In deze rubriek delen medewerkers hoe zij bijdragen aan onderzoek binnen het Expertisecentrum voor Parkinson en Bewegingsstoornissen. Deze keer vertellen Brenda en Annelies over hun ervaringen als helpdeskmedewerkers. ‘Met dit werk wil ik de wereld een beetje beter maken.’

'De betrokkenheid van deelnemers is ontzettend waardevol'

Welke rol hebben jullie voor de deelnemers aan onderzoek?
Annelies: 'Als helpdesk zijn wij het eerste aanspreekpunt voor (mogelijke) deelnemers aan onderzoek. Wij spreken de deelnemers, vragen naar hun wensen wat betreft onderzoek en kijken of er een passend onderzoek voor hen is.'
Brenda: 'Ook zijn wij het aanspreekpunt voor het team Research Support. Verder zijn wij de extra handjes die ervoor zorgen dat de assessoren (onderzoeksmedewerkers) zich alleen nog hoeven te richten op het uitvoeren van het onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan het bijvullen van de voorraden, het verwerken van reiskostendeclaraties en het maken van hotelreserveringen. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor de ondersteuning van een aantal studies.'

Wat is jullie drijfveer om dit werk te doen?
Annelies: 'Met dit werk hoop ik de wereld letterlijk en figuurlijk een beetje beter te kunnen maken. Ik geloof dat onderzoek nodig is om in de toekomst resultaten te kunnen boeken, en zo de ziekte van Parkinson en ook andere bewegingsstoornissen af te kunnen remmen en hopelijk zelfs te kunnen voorkomen.'
Brenda: 'Uiteindelijk hebben wij als Team Research Support allemaal hetzelfde doel: Parkinson de wereld uit helpen.'

Wat vinden jullie bijzonder aan dit werk voor mensen met parkinson?
Annelies: 'De openheid en betrokkenheid van mensen met parkinson. Ondanks dat mensen soms net de diagnose hebben gekregen, zetten zij zich meteen met veel liefde in voor onderzoek. De betrokkenheid van deelnemers is ontzettend waardevol. Alle deelnemers zetten zich tijdens het onderzoek voor honderd procent in. Dat wij daar onderdeel van mogen zijn vind ik erg bijzonder.'
Brenda: 'Mensen durven eerlijk te vertellen waar ze tegenaan lopen, wat hun angsten maar zeker ook hun dromen zijn. De afwisseling in het werk en de kans om op verschillende manieren te helpen, maken het interessant. Er voor mensen zijn en inschatten hoe je hen het beste kunt benaderen, geeft voldoening.'
 

Wat hebben jullie bereikt?
Annelies: 'Voor veel mensen die zich melden vinden wij een passend onderzoek. Daarnaast zijn wij trots dat wij als helpdesk een steeds grotere en belangrijkere rol spelen binnen zowel Research Support als het gehele Expertisecentrum voor Parkinson & Bewegingsstoornissen.'

Wat verwachten jullie van de toekomst? Ontwikkelingen bij de helpdesk?
Brenda: 'De rol van de helpdesk is steeds groter geworden. Van alleen een ondersteunde rol, zijn wij als helpdesk team steeds belangrijker en groter geworden binnen Research Support. Het aantal studies waar wij het eerste aanspreekpunt van zijn blijft groeien. En inhoudelijk komen er steeds meer dingen bij. De helpdesk staat niet stil, maar blijft in beweging. En wij zetten ons iedere dag weer opnieuw in om de wereld van parkinson en andere bewegingsstoornissen letterlijk en figuurlijk steeds weer wat beter te kunnen maken.'

  • Medewerkers
  • Intranet