Nieuws Vandaag start Smart Hospital in Radboudumc

22 juni 2020

Het Amalia Kinderziekenhuis krijgt de komende jaren een metamorfose. Vandaag, 22 juni, opent de eerste gerenoveerde Medium Care afdeling met 24 eenpersoonskamers. En belangrijk: deze afdeling start als eerste binnen het Radboudumc met Smart Hospital voorzieningen. Verpleegkundigen gaan werken met smartphones, ook wel ‘slimme’ zorgtelefoons genoemd, er is een digitaal deurbordje bij elke kamer en patiënten krijgen een tablet.

‘Na anderhalf jaar voorbereiding, kunnen we nu met de eerste Smart Hospital voorzieningen gaan werken,’ vertelt programmamanager Maaike van Mourik van Informatie Management enthousiast. Vier verpleegkundigen en twee artsen zijn nauw betrokken bij het uitwerken van alle functies en eisen en wensen van de gebruikers. Dit ook met hulp van een klankbordgroep van patiënten, verpleegkundigen, paramedici en artsen. ‘Ontzettend leuk én zinvol om zo nauw met zorgverleners samen te werken. Een coproductie waar we echt trots op zijn.’

Echt vanuit de praktijk gedacht

‘Onze afdeling gaat er nu als eerste mee werken’, vertelt kinderverpleegkundige Sanne van Alphen, die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van het Smart Hospital. ‘ Ik heb onze medewerkers getraind en ze reageerden heel enthousiast. “Dit is iets wat ons kan gaan helpen.” We hebben echt vanuit de praktijk gekeken, hoe we het werken makkelijker, leuker en patiëntgerichter kunnen maken.’ Kinderarts/ nefroloog Charlotte Bootsma, ook in het kernteam, vertelt: ‘De kracht is dat wij zorgverleners sturend zijn geweest in de inrichting en implementatie van deze nieuwe techieken. Het sluit aan bij de behoefte van medewerkers. Ik denk dat het anders werken hierdoor soepel zal verlopen.’

‘Slimme’ zorgtelefoon

Zorgverleners aan bed gaan werken met ‘slimme’ zorgtelefoons. Deze smartphones vervangen de huidige telefoons. Het hele alarmeringssysteem gaat op de schop, vertelt Maaike. Op de zorgtelefoons is IQ-messenger geïnstalleerd. Berichten gaan direct naar de juiste personen, en als die niet beschikbaar is naar de volgende in de rij. Vragen van patiënten komen direct bij de juiste zorgverlener terecht. Als een patiënt iets wil eten, gaat de oproep bijvoorbeeld direct naar de voedingsassistent. Voorheen kwam dit allemaal bij de verpleegkundigen binnen. Charlotte: ‘Verpleegkundigen worden hiermee ontzorgd, ze kunnen met deze zorgtelefoon informatie direct in Epic zetten. Medicatie en patiëntfoto’s kunnen rechtstreeks aan het bed gescand worden.’

Digitaal deurbord

Daarnaast komt er bij elke kamer een digitaal deurbord. Maaike vertelt: ‘Stel dat een laboratoriumuitslag in Epic wijst op een infectie en er isolatiemaatregelen getroffen moeten worden. Dat zie je direct terug op het bordje bij de deur, zo weet je dat je de patiënt met beschermende kleding moet benaderen.‘ Sanne: ‘Je kunt bijvoorbeeld ook op het digitale bord zetten dat je met wondbehandeling bezig bent en dat je niet gestoord wilt worden. Nu lopen bijvoorbeeld soms zorghulpen binnen om de kast aan te vullen. Voor patiënten is dat niet fijn als ze er zo kwetsbaar bijliggen. Patiënten kunnen straks ook zelf op het bord aangeven als ze even willen rusten. Dan kun je als zorgverlener bij  de deur afwegen of je toch nu of een half uur later naar binnen gaat. Kortom: zorg op maat.’

Multifunctionele tablet voor patiënten

Ook de tv’s verdwijnen van de kamers. Patiënten krijgen allemaal een tablet. Hiermee kunnen ze tv of films kijken, spelletjes doen, boeken of tijdschriften lezen. Ze kunnen er mee in mijnRadboud maar via de tablet ook de gordijnen openen en sluiten, of de verlichting regelen. En ze kunnen bijvoorbeeld om hulp vragen of een voedingsassistent vragen om drinken te brengen.

Meer tijd voor persoonlijke aandacht

Wat is de winst in de dagelijkse werkpraktijk? Sanne: ‘Dat verpleegkundigen niet meer van hot naar her hoeven te rennen. Tot nu hebben patiënten één rode knop. Hierop melden ze alles: van dat hun kussen op de grond is gevallen tot dat ze zich hondsberoerd voelen. Wij weten vooraf niet hoe urgent de vraag is. Met het nieuwe systeem kunnen we op afstand beter inschatten wat er aan de hand is, waardoor je veel efficiënter kunt werken. Als je niet direct kunt helpen, schakelt het systeem de oproep automatisch door naar je collega. Je ziet het wanneer een alarm al door een ander is opgelost. En ook dat vragen nu rechtstreeks naar de zorghulpen, verpleegassistenten en voedingsassistenten gaan, ontlast ons enorm. Eenmaal bij het bed losten wij problemen meestal zelf op. Zorghulpen komen nu beter tot hun recht. Zij kunnen nu meer deze patiëntgebonden taken doen waar ze zich comfortabel bij voelen.’

Het maakt het werk ook leuker met meer tijd voor persoonlijke aandacht, benadrukt Sanne. ‘Stel je bent in gesprek met iemand die verdrietig is. Voorheen moest je weg als je opgepiept werd, omdat je niet wist hoe dringend de vraag van een andere patiënt was. Nu kun je het gesprek vaker rustig afronden.’

Rechtstreeks in Epic

Sanne is ook blij met de Epic Rover op de zorgtelefoon. ‘We kunnen voortaan aan het patiëntenbed rechtstreeks in Epic, je hoeft niet meer apart in de computer in te loggen om bijvoorbeeld de vochtbalans of het gewicht van de patiënt in te voeren. We kunnen bijvoorbeeld ook een foto van een wond maken en deze in het patiëntendossier opslaan. Het scheelt zoveel onnodige dubbele handelingen.’

Uitrol

Projectmanager Maaike vertelt dat ze het gebruik van de nieuwe digitale voorzieningen in het Amalia op de voet gaan volgen en uitgebreid evalueren hoe het in de praktijk werkt. ‘We gaan de functionaliteiten ook nog verder uitbreiden. Zo kunnen patiënten in de toekomst via de tablet fysiotherapieoefeningen krijgen of dieetadviezen. In de nieuwbouw, dat 2021 wordt opgeleverd, krijgen alle kamers Smart Hospital voorzieningen en later wordt het door het hele ziekenhuis uitgerold.  Met de ervaringen in het Amalia zijn de “kinderziekten” er dan al uitgehaald.’

De eerste gebruikers zijn getraind, de processen zijn uitgewerkt en alle onderdelen zijn bevestigd, aangesloten en gekoppeld naar de omliggende systemen. Maaike besluit: ‘Met een team van technische architecten, medisch technologen, projectleaders en experts van IM, bouw en PVI, verpleegkundigen en artsen, hebben we dit resultaat neergezet. Het is een mooi en uitdagend programma om met elkaar aan te werken, complex, spannend, en soms frustrerend, maar altijd gericht op betere oplossingen voor de zorg.’

Afdeling Strand wordt F22
 De huidige afdeling Strand verhuist 22 juni naar de nieuwe MC-afdeling (F22). Er verblijven kinderen van 0 tot 18 jaar. ‘Ze krijgen allemaal een eenpersoonskamer, met een vast rooming in bed waar ouders kunnen blijven slapen’, vertelt Gerard Jorna (verbouw- en verhuiscoördinator). De kamers hebben een nieuwe look en feel, en geven minder een ziekenhuisgevoel. Nieuw is bijvoorbeeld ook dat er geen wastafels meer op de kamers zijn, wel in de aangrenzende sanitaire ruimten. ‘We gaan watervrij werken. Wastafels kunnen een bron zijn van bacteriën.’
De verbouwing richt zich nu op de volgende MC afdeling. In het Amalia komen alle zorgafdelingen op de onderste drie etages. Daarboven krijgen diverse laboratoria en onderzoeksfaciliteiten een plek.


Fotobijschrift:
Vorige week kreeg de Raad van Bestuur al een rondleiding op de nieuwe Medium Care. Programmamanager Maaike van Mourik (IM) vertelde hen over de Smart Hospital voorzieningen.
























































 
 

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet