein bestaat een grote variatie, onder meer omdat er combinaties voorkomen zoals dyslexie en ADHD. Ook mensen met een relatief hoge of lage intelligentie functioneren vaak wat anders in leer- en werksituaties.
Het is belangrijk om ons te realiseren dat deze verschillen niet steeds voortvloeien uit specifieke kenmerken van het brein. Omgevingskenmerken spelen hierbij een grote rol. Wanneer mensen onder de juiste omstandigheden kunnen functioneren, komen hun kwaliteiten beter tot hun recht. De een treft het wat dit betreft beter dan de ander.
Tijdens deze studiedag over neurodiversiteit gaat het over verschillen (wat is er aan de hand?), maar vooral ook over mogelijkheden en kansen. De vraag staat centraal hoe de kwaliteiten en talenten van mensen met bijvoorbeeld ADHD het beste tot hun recht komen. Wat kunnen we hun adviseren ten aanzien van opleiding, loopbaankeuzes, coaching of re-integratie na uitval? En wat kunnen werkgevers bijdragen door te sleutelen aan het takenpakket of de werkplek? Tijdens deze dag is er ook aandacht voor bijzondere risico’s zoals verslavingsgevoeligheid.
Deze studiedag is zeker ook interessant voor professionals die zelf ervaringsdeskundige zijn.