Nieuws Koninklijke onderscheiding voor professor Roland Laan

24 april 2025

Op vrijdag 25 april ontving professor Roland Laan, Onderwijs Directeur van de Radboudumc Health Academy (van 2015 tot 1-9-2024), een koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen. Laan ontving deze onderscheiding tijdens de jaarlijkse lintjesregen. Laan werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Na het voltooien van zijn artsopleiding (1983) volgde Laan de opleiding tot internist. Daar startte hij zijn promotieonderzoek dat hij later combineerde met de opleiding tot reumatoloog. Na zijn registratie als reumatoloog (1992) bleef hij als staflid verbonden aan de afdeling Reumatologie. Vanaf 1995 is hij in toenemende mate betrokken geraakt bij de onderwijstaak van het Radboudumc. Zijn wetenschappelijk onderzoek verrichtte Laan in eerste instantie binnen de reumatologie. Thema’s waren vooral behandeling van osteoporose en reumatoïde artritis. In 2006 volgde zijn benoeming tot hoogleraar Reumatologie en initieerde en begeleidde hij onderzoek op het gebied van medisch onderwijs. In 2011 werd hij benoemd tot hoogleraar Ontwikkeling Medisch Onderwijs.

Sleutelfiguur in vernieuwing van het medisch onderwijs

Laan vervult al jarenlang een toonaangevende rol in de vernieuwing van het medisch onderwijs – binnen het Radboudumc, de Radboud Universiteit én op nationaal niveau. Met zijn scherpe blik, inhoudelijke gedrevenheid en verbindende werkwijze is hij een onmisbare schakel gebleken in talloze onderwijshervormingen die vandaag de dag het gezicht van de opleiding Geneeskunde bepalen.

Als trekker van het landelijke Raamplan 2020, waarin de eindtermen van de geneeskundeopleiding zijn vastgelegd, gaf Laan mede richting aan de arts van de toekomst. Hij integreerde nieuwe onderwijskundige inzichten, waaronder het competentieprofiel uit de medische vervolgopleidingen, en waarborgde daarmee de kwaliteit van de opleiding. Het plan legt de nadruk op preventie, innovatie, patiëntparticipatie en persoonsgerichte zorg – thema’s die Laan al vroeg in het eerdere raamplan, op de kaart zette.

Ook gaf hij inhoud aan het concept “de patiënt als partner” met de oprichting van de Patiëntenadviesraad Onderwijs (PAR-o), die actief meedenkt over curriculum en inhoud. Daarmee zette hij een landelijke standaard voor patiëntbetrokkenheid in het onderwijs. Een must in de geneeskundeopleiding.

Grondlegger van innovatieve onderwijsvormen

Al in 2005, leidde Laan de implementatie van de bachelor-masterstructuur, was hij medeverantwoordelijk voor het formuleren van landelijke bachelor-eindtermen, en vernieuwde hij de masteropleiding via het Nijmeegse ‘sandwich-model’, dat in 2011 als ‘Best Practice’ werd erkend.

Van 2013 tot 2017 leidde hij de fundamentele herziening van de bachelors Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen. Het nieuwe curriculum – gebaseerd op het Radboudprofiel – legt ook hier accenten op persoonsgerichte zorg, patiënt als partner in het leerproces, innovatiekracht en persoonlijk leiderschap. De landelijke visitatiecommissie beoordeelde in 2017 de eindkwalificaties als excellent, en het QANU-rapport (2018) prees Nijmegen expliciet als een van de weinige opleidingen die actuele zorgontwikkelingen vertaalt naar curriculumontwikkeling.

Laan was ook de drijvende kracht achter de oprichting van de Radboud Honours Academy Medical Sciences (2009), een programma voor excellente studenten met ambitie in wetenschappelijk onderzoek. Het Honoursprogramma is inmiddels een onderscheidend kenmerk van de opleiding, met jaarlijks 25–30 deelnemers, internationale stages en thematisch onderzoek.

Versterker van de docentrol en interprofessioneel leren

Binnen het Radboudumc ontwikkelde Laan het systeem voor Principal Lecturers (PL’s) – een erkenningssysteem voor excellente docenten, gekoppeld aan extra middelen voor onderwijsinnovatie. Daarnaast introduceerde hij het Quadruple Aim Education-model, dat leidde tot de transformatie van de Radboud Health Academy tot een lerende gemeenschap. Daarnaast droeg hij met deze ideeën bij aan de vorming van het Teaching & Learning Centre (TLC) van de Radboud Universiteit.

Met zijn bestuurlijke steun aan de samenwerking tussen het Radboudumc en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) gaf hij vorm aan interprofessioneel leren en bevorderde hij samenwerking tussen geneeskunde- en hbo-studenten via de zogenoemde spark centra. Daarmee legde hij de basis voor betere interdisciplinaire samenwerking in de zorgpraktijk.

In het afgelopen jaar nam Laan ook het initiatief voor de ontwikkeling van nieuwe academische carrièrepaden voor UMC-professionals die zich willen toeleggen op onderwijs en academische gezondheidzorg. Dit plan, dat onder zijn leiding nu wordt uitgewerkt wordt in de loop van 2025 geïmplementeerd, en biedt artsen en onderzoekers o.a. meer ruimte en erkenning voor een loopbaan in het onderwijsdomein.

Wetenschapper, verbinder en inspiratiebron

Naast zijn onderwijsinspanningen is Laan actief gebleven in het wetenschappelijk onderzoek. In 2011 aanvaardde hij zijn leeropdracht: “Ontwikkeling van Medisch Onderwijs”. Onder zijn leiding ontstond de sectie Research on Learning and Education (RLE), waarin onderzoek naar leren, interprofessionele samenwerking en het leerklimaat centraal staat. Hij begeleidde meerdere promotietrajecten en schreef zelf talrijke publicaties, zowel als reumatoloog en als hoogleraar Onderzoek van Medisch Onderwijs.

Ook op universiteitsniveau was hij van grote waarde: hij was initiatiefnemer van een universiteitbreed onderwijsplatform en kreeg van de Rector Magnificus de opdracht een nieuwe onderwijsvisie voor de hele Radboud Universiteit te ontwikkelen. Het resultaat is een breed gedragen visie waarin de diversiteit aan faculteiten en onderwijsvormen wordt verbonden. Voor zijn uitzonderlijke inzet ontving Laan in 2021 de Radboud Universiteitspenning.

Zijn invloed op het medisch onderwijs is fundamenteel, breed en blijvend. Hij blijft een inspiratiebron voor velen – binnen én buiten de campus.

De Raad van Bestuur en de medewerkers van het Radboudumc feliciteren Roland Laan met deze mooie onderscheiding.

Meer informatie


Margie Alders

+31622421639
woordvoerder

neem contact op
lees meer

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet