Marjolein van de Pol is benoemd tot hoogleraar Studentenwelzijn en levenslang leren aan het Radboudumc / de Radboud Universiteit. In haar onderzoek kijkt zij naar de mentale gezondheid van studenten in combinatie met een leven lang leren. ‘Welzijn is een voorwaarde voor een goede en duurzame ontwikkeling. Als je niet goed in je vel zit, lukt dit niet.’
De maatschappelijke uitdagingen waar studenten en jongeren in het algemeen voor staan zijn de laatste decennia steeds groter geworden. Sociale media, een hogere levensstandaard en meer eisen aan zichzelf hebben geleid tot een achteruitgang in de mentale gezondheid van jongeren. Ook van studenten aan de medische faculteit, vertelt Marjolein van de Pol, directeur van de opleiding Geneeskunde en benoemd tot hoogleraar Studentenwelzijn en levenslang leren. ‘Deze uitdagingen leiden tot veel studie-uitval en persoonlijk leed.’
Binnen de opleiding geneeskunde is er in toenemende mate aandacht voor het studentenwelzijn. En dat is belangrijk, aldus Van de Pol. Zij koppelt studentenwelzijn aan levenslang leren: ‘Welzijn is een voorwaarde om je goed te kunnen ontwikkelen. Als je op een bepaald moment niet goed in je vel zit, ben je niet in staat tot leren en ontwikkelen. Terwijl dat juist in de gezondheidszorg heel belangrijk is. Er komen enorme uitdagingen op ons af, met het oog op de vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Ik hoop dat we studenten op die toekomst kunnen voorbereiden. Juist in deze omstandigheden willen we dat studenten duurzaam en veerkrachtig voor zichzelf leren zorgen, zodat ze dat later als professional ook doen.’
Dezelfde taal spreken
Een gezamenlijke definitie van welzijn is hierbij belangrijk. In een eerdere studie onderzocht Van de Pol de taal die studenten en docenten hanteren. Hierin bleken grote verschillen te bestaan, met miscommunicatie tot gevolg. ‘Studenten zeiden bijvoorbeeld dat ze stress ervaarden als er zowel een tentamen als een opdracht op het programma stonden. Docenten dachten hierbij dat er sprake was van studiestress. Maar ons onderzoek liet zien dat er meer speelde dan studiestress of moeite met plannen: hun leven zat zo vol dat twee grote opdrachten er niet in pasten. Dat veroorzaakte een algemeen verhoogd stressniveau.’
Naar aanleiding van dit onderzoek is er in het onderwijs aandacht voor woorden geven aan situaties en gevoelens. ‘Als we studenten willen helpen bij hun welzijn, is dezelfde taal spreken een randvoorwaarde. We geven ze meer handvatten. Hierdoor landt het onderwijs in meer vruchtbare aarde.’ Het onderzoek naar studentenwelzijn en onderwijs over dit onderwerp zijn met elkaar verbonden. Door middel van design onderzoek wil Van de Pol hierin stappen zetten. ‘Je constateert dat ergens iets vastloopt, onderzoekt wat precies het probleem is, terwijl je tegelijkertijd ook iets ontwikkelt om het in de praktijk aan te pakken. Met deze spiraal willen we het onderwijs en studentenwelzijn een stap verder brengen.’
Studentenwelzijn in de master
In juni 2023 ontving Van de Pol één van de Nederlandse Onderwijspremies, de hoogste onderscheiding binnen het hoger onderwijs. Hiermee wil ze studentenwelzijn verder inbedden in het onderwijs van de medische faculteit. In de bachelor, de eerste drie jaar van de opleiding, is dit al een langlopende leerlijn. Dat betekent dat er gedurende al die jaren aandacht is voor het welzijn van studenten, door individuele gesprekken, groepsopdrachten en keuzevakken. De komende jaren gaat ze dit ook voor de masterfase Geneeskunde, waaronder de coschappen, invoeren. Hier is verder onderzoek voor nodig. ‘We richten ons op de vraag: wat betekent het begrip welzijn voor deze groep studenten precies? We willen nog beter weten waar we op moeten sturen om studentenwelzijn positief te beïnvloeden. En ook hoe studenten dat zelf kunnen doen. Want welzijn is een basisvoorwaarde voor een leven lang leren.’
Van de Pol werkt daarnaast aan kennisverspreiding, ze werkt aan een leerboek voor docenten, dat niet alleen binnen de geneeskunde relevant is, maar ook ver daarbuiten. Tot slot wil ze in de komende jaren de wetenschappelijke onderbouwing van het onderwijs over welzijn aan het Radboudumc verstevigen. ‘Onderwijs is het fundament van de toekomst. Dat moeten we goed organiseren. We zien dat aandacht voor studentenwelzijn loont. Het draagt bij aan hoe goed studenten zich voelen, het leidt tot een positieve leerhouding en het geeft betere studieresultaten.’
Loopbaan
Marjolein van de Pol studeerde Geneeskunde in Nijmegen (cum laude) en specialiseerde zich tot huisarts. Sinds 2010 is zij verbonden aan het Radboudumc en de Radboud Universiteit, waar ze promoveerde op onderwijs over ouderengeneeskunde en samen beslissen (titel proefschrift: ‘Health professionals for an ageing society: transforming medical education. A mixed methods approach’). In de jaren daarna specialiseerde zij zich in onderwijsontwikkeling en management. Sinds 2017 is Van de Pol opleidingsdirecteur geneeskunde, een functie die zij combineert met klinisch werk in de huisartsenpraktijk en haar rol als docent. Ze is hoofdauteur van het meest recente, landelijke raamplan artsopleiding. Ook is ze voorzitter van de NFU OnderwijsCommissie Geneeskunde. De leerstoel Studentenwelzijn en levenslang leren is verbonden aan de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het Radboudumc en gaat voor een periode van vijf jaar in per 1 oktober 2023.
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.