Verpleegkundigen oefenen na de training thuis of op de afdeling met 3D anatomische modellen, zodat ze zich sneller vertrouwd voelen om de zorg in de praktijk toe te passen. De 3D modellen zijn vooral bedoeld om na de training op laagdrempelige wijze te blijven oefenen. Zodat men er ook klaar voor is om de zorg in de praktijk toe te passen als het moment daar is. De oefenmodellen zijn ontworpen en geproduceerd door het Radboudumc Technology Centre 3D Lab, die zich voortdurend bezighoudt met 3D technologie om de zorg te verbeteren. Volgens opleider Jos Velers heeft deze techniek ook een enorme meerwaarde voor het onderwijs. ‘De Radboudumc Health Academy en het 3D lab werken steeds meer samen om innovatieve technieken in te zetten in het onderwijs zodat zorgprofessionals sneller op een hoger niveau kunnen trainen. Zeker als de zorg niet vaak in de praktijk voorkomt, is realistisch trainen belangrijk om de bekwaamheid op peil te houden.’
COVID-19 aanleiding voor nieuw scholingsaanbod
Tijdens de eerste golf van de COVID19-crisis is meer dan ooit duidelijk geworden dat voldoende en goed opgeleid zorgpersoneel cruciaal is om snel en kwalitatief goede zorg te leveren aan patiënten. In nauwe samenwerking met de praktijk is door de Radboudumc Health Academy een scholingsaanbod ontwikkeld om verpleegkundigen te scholen voor COVID-19 zorg. Uniformiteit in scholing is niet mogelijk, omdat de taken waarin een verpleegkundige zich moet bekwamen van persoon tot persoon verschilt. ‘Een verpleegkundige die al twintig jaar op de kinderafdeling werkt, beschikt over andere kennis en vaardigheden dan iemand van de afdeling Heelkunde’, vertelt Jos. ‘Daarom doen ze, nadat ze een rol toebedeeld hebben gekregen met bijbehorende taken, een online zelfscan om het eigen kennis- en vaardigheidsniveau in te schatten. Op basis daarvan volgen ze een eigen leerroute.’
3D oefenmodellen om vertrouwd te raken met Canulezorg
Een van de taken bij COVID-19 zorg is “Canulezorg”. Dit komt veel voor bij coronapatiënten, omdat ze vaak langdurig beademd worden. Als ze van de beademing afgaan, krijgen ze in de meeste gevallen een tracheacanule; een kunststof buisje dat via een opening in de hals rechtstreeks in de luchtpijp (trachea) wordt geplaatst. De patiënt ademt dan geheel zelfstandig, maar heeft door spierzwakte nog moeite met het ophoesten van sputum. Daarom wordt de canule dagelijks verschoond en uitgezogen. ‘Na afronding van de training bleek dit toch nog een grote drempel te zijn’, vertelt opleider Jacqueline van Tricht. ‘Verpleegkundigen hadden nog niet het vertrouwen om hiermee te gaan werken. Ze waren bevoegd, maar voelden zich nog onvoldoende bekwaam. Het is een luchtweg, dat is heel basaal.’ De mogelijkheden om deze complexe vaardigheid op de werkplek te oefenen en echt “in de vingers” te krijgen, waren beperkt. Daarom zijn in samenwerking met het Radboudumc Technology Center 3D lab, oefenmodellen ontwikkeld om verpleegkundigen meer vertrouwd te maken met Canulezorg.
Twintig boxen met 3D modellen
Er zijn twintig oefenboxen beschikbaar. In elke box zitten twee geprinte 3D halsmodellen. Een model met een opening voor een tracheacanule en een anatomische dwarsdoorsnede. ‘Verder zitten er in de box alle benodigdheden die nodig zijn om zelfstandig te oefenen met het verzorgen van de tracheacanule. Op het etiket van de box staat een QR code waarmee een instructievideo afgespeeld kan worden waarin uitgelegd wordt wat je met de inhoud van de box kunt doen. Dit wordt zeer gewaardeerd’, aldus Jos.
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.
Meer nieuws
Vijf vragen over de zero-emissiezone rondom het Radboudumc
19 december 2024Per 1 januari 2025 gelden voor bedrijfsauto’s, bestelbussen en vrachtwagens die teveel CO2 uitstoten speciale regels op ons terrein.
lees meer