Voorbereiding
Doelen
- u heeft meer inzicht gekregen waar uw zwakke en sterke punten liggen in communicatie met hulpverleners
- u heeft handvatten gekregen om de communicatie met hulpverleners beter te laten verlopen
Een leuk filmpje van 15 minuten ter voorbereiding op de educatie.
In dit filmpje ziet u dat de communicatie erg verstoord is en waarom dat niet wenselijk is.
Opdracht
- Schrijf op voor uzelf hoe u communiceert met uw arts.
- Wat vertelt u als u klachten heeft?
- Bereid u het bezoek aan uw arts voor?


Wat is communicatie?
Communicatie is het overbrengen van informatie, een boodschap naar een of meerdere anderen. Communicatie met hulpverleners blijkt in de praktijk best lastig te zijn. Hoe vertelt u nou duidelijk wat uw klachten zijn?
Communicatie met familie en vrienden over moeilijke onderwerpen is ook niet eenvoudig. In de educatie gaan we hier verder over doorpraten.
Waarom willen we communiceren?
- u deelt informatie met anderen
- aandacht geven en krijgen, zonder aandacht zijn we niemand
- uw verhaal vertellen
- het onderhouden van een relatie door verhalen met elkaar te delen
- anderen beïnvloeden
Wat zijn de manieren van communicatie?
- praten via de telefoon, direct contact of een voicemail inspreken
- schrijven, via een brief, mail, boek of Whatsapp
- communicatie via gezicht en gehoor, bijvoorbeeld door een parfum of een hand op je schouder
Er bestaat daarnaast nog een verschil tussen verbaal en non-verbaal communiceren. Wat u zegt gaat gepaard met non-verbale klank, gebaren, mimiek, kleding en geur. Maar ook uw uiterlijk, houding, bewegingen en nabijheid die iemand toont zijn manieren waarop signalen van A naar B worden verzonden.
Tips
Tips voor communicatie met een hulpverlener:
- bereid een gesprek met een hulpverlener voor, eventueel met iemand samen
- maak vooraf een lijstje met vragen
- schrijf lastige punten van tevoren op
- plan of vraag om een dubbel consult als dat nodig is
- neem iemand mee naar het betreffende gesprek, 2 horen meer dan 1
- in sommige situaties wilt u misschien juist graag alleen een gesprek met de hulpverlener, kies hier dan bewust voor
- praat vanuit uzelf (bijvoorbeeld: ‘ik ervaar dat’ of ‘naar mijn idee’)
- spreek uw gevoel en uw gedachten uit
- neem pen en papier mee om aantekeningen te maken
- vraag of u een geluidsopname van het gesprek mag maken
- bij vragen achteraf kunt u de longverpleegkundige belen of een terugbelafspraak maken
- check of er een digitaal dossier van u beschikbaar is in uw ziekenhuis. Hier kunt u persoonlijke informatie vinden