MDL-arts Janneke van der Woude is benoemd tot hoogleraar Innovation of health professions education / Healthcare related education aan het Radboudumc / de Radboud Universiteit. Deze benoeming volgt op de benoeming tot directeur van de Radboudumc Health Academy. Van der Woude wil patiënten opleiden in hun eigen ziekteproces, en daarnaast studenten in de opleiding tot arts of verpleegkundige leren hoe ze patiënten hierin beter kunnen meenemen.
De veranderingen in de zorg vragen om andere vaardigheden en competenties van de zorgverlener en de patiënt. Dit vraagt om nieuw onderwijs, zowel inhoudelijk als didactisch. MDL-arts en nieuwe directeur van de RHA Janneke van der Woude wil via onderwijs gezondheidsuitkomsten verbeteren. Enerzijds ontwikkelt ze innovatieve methoden om patiënten op te leiden. Anderzijds wil ze dat zorgverleners tijdens hun opleiding beter leren hoe ze mensen kunnen betrekken bij hun eigen zorg.
Begrip
Van der Woude heeft 23 jaar ervaring als MDL-arts in het Erasmus MC, waar ze zich specialiseerde in ontstekingsziekten van de darm, met name rondom de zwangerschap: ‘Ik heb geleerd hoe belangrijk het is dat je een patiënt meeneemt in bijvoorbeeld het belang van een rustig ziektebeeld bij een zwangerschapswens. Pas als mensen echt begrijpen wat dat doet, zijn ze bereid om daarin zelf verantwoordelijkheid te nemen, bijvoorbeeld door medicijnen te nemen. Je moet patiënten leren hoe ze zelf een nuttige bijdrage kunnen leveren aan hun eigen gezondheid.’
Wat dat betreft vindt Van der Woude dat zorgverleners momenteel te veel zenden. ‘We geven te veel voorlichting, maar we moeten meer richting onderwijs gaan denken’, legt Van der Woude uit. ‘Dat betekent dat je niet alleen informatie geeft, maar iemand iets leert en een diepere laag van begrip creëert voor bepaalde zaken die belangrijk zijn voor verschillende groepen patiënten. Dat geldt voor bepaalde ziektes of medicatie, maar bijvoorbeeld ook voor vaccinaties. We zijn daar nog niet zo goed in, maar het is ook lastig, want de patiënt die voor je zit is anders opgeleid dan jij. Hoe we als zorgverleners onszelf kunnen verbeteren is onderwerp van het onderzoek in mijn leerstoel.’
Dashboard
Volgens Van der Woude kan technologie helpen in de spreekkamer. Patiënten vullen voorafgaand aan hun consult vragenlijsten in via een beveiligd patiënten portaal. Deze vragenlijsten, ook wel Patient Reported Outcomes Measurements (PROMs) genoemd, richten zich op klachten, bijwerkingen van medicatie, vermoeidheid en kwaliteit van leven. Zorgverleners kunnen de individuele PROM-scores vervolgens bekijken via een geïntegreerd dashboard binnen het elektronische patiëntendossier. Dankzij deze integratie kunnen PROMs breed worden toegepast in verschillende afdelingen en voor diverse medische aandoeningen. Van der Woude: ‘De zorgverlener gebruikt deze gegevens als basis voor het gesprek. Hierdoor kun je meteen ingaan op zaken die op dat moment belangrijk zijn voor de patiënt en heb je meer tijd voor die belangrijke onderwerpen. Ook zorgt het dashboard ervoor dat je niets vergeet.’
De implementatie van het dashboard verloopt echter nog niet in alle zorginstellingen even soepel, constateert Van der Woude. ‘Patiënten vullen de vragenlijsten soms niet in, en zorgverleners weten niet altijd hoe ze de resultaten moeten gebruiken. Daarom wil ik dat deze technologie meer aandacht krijgt in het onderwijs voor zorgprofessionals, en daarnaast moet er meer bekend worden over de barrières en katalysatoren bij het gebruik van deze technologie.’
Loopbaan
Janneke van der Woude studeerde Geneeskunde aan de VU in Amsterdam. Vervolgens werd ze opgeleid tot MDL-arts in het UMCG. Ze promoveerde in 2004 in Groningen op haar proefschrift, getiteld: 'Apoptosis in (pre-) malignant lesions in the gastro-intestinal tract'. Sinds 2001 werkte Van der Woude als MDL-arts in het Erasmus MC, waar ze in 2014 werd benoemd tot hoogleraar Inflammatoire Darmaandoeningen. In het Erasmus MC bekleedde ze al diverse directeursfuncties. Per 1 september 2024 is Van der Woude benoemd tot directeur van de RHA en tot hoogleraar in het Radboudumc. De benoeming tot hoogleraar geldt voor een periode van vijf jaar.
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.