Nieuws Campus Nijmegen wordt autoluw en groener

13 oktober 2020

Het autoverkeer van en naar campus Heyendaal (waaronder het Radboudumc) moet de komende jaren met 20 procent afnemen. Ook komt er meer ruimte voor groen. Hiermee willen de campusinstellingen, in samenwerking met de overheid en vervoerders, ervoor zorgen dat de campus duurzaam bereikbaar blijft en de verkeersveiligheid verbetert.

In gesprek met de buurt

Binnenkort wordt gestart met de voorbereidingen voor een groene, autoluwe campus waar voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer de boventoon voeren en het gehele gebied schoner en veiliger wordt. Hiervoor gaan de onderwijsinstellingen op de campus, het Radboudumc en de gemeente Nijmegen de komende maanden met buurtbewoners en omgeving in gesprek over de plannen, om input te verkrijgen over wat de buurt belangrijk vindt bij de uitwerking ervan.

CO2 neutraal

Het streven is dat de verkeersstromen op de campus in 2030 CO2 neutraal zijn. Fietsen, lopen en gebruik van het openbaar vervoer is straks de norm. Eén van de manieren om dit te bereiken is de verbetering van het drukke station Heyendaal waar de komende jaren zo’n 13 miljoen euro wordt geïnvesteerd in onder meer ruimere perrons. Maar ook door snelle en veilige verbindingen voor de fiets en het openbaar vervoer met de campus.

Verkeersknelpunten en mobiliteitsbeleid

De campus is een groot verkeersknooppunt in Nijmegen. Er reizen dagelijks 50.000 studenten, 17.000 medewerkers en 5.000 patiënten van en naar de campus. Dat is een enorme verkeersdrukte en belasting op het wegennetwerk en de parkeergelegenheden. Dat moet anders. Minder autoverkeer, minder vrachtverkeer, minder CO2-uitstoot en meer groen. De ambities voor mobiliteit op de campus zijn vastgelegd in het meerjarenprogramma Duurzaam Bereikbaar Heyendaal 2019-2023, dat binnen een groot samenwerkingsverband* tot stand is gekomen. 

Het meer uit elkaar trekken van die stromen is van groot belang voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Heyendaal, maar ook voor het verkeer in de stad. Om de druk op de bestaande routes te verminderen, hebben de universiteit,  de hogeschool en het ROC al eerder de aanvangstijden voor studenten en medewerkers op elkaar afgestemd waardoor niet iedereen tegelijk op pad hoeft. Daar komt nu extra mobiliteitsbeleid van de campusinstellingen bij, in combinatie met fysieke maatregelen op drukke locaties die al langer in beeld zijn om aan te pakken.

Voor meer informatie over de samenwerking en de voornemens zie Duurzaam Bereikbaar Heijendaal.


*Radboud Universiteit, Radboudumc, HAN, ROC Nijmegen, studentenvakbond AKKU, gemeente Nijmegen, provincie Gelderland, provincie Limburg, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,  Arriva, Breng en NS

Meer informatie


Margie Alders

+31622421639
woordvoerder

neem contact op
lees meer

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet