Veelgestelde vragen

We hebben de meest voorkomende vragen met betrekking tot zorgkosten voor u op een rijtje gezet.

  • Ieder jaar sluiten zorgverzekeraars en ziekenhuizen contracten met elkaar af. Daarin wordt bepaald hoeveel zorg het ziekenhuis maximaal mag leveren en tegen welke prijs dat gebeurt.

    contracten Radboudumc


    Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2025?

    Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2025?

    Laatste update: 14-11-2024

    De gegevens in dit overzicht worden bijgewerkt zodra er wijzigingen in de contracteerstatus van toepassing zijn.

    Medisch specialistische zorg

    Zorgverzekeraar Labels Status contractering Statusomschrijving
    VGZ Univé Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    UMC Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    VGZ Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    VGZ Bewust Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    IZZ Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    MVJP, zorgzaam Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    IZA Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    ZEKUR (gewoon Zekur natura) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    CZ OWM CZ Groep U.A.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    CZ Zorgverzekeringen N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Centrale zorgverzekering NZV N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    OHRA Zorgverzekering N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Zilveren kruis Zilveren Kruis Zorgverzekering N.V. (Inclusief De christelijke zorgverzekeraar) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Interpolis Zorgverzekering N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    FBTO Zorgverzekering N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    De Friesland Zorgverzekeraar N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Menzis Menzis Zorgverzekeringen N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    VinkVink Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Anderzorg N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    DSW DSW Zorgverzekeraar Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Zorg en Zekerheid OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    ASR ASR Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Ditzo (ik kies zelf ASR) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    ONVZ ONVZ Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    VvAA zorgverzekering Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    ONVZ Expats Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    CARESQ Aevitea (Eucare) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Care4life Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Salland Zorgverzekeringen Salland Zorgverzekeraar N.V. Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling

    Geestelijke gezondheidszorg

    Zorgverzekeraar Labels Status contractering Statusomschrijving
    VGZ Univé Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    UMC Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    VGZ Bewust Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    IZZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    MVJP, zorgzaam Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    IZA Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    ZEKUR (gewoon Zekur natura) Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    CZ OWM CZ Groep U.A.  Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    CZ Zorgverzekeringen N.V.  Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Centrale zorgverzekering NZV N.V.  Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    OHRA Zorgverzekering N.V.  Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Zilveren kruis Zilveren Kruis Zorgverzekering N.V. (Inclusief De christelijke zorgverzekeraar) Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Interpolis Zorgverzekering N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    FBTO Zorgverzekering N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    De Friesland Zorgverzekeraar N.V.  Niet gecontracteerd Nog geen contract, partijen zijn in onderhandeling
    Menzis Menzis Zorgverzekeringen N.V.  Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    VinkVink Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Anderzorg N.V.  Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    DSW DSW Zorgverzekeraar Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Zorg en Zekerheid OWM Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid U.A. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    ASR ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Ditzo (ik kies zelf ASR) Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    ONVZ ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    VvAA zorgverzekering Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    ONVZ Expats Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    CARESQ Aevitea (Eucare) Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Care4life Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Salland Zorgverzekeringen Salland Zorgverzekeraar N.V. Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025

    Zintuigelijke gehandicaptenzorg (audiologisch centrum)

    Zorgverzekeraar Status contractering Statusomschrijving
    VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Zorg en Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    CARESQ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025
    Salland Zorgverzekeringen Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2025

    Budgetpolissen

    Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Heeft u één van onderstaande budgetpolissen en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar deels vergoeden.

    Wilt u weten welke polissen door de verschillende verzekeraars worden aangeboden dan kunt u deze onder andere vinden op de site van de consumentenbond.

    EUCARE

    • Basisverzekering Natura Select

    Zilveren Kruis

    • Ziezo Selectief polis
    • Zilveren Kruis Basis Budget 
    • Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
    • Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
    • Principe Polis Budget (Pro life)
    • Studenten Goed verzekerd

    Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:

    • Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
    • Klantenservice Zilveren Kruis:  071 - 7510051

    Heeft u een afspraak bij het Radboudumc dan raden wij  u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.

    Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl

    Geen contract: wat betekent dat?

    Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.


  • Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2024?

    Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2024?

    Laatste update: 18-06-2024

    De gegevens in dit overzicht worden bijgewerkt zodra er wijzigingen in de contracteerstatus van toepassing zijn.

    Medisch specialistische zorg

    Zorgverzekeraar Status contractering Toelichting
    VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025
    Caresq Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Zorg & Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Salland Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024

    Geestelijke gezondheidszorg

    Zorgverzekeraar Status contractering Toelichting
    VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Caresq Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Zorg & Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Salland Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024

    Zintuigelijke gehandicaptenzorg (audiologisch centrum)

    Zorgverzekeraar Status contractering Toelichting
    VGZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    CZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Zilveren kruis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025
    Menzis Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    ONVZ Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025
    ASR Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025
    DSW Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025
    Caresq Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024 & 2025
    Zorg & Zekerheid Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024
    Salland Gecontracteerd Partijen hebben overeenstemming voor 2024

    Budgetpolissen

    Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Heeft u één van onderstaande budgetpolissen en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar deels vergoeden.

    Wilt u weten welke polissen door de verschillende verzekeraars worden aangeboden dan kunt u deze onder andere vinden op de site van de consumentenbond.

    EUCARE

    • Basisverzekering Natura Select

    Zilveren Kruis

    • Ziezo Selectief polis
    • Zilveren Kruis Basis Budget 
    • Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
    • Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
    • Principe Polis Budget (Pro life)
    • Studenten Goed verzekerd

    Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:

    • Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
    • Klantenservice Zilveren Kruis:  071 - 7510051

    Heeft u een afspraak bij het Radboudumc dan raden wij  u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.

    Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl

    Geen contract: wat betekent dat?

    Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.


  • Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2023?

    Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het Radboudumc voor 2023?

    17.04.2023

    Medisch-specialistische zorg (MSZ)

    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

    Zintuigelijk gehandicaptenzorg (audiologisch centrum)

    VGZ

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    CZ

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Zilveren Kruis

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Menzis

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    DSW

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    ASR

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    ONVZ

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Z&Z

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    ENO

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    EUCARE

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Gecontracteerd

    Budgetpolissen

    Veel zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen 100% vergoed. Heeft u één van onderstaande budgetpolissen en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar voor een deel vergoeden.

    EUCARE

    • Basisverzekering Natura Select

    VGZ

    • ZEKUR

    Zilveren Kruis

    • Ziezo Selectief polis
    • Zilveren Kruis Basis Budget 
    • Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
    • Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
    • Principe Polis Budget (Pro life)
    • Studenten Goed verzekerd

    Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:

    • Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
    • Klantenservice ZEKUR (VGZ):    0900 – 2593587
    • Klantenservice Zilveren Kruis:  071 - 7510051

    Heeft u een afspraak bij het Radboudumc dan raden wij  u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.

    Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl

    Geen contract: wat betekent dat?

    Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.

     

     

     

     

     

     


  • Wanneer wordt er een eigen betaling van u verwacht?

    In sommige situaties wordt de zorg niet (volledig) vergoed. Hieronder lees je wanneer dit het geval is.

    • U ontvangt zorg die niet of niet volledig onder de basisverzekering valt. Dit noemen we onverzekerde zorg. Als u gebruik maakt van deze zorg dan kan het zijn dat u (een deel van) de zorgnota zelf moet betalen. Een aanvullende verzekering kan soms (een deel van) de zorgkosten vergoeden. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering leest u meer over uw aanvullende verzekering. Lees meer over wanneer uw behandeling verzekerd is
    • Uw zorgverzekeraar heeft geen contractafspraken met het Radboudumc. Lees hier meer over contracten met zorgverzekeraars in 2024.
    • Eigen risico: lees alles over eigen risico
    • U heeft geen verwijsbrief van uw huisarts of een ander ziekenhuis. Voor vergoeding van zorg op de Spoedeisende Hulp is geen verwijzing nodig. Meer over verwijzing.
    • U bent gemoedsbezwaard. Wij ontvangen dan graag van u het bewijs van ontheffing verzekeringsplicht wegens gemoedsbezwaren van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). 
    • U bent ondanks de wettelijke verplichting niet verzekerd tegen ziektekosten. Bent u ondanks de wettelijke verplichting niet verzekerd? Dan moet u de kosten van de behandeling zelf betalen. Bovendien betaalt u een voorschot van de te verwachten kosten, vóórdat de behandeling begint. Het Radboudumc levert zorg die medisch niet noodzakelijk is alleen aan patiënten die verzekerd zijn. Wij zijn verplicht om zorg die medisch gezien noodzakelijk is (spoedeisende zorg) aan iedereen te leveren. Ook als u niet verzekerd bent.

  • Hoe komt de zorgnota tot stand?

    U wilt weten wat een DBC-zorgproduct is?

    Als u in het ziekenhuis wordt behandeld, berekent het ziekenhuis niet elke scan, injectie of handeling afzonderlijk. Het betalen van uw ziekenhuiszorg gebeurt via zogenoemde DBC-zorgproducten. DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie.

    Zorgproducten zijn een soort zorgpakketten die gebruikelijk zijn bij een bepaalde behandeling, bijvoorbeeld een gebroken arm. De prijs voor dit zorgproduct is een gemiddelde van alle kosten bij een dergelijke breuk.

    Wat wel van belang is, is de zwaarte van de behandeling. Zo maakt het verschil of een patiënt overnacht in het ziekenhuis, of meteen naar huis kan. Ook maakt het verschil of een patiënt een operatie ondergaat of niet. Het aantal bezoeken aan de medisch specialist kan eveneens een rol spelen.

    U wilt weten hoe DBC’s werken?

    De afkorting DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie. Ziekenhuizen gebruiken DBC-zorgproducten om de zorg in rekening te brengen. In een zorgproduct is vastgelegd welke diagnose en welke behandeling bij uw zorgvraag horen. Er zijn in totaal ruim 4500 zorgproducten voor alle mogelijke behandelingen in een Nederlands ziekenhuis. Het uiteindelijke geleverde zorgproduct is afhankelijk van de behandeling die u ondergaat: poliklinisch, dagbehandeling, opname, type operatie en eventueel aanvullend onderzoek zoals bijvoorbeeld een CT-scan.

    U wilt weten wanneer wordt een DBC-zorgproduct geopend en gesloten wordt?

    De startdatum van het zorgproduct is de datum van de eerste zorgactiviteit. Deze zorgactiviteit heeft misschien al plaatsgevonden vóór het eerste consult in het ziekenhuis. Denk bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek van uw bloed dat eerder werd afgenomen.

    Een zorgproduct kan per 1 januari 2015 maximaal 120 dagen open staan. Na afloop van deze periode wordt het zorgproduct afgesloten en de zorgnota  opgemaakt.

    Wanneer u langer onder behandeling blijft, wordt er opnieuw een DBC gestart. De startdatum van de DBC voor de vervolgbehandeling sluit aan op de afsluitdatum van uw voorgaande DBC. De startdatum van het vervolg-DBC zorgproduct is dus niet gelijk aan het eerstvolgende ziekenhuisbezoek.

    Let op: de einddatum hoeft dus niet altijd de laatste dag van de behandeling te zijn. Het is de dag dat de DBC-termijn afloopt. Ziekenhuizen dienen na sluiting van het DBC-zorgproduct de zorgnota in bij de zorgverzekeraar.

    Er staat een andere startdatum van het DBC-zorgproduct op uw zorgnota dan de datum van uw eerste consult. U wilt weten hoe dat kan?

    De startdatum van het zorgproduct is de datum van de eerste zorgactiviteit. Deze zorgactiviteit heeft misschien al plaatsgevonden vóór het eerste consult in het ziekenhuis. Denk bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek van uw bloed dat eerder werd afgenomen.

    Wanneer u langer onder behandeling blijft, wordt er opnieuw een DBC gestart. De startdatum van de DBC voor de vervolgbehandeling sluit aan op de afsluitdatum van uw voorgaande DBC. De startdatum van het vervolg-DBC zorgproduct is dus niet gelijk aan het eerstvolgende ziekenhuisbezoek.

    U wilt weten hoe het ziekenhuis of de arts een DBC-zorgproduct bepaalt?

    Een patiënt komt in het ziekenhuis na bijvoorbeeld een verwijzing van de huisarts of via de Spoedeisende Hulp (SEH). Een medisch specialist stelt vervolgens een diagnose. Op basis hiervan opent behandelaar een zorgproduct.

    Op dat moment staat nog niet vast welk bedrag de patiënt of zijn zorgverzekeraar uiteindelijk moet betalen.

    Welk zorgproduct uiteindelijk geldt, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld of een patiënt overnacht in het ziekenhuis en of hij of zij wordt geopereerd.

    Zorgaanbieders sturen de gegevens over de geleverde zorg naar een grouper. Een grouper is een landelijk registratie- en computerprogramma. Op basis van deze gegevens stelt de grouper een DBC-zorgproduct samen en stuurt deze uitkomst terug naar het ziekenhuis. Het ziekenhuis stuurt vervolgens de zorgnota naar u of uw zorgverzekeraar.

    U wilt weten waarom u een hoge zorgnota heeft gehad?

    De kosten van een behandeling, een zogenaamd DBC-zorgproduct, zijn gebaseerd op de gemiddelde kosten van die behandeling. Het is dus geen optelsom van de kosten voor de activiteiten, maar gebaseerd op de gemiddelde kosten die gemaakt worden bij het behandelen van een patiënt.

    DBC-zorgproducten zijn een soort zorgpakketten die gebruikelijk zijn bij een bepaalde behandeling, bijvoorbeeld een gebroken arm. De prijs voor dit zorgproduct is een gemiddelde van alle kosten bij een dergelijke breuk. Het maakt dus niet uit of er één of vijf foto’s zijn gemaakt. Als er in de ervaring van de patiënt weinig in het ziekenhuis is gebeurd, kan de zorgnota toch nog als hoog overkomen. Ook het omgekeerde kan zich voordoen.


  • Eigen risico

    Hoe hoog is uw eigen risico?

    In de wet is bepaald dat iedereen van 18 jaar en ouder verplicht een eigen bijdrage betaalt, dit wordt het eigen risico genoemd. Dat betekent dat u de eerste zorgkosten die u in een jaar maakt zelf betaalt. In 2023, 2024 en 2025 gaat het om de eerste 385 euro aan zorgkosten die binnen het basispakket vallen. Hierdoor betaalt u dus een deel van de in het Radboudumc ontvangen zorg zelf. 
    U kunt vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. Als u dat doet, krijgt u van uw zorgverzekeraar korting op de maandelijkse premie voor uw basisverzekering.

    In de meeste gevallen dient het Radboudumc de nota voor uw zorg rechtstreeks in bij uw zorgverzekering. Uw zorgverzekering kan het eigen risico vervolgens aan u doorbelasten. Als u hier vragen over heeft kunt u het beste contact met hen opnemen.

    Sommige kosten vallen niet onder het eigen risico, bijvoorbeeld een bezoek aan de huisarts/huisartsenpost, verloskundige zorg, kraamzorg en wijkverpleging.

    Verschil in kosten huisarts en Spoedeisende Hulp

    Voor een bezoek aan de huisarts of huisartsenpost geldt geen eigen risico. Voor een bezoek aan de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis wel. Als u zorg nodig heeft, moet u ook altijd eerst contact opnemen met de huisarts of de huisartsenpost. Als het nodig is, verwijst de huisarts naar het ziekenhuis. Ga daarom alleen als er sprake is van een levensbedreigende situatie, direct naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis. Ook dan geldt het verplicht eigen risico.

    Uw rekening met DBC-zorgproducten

    In Nederland wordt de zorg gedeclareerd met zorgproducten. Wanneer u een rekening ontvangt van uw zorgverzekeraar of van het Radboudumc, vindt u daarop DBC-zorgproducten. DBC staat voor diagnose behandel combinatie. Dit betekent dat u niet elk onderdeel van uw onderzoek of behandeling apart afrekent, maar één prijs betaalt voor het hele pakket. Lees meer hierover op onze webpagina uw rekening of kijk naar onderstaande video. Op de website De Zorgnota vindt u ook uitleg hierover.

    Ziekenhuisbezoek in 2025, eigen risico betalen van 2024
    Het kan voorkomen dat u uw eigenrisico betaalt over een ander jaar dan u verwachtte. Dit heeft te maken met het moment waarop een consult of behandeling is gestart. Het kan voorkomen dat u begin 2025 een afspraak heeft, maar dat de behandeling waar deze afspraak deel van uitmaakt al in 2024 is gestart, waardoor uw eigen risico van 2024 nog geldt. Bekijk ook de informatiekaart van de Nederlandse Zorgautoriteit hierover.


  • U wilt meer weten over de vergoeding van uw behandeling?

    Is uw behandeling verzekerd? 

    Behandelingen uit het basispakket zijn verzekerd (verzekerde zorg). Voor onverzekerde zorg ontvangt u meestal zelf een nota. In sommige gevallen kunt u zich hier aanvullend voor verzekeren.

    (On)verzekerde zorg

    De Rijksoverheid bepaalt welke zorg uit het basispakket vergoed wordt. Zorg die niet uit het basispakket vergoed wordt, noemen we onverzekerde zorg. Veelvoorkomende behandelingen zijn:

    • ongedaan maken van sterilisatie bij man of vrouw
    • liposuctie
    • accommoderende (multifocale) lenzen na cataractoperatie
    • anesthesielogische behandeling bij aspecifieke lage rugklachten
    • plastisch chirurgische behandeling van cosmetische aard
    • de vierde of volgende IVF-poging
    • prenatale screening zonder medische noodzaak
    • behandeling van bovenoogleden
    • het (terug)plaatsen van borstimplantaat na cosmetische behandeling
    • dermatologische behandelingen van cosmetische aard

    Voor sommige behandelingen die niet uit het basispakket vergoed worden, kunt u een aanvullende verzekering afsluiten. Hierbij kan uw zorgverzekeraar aanvullende voorwaarden stellen. Zo moet u soms vooraf zelf toestemming vragen bij uw zorgverzekeraar. Ga in zo'n geval ook na welke vergoeding u ontvangt. Soms is de vergoeding lager dan ons tarief. U moet dan een deel zelf bijbetalen, ook al heeft u een aanvullende verzekering.

    Weet u niet of uw behandeling vergoed wordt? Vraag dit dan na bij uw zorgverzekeraar.

    Heeft u een juiste verwijzing? 

    U heeft een verwijzing voor medisch-specialistische zorg nodig als u wilt dat deze vergoed wordt door uw zorgverzekeraar. Heeft u geen geldige verwijzing? Dan kan het zijn dat u de behandeling zelf moet betalen. Informeer bij uw zorgverzekeraar of de zorgverlener die u verwijst, door hen geaccepteerd wordt als verwijzer.

    Zorg ook dat uw inschrijving bij het Radboudumc volledig is. Zonder registratie van geldig identiteitsbewijs, verzekeringsbewijs en geldige verwijzing, kunnen wij niet garanderen dat uw zorgverzekeraar de kosten van de behandeling vergoedt.

    U wilt weten wat een machtiging is?

    Voor sommige behandelingen moet u vooraf toestemming van uw zorgverzekeraar hebben om de kosten vergoed te krijgen. De kosten van deze behandelingen vallen namelijk alleen onder bepaalde voorwaarden onder de basisverzekering. Uw behandelaar moet daarom vooraf een machtiging aanvragen bij uw zorgverzekeraar.

    Als uw zorgverzekeraar geen toestemming geeft, wordt de behandeling niet vergoed door uw basisverzekering. U moet de behandeling dan zelf betalen. Of de behandeling wordt vergoed vanuit een aanvullende verzekering, als u die heeft afgesloten.

     


  • Wat is het tarief van uw behandeling?

    Ieder jaar maken zorgverzekeraars met Radboudumc afspraken over tarieven van behandelingen (zorgproducten). Dit geldt voor behandelingen uit het basispakket en soms ook voor behandelingen uit de aanvullende verzekering.

    Het Radboudumc publiceert daarnaast een standaardprijslijst. De standaardprijslijst geldt voor:

    • patiënten die niet verzekerd zijn of zelf de declaratie moeten indienen bij hun zorgverzekeraar
    • patiënten met polissen die niet gecontracteerd zijn bij het Radboudumc en een gedeelte zelf bij moeten betalen
    • patiënten die zonder verwijzing naar het Radboudumc komen (geen spoedzorg)
    • behandelingen die niet uit het basispakket vergoed worden (onverzekerde zorg)

    Houd u er rekening mee dat u bij een ziekenhuisbehandeling vaak uw gehele eigen risico wordt aangesproken. 

    Wilt u vooraf een prijsindicatie van uw behandeling?


  • Betaling zorgnota

    Kan de zorgnota contant betaald worden?

    U kunt uw zorgnota contant betalen bij ons Klantcontactcentrum (M873, Bedrijvencentrum), route 233. Openingstijden: maandag t/m vrijdag tussen 10.00 uur en 14.00 uur. Het Klantcontactcentrum is telefonisch bereikbaar op: (024) 36 18 000 (maandag t/m vrijdag van 7.00 uur tot 17.00 uur).

    Wat zijn de betaalgegevens van het Radboudumc?

    IBAN: NL90 ABNA 0231209983

    BIC: ABNANL2A

    Betaling t.n.v. Radboudumc

     

    Vanuit het buitenland:

    Rekeninghouder: Radboudumc

    Adres rekeninghouder: Geert Grooteplein Zuid 10, postcode 6525 GA Nijmegen, Nederland.

    Bank naam: ABN AMRO

    Rekeningnummer: 0231209983

    BIC/SWIFT: ABNANL2A

    IBAN: NL90ABNA0231209983

    Adres bank: Daalsesingel 71, postcode 3511 SW Utrecht, Nederland.

    Wat zijn de betaalgegevens van het Klinisch Genetisch Centrum?

    IBAN: NL02 ABNA 0244694664

    BIC: ABNANL2A

    Betaling t.n.v. KGC Nijmegen

     

    Vanuit het buitenland:

    Rekeninghouder: Radboudumc

    Adres rekeninghouder: Geert Grooteplein Zuid 10, postcode 6525 GA Nijmegen, Nederland.

    Bank naam: ABN AMRO

    Rekeningnummer: 0244694664

    BIC/SWIFT: ABNANL2A

    IBAN: NL02ABNA0244694664

    Adres bank: Daalsesingel 71, postcode 3511 SW Utrecht, Nederland.

    Kunt u een betalingsregeling afspreken?

    Neem hiervoor contact op met onze collega’s van de afdeling Incasso op (024) 361 71 11 (maandag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur), of per e-mail: incasso@radboudumc.nl

Informeer bij uw zorgverzekeraar

Als u zorg krijgt in het Radboudumc, dan zijn hier kosten aan verbonden. Denk bijvoorbeeld aan het eigen risico en controleer of uw zorgverzekeraar een contract heeft met het Radboudumc. 

lees meer

Informeer bij uw zorgverzekeraar

Als u zorg krijgt in het Radboudumc, dan zijn hier kosten aan verbonden. 

In de meeste gevallen declareert het Radboudumc de kosten rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. Vaak moet u zelf wel een deel van de kosten betalen, zoals het eigen risico. Wij raden u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt.


Zorgverzekering hoe zit dat ook alweer?

Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten om zich te verzekeren tegen ziektekosten.

lees meer

Zorgverzekering hoe zit dat ook alweer?

Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten om zich te verzekeren tegen ziektekosten. De basisverzekering dekt de standaardzorg van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek. Voor zorg die niet onder de basisverzekering valt, kunt u soms een aanvullende verzekering afsluiten, maar dat is niet verplicht. Informatie over het betalen van ziekenhuiszorg vindt u op de website Zorgwijzer. In de Informatiegids Zorgverzekering vindt u onafhankelijke informatie over zorgverzekeringen.

Vergoeding uit basispakket of aanvullende verzekering

De meeste behandelingen worden vergoed uit het basispakket. Dit heet verzekerde zorg. Voor sommige behandelingen bij Plastische Chirurgie, Oogheelkunde en Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie heeft u vooraf toestemming nodig van uw zorgverzekeraar om de kosten vergoed te krijgen.

Sommige behandelingen vallen niet onder de basisverzekering. Bijvoorbeeld een hersteloperatie na sterilisatie of ingrepen van cosmetische aard. Hiervoor ontvangt u zelf de rekening. Vaak kunt u voor deze behandelingen een aanvullende verzekering afsluiten.

Of uw behandeling vergoed wordt door uw aanvullende verzekering, staat in de verzekeringsvoorwaarden van uw aanvullende verzekering. Het kan zijn dat u de kosten (deels) zelf moet betalen. Daarom raden wij u aan de overeenkomst met uw zorgverzekeraar vooraf goed door te lezen of contact met de verzekeraar op te nemen. 

Bent u niet verzekerd?

Bent u ondanks de wettelijke verplichting niet verzekerd? Dan moet u de kosten van de behandeling zelf betalen. Bovendien betaalt u een voorschot van de te verwachten kosten, vóórdat de behandeling begint.
Het Radboudumc levert zorg die medisch niet noodzakelijk is alleen aan patiënten die verzekerd zijn. Wij zijn verplicht om zorg die medisch gezien noodzakelijk is (spoedeisende zorg) aan iedereen te leveren. Ook als u niet verzekerd bent.

Verwijzing polikliniek einde van het jaar

Bent u aan het einde van het jaar verwezen naar een polikliniek? En vindt uw afspraak plaats aan het begin van het volgende jaar? Let dan op uw eigen risico van beide jaren. lees meer

Verwijzing polikliniek einde van het jaar

Bent u aan het einde van het jaar verwezen naar een polikliniek? Dan kan het voorkomen dat u een afspraak krijgt aan het begin van het volgende kalenderjaar. De planning van uw afspraak is afhankelijk van de aard van uw klachten en de wachttijden voor de polikliniek. Uw afspraak wordt gepland na beoordeling van de verwijsbrief door uw arts. Spoedafspraken worden alleen gemaakt als dat medisch noodzakelijk is. 

Wat betekent dit voor uw eigen risico?

Valt uw eerste afspraak in het kalenderjaar van de verwijzing? En zijn er vervolgbehandelingen nodig? Dan kan er aanspraak gemaakt worden op het eigen risico van het jaar van eerste bezoek én op het eigen risico van het daaropvolgende jaar. U leest hierover meer op de website ZorgNota.

Voor meer uitleg over de declaratie van uw zorgnota en de aanspraak op uw eigen risico, kunt u terecht bij het Informatiepunt Kosten van Zorg.
 


Standaardprijs

Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met het Radboudumc? Dan ontvangt u zelf een rekening met daarop een standaardprijs. Deze kunt u proberen te declareren bij uw zorgverzekeraar.

bekijk de prijslijsten

Standaardprijs

Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met het Radboudumc? Dan ontvangt u zelf een rekening met daarop een standaardprijs. Deze kunt u proberen te declareren bij uw zorgverzekeraar. Download hieronder de prijslijst. Zoek vervolgens in de prijslijst de term die u zoekt met de toetscombinatie Ctrl+f.

Standaardprijslijsten Radboudumc

Standaardprijslijsten Klinisch Genetisch Centrum

Standaardprijslijsten Voortplantingsgeneeskunde


Contact

Heeft u een vraag over een rekening van het Radboudumc of over de kosten van een behandeling? Dan kunt u ons bellen (ma t/m vr van 9 tot 13 uur) of mailen.
Uw zorgverzekeraar kan u vertellen of uw behandeling wordt vergoed of vragen beantwoorden over de polisvoorwaarden.
(024) 361 33 93
contactformulier

Geen contract: wat betekent dat?

Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis, krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt. Uw zorgverzekeraar kan u ook vertellen wat de hoogte is van de kosten die niet worden vergoed, als er geen contract is afgesloten.


Budgetpolis

Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Lees meer over de budgetpolissen waarmee het Radboudumc geen contract heeft afgesloten voor 2023 en 2024 en welke consequenties dit voor u kan hebben. 
 

lees meer

Budgetpolis

Diverse zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen voor een groot deel vergoed. Lees meer over de budgetpolissen waarmee het Radboudumc geen contract heeft afgesloten voor 2023 en 2024 en welke consequenties dit voor u kan hebben. 

Budgetpolissen 2024

Heeft u één van onderstaande budgetpolissen in 2024 en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar deels vergoeden.
 

EUCARE

  • Basisverzekering Natura Select

Zilveren Kruis

  • Ziezo Selectief polis
  • Zilveren Kruis Basis Budget 
  • Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
  • Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
  • Principe Polis Budget (Pro life)
  • Studenten Goed verzekerd

Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:

  • Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
  • Klantenservice Zilveren Kruis:  071 - 7510051

Heeft u een afspraak bij het Radboudumc, dan raden wij u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.

Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl

Geen contract: wat betekent dat?

Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.

Budgetpolissen 2023

Had u één van onderstaande budgetpolissen in 2023 en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar voor een deel vergoeden.

EUCARE

  • Basisverzekering Natura Select

VGZ

  • ZEKUR

Zilveren Kruis

  • Ziezo Selectief polis
  • Zilveren Kruis Basis Budget 
  • Zilveren Kruis Basis Budget (ABN)
  • Zilveren Kruis Basis Budget (Rabobank)
  • Principe Polis Budget (Pro life)
  • Studenten Goed verzekerd

Heeft u een van bovenstaande budgetpolissen en wilt u weten of uw zorgkosten vergoed worden neem dan contact met uw verzekeraar op:

  • Klantenservice EUCARE: 088 - 3535763
  • Klantenservice ZEKUR (VGZ):    0900 – 2593587
  • Klantenservice Zilveren Kruis:  071 - 7510051

Heeft u een afspraak bij het Radboudumc, dan raden wij u aan om vooraf te informeren bij uw zorgverzekeraar in hoeverre uw afspraak of behandeling bij het Radboudumc vergoed wordt. Als het Radboudumc afspraken heeft met uw zorgverzekeraar, betekent dit overigens niet automatisch dat alle behandelingen worden vergoed. Of u recht heeft op (volledige) vergoeding van de kosten van uw bezoek aan het Radboudumc, is afhankelijk van de behandeling en/of aandoening en de verzekeringspolis die u heeft.

Heeft u vragen over uw polis en of uw zorg bij het Radboudumc vergoed wordt dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op www.mijnzorgverzekeraar.nl

Geen contract: wat betekent dat?
Wanneer het Radboudumc geen afspraken heeft voor uw verzekeringspolis krijgt u meestal slechts een deel van de zorgkosten vergoed. U ontvangt in dit geval een rekening van het Radboudumc voor de kosten die niet worden betaald door uw zorgverzekering. Informeer daarom vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw bezoek aan het Radboudumc vergoed wordt.


Uw rekening

Wanneer u een rekening ontvangt van uw zorgverzekeraar of van het Radboudumc, vindt u daarop DBC-zorgproducten. DBC staat voor diagnose behandel combinatie.

meer over uw rekening

Uw rekening

Wanneer u een rekening ontvangt van uw zorgverzekeraar of van het Radboudumc, vindt u daarop DBC-zorgproducten. DBC staat voor diagnose behandel combinatie. Dit betekent dat u niet elk onderdeel van uw onderzoek of behandeling apart afrekent, maar één prijs betaalt voor het hele pakket. Op de website De Zorgnota vindt u uitleg hierover. Bekijk ook de informatiekaart van de Nederlandse Zorgautoriteit over uw ziekenhuisrekening.

Hoe bepaalt het Radboudumc mijn DBC-zorgproduct?

De codes van alle zorgactiviteiten (behandelingen en onderzoeken) die u ondergaat, worden geautomatiseerd naar een beveiligde landelijke database gestuurd. Afhankelijk van de combinatie van deze gegevens wordt een bijpassend zorgproduct afgeleid. Dit DBC-zorgproduct wordt in rekening gebracht. U krijgt dus altijd een factuur voor een standaard DBC-zorgproduct.

Bezwaar tegen het vermelden van zorgactiviteiten op uw zorgnota

Het Radboudumc is verplicht om de zorgactiviteiten op de rekening af te drukken of elektronisch mee te sturen. Wanneer u dit uit privacyoverwegingen niet wilt, kunt u hier bezwaar tegen maken. Op de declaratie die naar uw zorgverzekeraar wordt gestuurd en die u krijgt thuisgestuurd staat dan niet vermeld welke behandelingen en onderzoeken u in ons ziekenhuis heeft gehad. U kunt hiervoor een formulier opvragen bij het Informatiepunt Kosten van Zorg:
E kostenvanzorg@radboudumc.nl
T (024) 361 33 93, maandag t/m vrijdag, 9.00 tot 13.00 uur

Betalingsvoorwaarden

Op alle overeenkomsten die gesloten zijn met het Radboudumc is het Nederlands recht van toepassing. Ook zijn hierop de algemene betalingsvoorwaarden van het Radboudumc van toepassing. Deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Woerden onder nummer 41055629. Eén van de belangrijkste voorwaarden is dat rekeningen van het Radboudumc binnen dertig dagen moeten worden betaald. Als dat niet gebeurt, is het Radboudumc gerechtigd de behandeling op te schorten. U krijgt hiervan direct schriftelijk bericht. De volledige tekst van de algemene betalingsvoorwaarden kunt u op verzoek ontvangen. Neem hiervoor contact op met het Informatiepunt Kosten van Zorg:
T (024) 361 33 93
E kostenvanzorg@radboudumc.nl
 

Aanvulling in verband met de coronacrisis

Op de factuur van uw zorgverzekering staat een overzicht van de zorg die u heeft gekregen voor uw klacht of behandeling.
In de periode van de coronacrisis is het mogelijk dat op dit overzicht een ‘eerste polikliniekbezoek’ of een ‘herhaal polikliniekbezoek’ staat, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent. Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen tijdens deze periode zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door consulten ‘op afstand’. Dat wil zeggen: telefonisch, per e-mail of via een beeldverbinding. Landelijk zijn hier afspraken over gemaakt tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
De hoogte van de factuur is hetzelfde voor een polibezoek als voor een telefonische afspraak.
 


Bezoekoverzicht

U kunt uw medische gegevens zelf online bekijken in mijnRadboud. Ook kunt u een gedrukt bezoekoverzicht bij ons aanvragen.

overzicht aanvragen

Bezoekoverzicht

U kunt uw medische gegevens zelf online bekijken in mijnRadboud. Ook kunt u een gedrukt bezoekoverzicht bij ons aanvragen. U heeft de keuze uit 2 bezoekoverzichten:

  • Bezoekoverzicht met daarin de data van uw bezoeken en een omschrijving van die bezoeken.
  • Gespecificeerd overzicht met daarin alle data, zorgactiviteiten, verrichtingen en uitvoerend specialisme met de daarbij behorende DBC- en declaratiecodes van de behandeling(en) over een bepaalde periode.

Is uw behandeling gestart na 1 juni 2014? Dan kunt u dit overzicht makkelijker en sneller vinden als u inlogt op de website van uw zorgverzekeraar.

Aanvragen bezoekoverzicht

U kunt een patiëntoverzicht aanvragen via het Aanvraagformulier bezoekoverzicht.

Bezoekoverzicht voor kinderen of derden

Voor kinderen of bezoekoverzichten voor derden gelden andere richtlijnen. Vul hiervoor het aanvraagformulier bezoekoverzicht voor kinderen of het aanvraagformulier bezoekoverzicht voor iemand anders in, print het uit en stuur het (met bijlagen) naar:

Radboudumc
Productgroep  Financiën
Informatiepunt Kosten van zorg
Huispost 28
Antwoordnummer 540
6500 VC Nijmegen

Bij kinderen sturen we het overzicht naar het adres dat in onze administratie als uw huisadres staat geregistreerd. Vraagt u een overzicht voor iemand anders aan, dan kunt u aangeven naar welk adres wij het overzicht sturen.


Prijsindicatie aanvragen

Een prijsindicatie is gebaseerd op de verwachte zorgkosten op basis van uw informatie. lees meer

Prijsindicatie aanvragen

Een prijsindicatie is gebaseerd op de verwachte zorgkosten op basis van uw informatie. De daadwerkelijke kosten worden gebaseerd op de onderzoeken die u moet ondergaan, de diagnose die de medisch specialist bij u vaststelt en de behandeling die wordt uitgevoerd. Soms is het nodig dat u eerst gezien wordt door een arts om een prijsindicatie te kunnen geven. Houdt in elk geval rekening met de betaling van uw eigen risico.

Voor behandelingen die buiten de contractuele afspraken met zorgverzekeraars vallen, geldt een standaardprijs (passantenprijs). Deze prijs wijkt doorgaans af van de prijzen die in de onderhandelingen met verzekeraars worden afgesproken.

Standaardprijzen

U kunt zelf de standaardprijs opzoeken. Hiervoor heeft u de zorgproductcode of declaratiecode van de verwachte behandeling nodig.

Aanvragen

U kunt een prijsindicatie aanvragen via het aanvraagformulier prijsindicatie. Houd rekening met een reactietermijn van 1 tot 2 weken.

Declaratie telefonisch consult

Als de zorg het toelaat, kunnen specialist en patiënt (een deel van) de behandeling telefonisch of via een videogesprek afhandelen. Het telefonisch consult voorkomt daarmee dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is. 

lees meer

Declaratie telefonisch consult

Als de zorg het toelaat, kunnen specialist en patiënt (een deel van) de behandeling telefonisch of via een videogesprek afhandelen. Het telefonisch consult voorkomt daarmee dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is. De kosten voor een telefonisch consult of een videogesprek zijn gelijk gesteld aan een polikliniekbezoek. De medisch specialist levert namelijk dezelfde zorg en inspanning. Het gaat in beide gevallen om medisch specialistische zorg. Landelijk zijn hier afspraken over gemaakt tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

De kosten van een telefonische afspraak en een videogesprek vallen, net zoals een polikliniekbezoek, onder het eigen risico, indien de telefonische afspraak/het videogesprek voldoet aan onderstaande voorwaarden.

  • Het telefonisch consult/videogesprek is ter vervanging van een regulier polikliniekconsult. 
  • De zorgprofessional heeft een zorginhoudelijk gesprek met u gevoerd.

Als u ons belt om bijvoorbeeld een afspraak te verzetten, dan geldt dit contact niet als een consult op afstand.


Woonachtig en/of verzekerd in het buitenland

U wilt naar het Radboudumc komen en woont u en/of bent u verzekerd in het buitenland? Dan is dat in veel gevallen mogelijk. Wel zijn hier voorwaarden aan verbonden.

lees meer

Informatie in andere talen

  • Medewerkers
  • Intranet