Passende zorg voor de multimorbide patiënt
Het Ziekenhuis Introductie Punt (ZIP) is een organisatievorm rondom een te behandelen persoon. Er wordt naar het volledige beeld van verschillende aandoeningen gekeken. Deze aanpak leidt tot minder medicatie, minder heropnames en minder ligdagen voor de patiënt.
We bieden zo een zorgnetwerk rond de patiënt zonder 'muren' tussen de aandachtsgebieden. Het belangrijkste gevolg: een betere kwaliteit van leven voor kwetsbare mensen met meerdere aandoeningen.
lees meerPassende zorg voor de multimorbide patiënt
Het Ziekenhuis Introductie Punt (ZIP) is een organisatievorm waarbij alle kanten van de te behandelen persoon bekeken worden. Het gaat dan om multimorbide patiënten: patiënten met meerdere aandoeningen waarvan er niet één centraal staat. Bij ZIP bieden we een zorgnetwerk zonder muren tussen de behandelaars: het volledige beeld van de patiënt staat centraal. Dit leidt tot minder medicatie, minder heropnames en minder ligdagen voor de patiënt. De zorg wordt efficiënter. En belangrijker: deze aanpak geeft een betere kwaliteit van leven voor kwetsbare mensen met meerdere aandoeningen.
Het ZIP in de basis
- Tijdens het zorgtraject heeft de patiënt één begeleider.
- Bij de start van de zorgvraag wordt er afgestemd door de verschillende hulpverleners voor verschillende aandoeningen.
- Er wordt een pro-actief zorgplan opgesteld dat rekening houdt met de verschillende aandoeningen. Dit plan wordt gedeeld met alle betrokken zorgverleners.
Het ZIP wordt in gang gezet na een verwijzing van de huisarts. Het doel is om de zorg voor complexe patiënten beter te stroomlijnen en beter en intensiever samen te werken met de huisarts.
Het proces van het Ziekenhuis Introductie Punt
Het zorgpad start bij de huisarts. Deze verwijst een nieuwe, complexe patiënt door naar het Ziekenhuis Introductie Punt (ZIP). Normaal gezien zou zo een verwijzing direct naar een specialist of polikliniek gaan. Bij ZIP starten we met een intake door een verpleegkundig specialist en een arts. In overleg met de huisarts brengen zij de verschillende zorgbehoeften van de te behandelen persoon in kaart.
De huisarts is dan voorzitter van een multidisciplinair overleg (MDO). Hierin komen de verschillende specialisten samen om het zorgtraject van de patiënt te bespreken. Daaruit volgt een adviesplan. Het kan zijn dat de patiënt voor diagnostiek naar het ziekenhuis gaat, maar een verwijzing naar een partner in de eerste lijn kan ook. Een belangrijk onderdeel van het ZIP is dat er één begeleider is die de patiënt in het hele zorgtraject bijstaat. In plaats van verschillende trajecten op verschillende plekken wordt het volledige beeld dus centraal bekeken. Een veel prettiger en efficiëntere ervaring voor de patiënt.
De pilot van het ZIP
De pilot van het ZIP is praktisch-lerend opgezet. Dit betekent dat we het proces dat nu loopt bestuderen en evalueren. Op basis van de eerste resultaten kunnen we verder met het optimaliseren van het zorgpad.
Een innovatietraject heeft verschillende fasen. Bij Radboudumc Health Innovation Labs combineren we mensgericht ontwerpen met een agile werkwijze. Dat betekent dat we tijdens het traject empirisch onderzoek doen en bijsturen waar nodig. Als Health Innovation Labs faciliteren en begeleiden we het innovatietraject, zo ook bij ZIP. Lees daarover meer onder 'de tijdlijn van ZIP'.
In het kort
- Looptijd: januari 2022 tot heden
- Status: implementatie pilot september 2022
- Resultaat: een multidimensionaal zorgproces
Meer informatie
Tijdlijn van ZIP
Hoe verloopt een innovatietraject als Ziekenhuis Informatie Punt (ZIP)? Wat is de rol van Health Innovation Labs hierbij?
lees meerTijdlijn van ZIP
Hoe verloopt een innovatietraject als Ziekenhuis Informatie Punt (ZIP)? Wat is de rol van Health Innovation Labs hierbij?
-
Een innovatietraject heeft verschillende fasen. Bij Radboudumc Health Innovation Labs combineren we mensgericht ontwerpen met een agile werkwijze. Dat betekent dat we tijdens het traject continu werken met de mensen waar het om gaat: de patiënten en zorgverleners. Zo kunnen we focussen op wat zij belangrijk vinden en blijven bijsturen. Als Health Innovation Labs faciliteren en begeleiden we het innovatietraject inclusief implementatie, zo ook bij ZIP.
Benieuwd hoe zo een traject eruitziet? We schetsten het in een tijdlijn.
-
De betrokken huisartsen beschreven voor ons de huidige patiëntervaring. Op basis daarvan hebben wij een 'patient journey' opgesteld. Daarin beschreven we de reis van de patiënt door het proces, met een focus op pijnpunten daarin. Met de patient journey ga je op zoek naar problemen die je kunt en wilt oplossen.
In het geval van ZIP bleek dat de actiewerkgroep aanvullende informatie nodig had van patiënten en zorgverleners.
-
We hebben verschillende patiënten en werkgroepleden geïnterviewd. Dit hielp ons begrijpen welke problemen er spelen, welke behoeftes de patiëntengroep heeft en welke ambities de werkgroepleden hebben.
Om duidelijk te krijgen hoeveel patiënten en zorgverleners deze behoeftes mogelijk delen deden we een data-analyse. Het bleek echter moeilijk een goed beeld te krijgen van onze patiënten. De sociale context van de patiënten bleek een cruciale factor waar we weinig over wisten.
Deze informatie zetten we om in ambities, die we weer vertaalden naar meetbare impact. We wilden zorgen voor:
- Zinnige zorg;
- Hoge kwaliteit van leven;
- Goed geïnformeerde patiënt;
- Grenzeloos zorgnetwerk.
De gezamenlijke ambitie werd daarom:
"Vijf miljoen tevreden burgers door een grenzeloos zorgnetwerk in Zuid-Oost Nederland waar enkel zinnige zorg wordt geleverd."
-
Deze fase bestond uit twee onderdelen: de 'walking skeleton' en de 'service blue print'.
Walking skeleton
We hebben verzameld wat we wilden realiseren en in welke volgorde. Daarbij is gekeken naar belang en haalbaarheid. Het resultaat daarvan is de beschrijving van het minimaal werkend product, de 'walking skeleton'.
Service blue print
De gewenste functionaliteiten zijn ook verwerkt in een procesoverzicht, de 'service blue print'. Hierin brachten we contacten die patiënten en zorgverleners met elkaar hebben in kaart. Alle werkgroepleden hebben daarna feedback gegeven op dit nieuwe proces. Het resultaat: versie één van ZIP!
-
Experiment 1: Rollenspel
Het nieuw ontworpen zorgproces hebben we tot leven gebracht door het na te spelen in een sessie. Dit leidde tot nieuwe inzichten en verbeteringen.
Experiment 2: Simulatie
Het proces is nog eens doorgesproken en aangescherpt. Alle stappen in het proces zijn met drie fictieve patiënten nog eenmaal echt nagespeeld om te oefenen. Met de input uit deze sessies konden we de puntjes op de i zetten.
-
In september 2022 is de pilot gestart: de eerste patiënten zijn naar ZIP verwezen. Dit betekent concreet:
- De aangesloten huisartsen verwijzen complexe multimorbide patiënten naar het ZIP.
- De zorgbehoeften van patiënten worden bij het ZIP van alle kanten bekeken en een gezamenlijk zorgplan wordt opgesteld.
Als Health Innovation Labs blijven we nauw betrokken. We evalueren en sturen bij op weg naar de optimale versie van dit nieuwe zorgpad.
Radboudumc Health Innovation Labs
Hier geven en nemen we de ruimte om zorginnovatie te ontwikkelen en kansrijke innovaties in de praktijk te brengen.
lees meer