Nieuws Effectief wapen tegen registratielast wordt verder uitgerold in Nederland

17 april 2019

Het programma PLEZIER helpt de zorgverlener beter gebruik te maken van het elektronisch patiëntendossier (EPD). Het is daarmee een van de eerste effectieve wapens in de strijd tegen de toenemende registratielast. In het Radboudumc leverde PLEZIER de KNO-artsen bijvoorbeeld een tijdsbesparing op van 30-40%. Tijd die de patiënt ten goede komt en het werkplezier van de artsen vergroot. Het Radboudumc en KINASE slaan de handen ineen om samen PLEZIER uit te rollen in de Nederlandse ziekenhuizen.

Guido van de Broek en Jimmie Honings, hoofdhalschirurgen in het Radboudumc, merkten kort na de introductie van het EPD dat ze handig waren met het systeem. Het hele ziekenhuis moest wennen aan de nieuwe manier van werken; zij zagen vooral mogelijkheden. Ze ontwikkelden smartteksten, handigheidjes en gingen uniformer werken. Zo werden poli- en operatienotities door het EPD zelf uitgewerkt en brieven voor de huisarts automatisch geschreven. Niet meer alles zelf tikken, maar alles in één keer goed vastleggen en het EPD zelf het werk laten doen.

Samen met afdelingshoofd Henri Marres ontwikkelden ze een onderwijsprogramma dat aansloeg bij collega’s. Na enige tijd bespaarde de goede omgang met het EPD sommige artsen zo’n 30 tot 40 procent tijd. Inmiddels zijn ongeveer 800 artsen getraind en profiteert een flink deel van hen hiervan. Tijd  wordt teruggewonnen en plezier hervonden, doordat de administratielast flink afneemt.

Administratielast

En dat is nodig. Administratielast in de zorg is een actueel thema. Dokters en verpleegkundigen komen te weinig aan patiëntencontact toe. Een tekort aan gemotiveerde zorgprofessionals dreigt. Volgens berekeningen loopt dit tekort in 2022 op naar 125.000 medewerkers. Actiegroepen van zorgprofessionals slaan de noodklok; ook de politiek is inmiddels doordrongen van de noodzaak om het tij te keren. De initiatieven ‘Het roer moet om’ en ‘Ontregel de zorg’ maakten een goed begin door de administratielast aan de kaak te stellen. “Maar met alleen het schrappen van regels kom je er niet”, aldus Wessel Fuijkschot, een van de oprichters van KINASE en internist in opleiding. “We zullen ons beter moeten laten ondersteunen door ICT.”

Direct toepasbare methode

Het programma PLEZIER is daar een goed voorbeeld van en wordt door zorgverleners zelf gedragen. Fuijkschot is enthousiast. “PLEZIER is een direct toepasbare methode die dit probleem op een positieve manier te lijf gaat. Daar snakken we naar op de werkvloer. Mooi om te zien hoe onze collega’s in het Radboudumc dit van de grond hebben gekregen. We zijn er trots op dat we dit als KINASE verder gaan verspreiden met hen.”

KINASE is een zorgconsultancybedrijf voor en door artsen. De medewerkers zijn door hun medische achtergrond goed in staat ziekenhuizen te adviseren en artsen te trainen. Hoofdhalschirurg Guido van den Broek is een van de bedenkers van PLEZIER: “Met KINASE hebben we een partner die precies begrijpt waarom we met PLEZIER begonnen zijn. Zij vormen met hun ervaring en slagkracht de ideale partner om andere ziekenhuizen te gaan trainen.”

Aanvragen van andere ziekenhuizen

De bedenkers van PLEZIER kregen zoveel aanvragen van andere ziekenhuizen dat ze mankracht te kort kwamen om op alle verzoeken in te gaan. Vandaar dat de handen ineen werden geslagen met KINASE. KINASE heeft al een vergelijkbaar programma voor het andere grote EPD-programma in Nederland: HiX (‘Happy met HiX’). Door deze samenwerking kan KINASE, EPD-optimalisaties en trainingen bieden voor ruim 90% van de Nederlandse ziekenhuizen. Eerder al, omarmde het programma ‘Registratie aan de bron’ de PLEZIER-methode. Registratie aan de bron is een initiatief van de acht Nederlandse umc’s en Nictiz. Het is een landelijk programma dat als doel heeft zorginformatie beter te registreren en te delen. De PLEZIER-werkwijze sluit daar goed bij aan.

Meer nieuws

  • Medewerkers
  • Intranet