17 mei 2021

Huisartsen kunnen via teleconsultatie online vragen stellen aan specialisten, om vervolgens de zorgvraag van de patiënten te beantwoorden. Bij enkele specialismen was dit al mogelijk, de komende maanden gaat het Radboudumc deze service verder uitbreiden. De teleconsultatie moet helpen de samenwerking tussen huisartsen en medisch specialisten verder te verbeteren om patiënten in onze regio passende zorg dicht bij huis te bieden, zonder onnodige doorverwijzingen.

Het is gebruikelijk dat een huisarts telefonisch contact zoekt met een medisch specialist voor overleg over een patiënt. Bijvoorbeeld over diagnose of beleid, of over het wel of niet doorverwijzen van een patiënt. ‘Maar specialisten kunnen moeilijk bereikbaar zijn, en soms komt de vraag van de huisarts voor een specialist op een minder gelegen moment, vertelt Martijn Stommel, chirurg en voorzitter van de projectgroep Teleconsultatie van de Regiegroep Transmurale Zorg van het Radboudumc. ‘Met teleconsultatie kan een huisarts online, veilig via Zorgdomein niet-acute vragen over een patiënt stellen. De binnengekomen vragen worden binnen 48 uur beantwoord door een medisch specialist of door een aios onder supervisie van de medisch specialist.’

Hoe werkt het?

Teleconsultatie is mogelijk via Zorgdomein, daar vindt u – onder TCCN, Radboudumc Nijmegen – het overzicht van onze specialismen die teleconsultatie aanbieden. Bij uw vraag aan een van deze specialismen, vult u aanvullende relevant informatie in over de patiënt, zoals medicatie en labuitslagen. ‘Zo krijgt de specialist een goed beeld van de situatie’, aldus Martijn Stommel. ‘Een arts (in opleiding) kan de vraag op een zelfgekozen moment in alle rust beantwoorden. Dat antwoord krijgt de huisarts per digitaal bericht, binnen 48 uur.’

Minder onnodige verwijzingen

Voordeel van teleconsultatie is dat u snel een specialist kunt raadplegen. ‘Daarnaast verwachten we dat hiermee het aantal onnodige verwijzingen naar het Radboudumc zal dalen’, zegt Martijn Stommel. ‘De patiënt hoeft ook niet voor de vraag te wachten op een afspraak in het ziekenhuis, maar krijgt passende zorg van de huisarts. Die blijft hoofdbehandelaar en houdt regie over de zorgvraag. Bovendien gaat het consult niet ten koste van het eigen risico van de zorgverzekering van de patiënt.’

Meer informatie

Meer informatie over teleconsultatie vindt u op onze website.

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet